Probleempje Vista 32 bits en 4 GB geheugen. RAM-disk maken van de ongebruikte 500MB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Ik ben iets aan het proberen, maar kom eigenlijk niet verder, dus ik heb ook eens een keer een probleempje.

Ik heb hier een wat oudere PC onder Vista 32 bits draaien met 4 Gig geheugen.
Deze PC gebruikt maar 3,5 GB van het geheugen en de andere 0,5 gig zou ik voor het wisselbestand willen gebruiken, omdat dit geheugen 10x sneller is dan de harde schijf.

Wat heb ik gedaan:

Ten eerste heb ik PAE ingeschakeld via de cmd en de dosprompt met de opdracht: BCDedit /set PAE forceenable
Daarna ben ik een RAM-disk aan gaan maken met het programma Gavotte.
Ook dit is gelukt. Ik heb er nu een RAM disk bij van ongeveer 500MB
Daarna ben ik het wisselbestand gaan verplaatsen van de C schijf naar de RAM schijf.
Ook dit is gelukt, maar telkens krijg ik de melding dat deze RAM disk te klein is voor het wisselbestand. Dit klopt ook wel omdat er momenteel 3500MB gebruikt wordt.

Hoe los ik dit nu verder op, ik vind het zonde om dit 500MB ongebruikt te laten.
 
de 32bit kan maar 3.5 ig ram gebruiken, de rest niet. ook niet voor virt ram. of je moet de registertweak gaan zoeken, die bestaat ook. de beperking zit daar.
 
Je kunt van die 500MB die overblijft gewoon een RAM-Disk maken hoor. Zonder problemen.
En het wisselbestand is op elke willekeurige schijf op te slaan. Belangrijk is om voor de snelste schijf te kiezen. RAM-disk kan wel 10x sneller zijn dan een Harddisk, dus hier zou de keuze niet moeilijk zijn.

Ik heb de RAM-Disk inmiddels geformatteerd naar NTFS en de melding is op dit moment weg.
Als deze weg blijft en de PC blijft verder stabiel, ga ik hier een Topic over schrijven. Maar is wil dit eerst een paar weken aankijken.
 
Ik voeg hierbij een Printsreen toe, hoe het er op dit moment uitziet hier.
Gewoon van de overgebleven 500MB van het geheugen wat onbruikbaar is voor de besturing een RAM-Disk genmaakt. Hierop staat nu het wisselbestand.
Wat ik alleen niet snap is dat bij eigenschappen toch Fat32 blijft staan en ik deze RAM disk geformatterd heb naar NTFS.
Daarna zijn de meldingen ook verdwenen dat er te weinig ruimte zou zijn. Raar maar waar.
 

Bijlagen

  • Ram-Disk.jpg
    Ram-Disk.jpg
    76.3 KB · Weergaven: 115
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik voeg hierbij een Printsreen toe, hoe het er op dit moment uitziet hier.
Gewoon van de overgebleven 500MB van het geheugen wat onbruikbaar is voor de besturing een RAM-Disk genmaakt. Hierop staat nu het wisselbestand.
Wat ik alleen niet snap is dat bij eigenschappen toch Fat32 blijft staan en ik deze RAM disk geformatteerd heb naar NTFS.
Daarna zijn de meldingen ook verdwenen dat er te weinig ruimte zou zijn. Raar maar waar.

het ziet er toch okee uit nu, ik zou me niet druk maken over de bestandsindeling, het is toch een logische partitie, moet niet primair zijn en dan heeft fat geen enkel nadeel.
 
Misschien niet relevant, maar waarom Vista en niet Win7 en 64bit?
W7 is toch makkelijker te installeren en geeft minder problemen.

Het gaat hier niet om mijn hoofd PC, maar over een knutsel PC, een PC dus waar ik vanalles en nog wat op uitprobeer.
Het is een DUAL Boot met ook Windows7 er op hoor, wel allebij 32 bits natuurlijk.

Belangrijk vind ik op dit moment dat er vele mensen zijn met een 32 bits besturing en met 4 GB intern geheugen.
Hiervoor probeer ik een oplossing te vinden om die 500 MB te kunnen gebruiken voor het wisselbestand. Hier werkt deze PC inmiddels weer een stuk sneller door deze actie. Kijken of alles nu stabiel blijft. Zo ja, kan dit misschien ook een oplossing zijn voor andere mensen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan