Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag,
Ik heb mij een Akoya MD 8868- Medion aangeschaft met win 8.1-64b voorgeinstaleerd. Deze werkt eigenlijk prima, buiten...
Daarin zit er een dvd/cd speler "TSST Corp SH21DB" i n. ( Werkt goed )
Ik heb deze in de BIOS als eerste in de rang geplaatst, om eigenlijk als eerste met één of andere Boot cd te kunnen opstarten.
Ik heb nu al 2 boot cd's willen gebruiken ( Acronis en Paragon ) maar tot mijn verwondering loopt mijn pc gewoon door tot aan mijn windowscherm.
Niettegenstaande de Boot cd's wel werken op andere pc's.
Daar deze win8.1 voorgeinstalleerd is, zou ik willen een volledige image ( clone ) maken van mijn HD.
Maar als ik deze zou willen terugplaatsen, moet de cd opstarten als eerste Boot...
Ik heb dit nu al met enkele cd's uitgetest, maar steeds zonder resultaat.( Ook met Linux Mint geen resultaat )
Er komt zelfs geen enkele nota op het scherm zodanig dat ik één of andere toets zou moeten indrukken, uitgenomen met de recovery cd van Medion zelf..!!
Mag ik jullie deskundig advies aub?
 
Laatst bewerkt:
qtex zei:
zoals ik het zie is dit pas door Medion toegepast geworden, dat ze de optie om de Secure boot uit te zetten hebben weg gelaten ...
*ben op het net aan het zoeken geweest en men beweerd dat dit pas in voege werd gebracht op de nieuwste Medion versies ..
nu ben ik vergeten om de bron te vermelden en is dit haast onmogelijk dit terug op te zoeken daar telkens ik de browser afsluit mijn geschiedenis word geleegd..."

In mijn Medion ( 06/12/2013 ) kan ik wel de secure boot op disable of enable zetten, maar dit geeft geen enkel resultaat in verband met het booten van die cd.

lautus zei:
"CD's of DVD's die bootable zijn kunnen in windows 8.1 niet goed booten. U dient dan in de EUFI de instelling van Launch CMS aan te passen naar "Enabled" en bij Secure boot management de instelling op Disabled te zetten. Helaas is er geen optie beschikbaar voor het instellen van NumLock. "

De EUFI de instelling van Launch CMSkan ik dus niet aanpassen in de Bios, maar... je kan wel de num.lock instellen.

En die secure boot werd door Microsoft ontwikkeld om er geen Linux te kunnen op installeren.
http://www.pcmweb.nl/nieuws/windows-8-secure-boot-kan-ander-os-blokkeren.html


En al die boot-reddings cd's ingeval van een virusbesmetting?




 
Er komt zelfs geen enkele nota op het scherm zodanig dat ik één of andere toets zou moeten indrukken, uitgenomen met de recovery cd van Medion zelf..!!
Mag ik jullie deskundig advies aub?

Heb ik dat verkeerd voor of moet je op een toets drukken om van cd/dvd op te starten als hij als eerste staat.
Hier zegt hij dat er NIETS op het scherm komt. Misschien eens proberen zodra de computer de bios post voorbij is, eens enkele malen op de spatiebalk drukken. Als dit niet gebeurd, loopt de computer door zonder op te starten van die cd/dvd zelfs al staat hij eerste in de rij.
 
En ze weten het daar ook dat het niet werkt met die Win8.1....maar die secure kan wel uitgezet worden in de Bios.
En ik bezit dan nog een oudere vers. van Acronis...dan kan zeker niet gaan.

Maar als ik een ext.cd/dvd drive zou aansluiten,en als eerste bootdevice zetten, zouden die boot-cd's dan niet opbooten?
( interne usb drive bestaat waarschijnlijk niet??)



Dus maw. eigenlijk heb ik een miskoop gedaan met die MEDION AKOYA.
Ge ziet wel, niet steeds het goedkoopste aanschaffen, de verschillen zitten altijd ergens..
 
welke versie bezit je dan van de acronis ....versie 2011 werkt totaal niet op de win8 je zou op zijn minst versie 2013 moeten gebruiken ....

de Acronis 2013 koop je al aan voor 20€
en versie 2014 heb je voor 35€

vraagje : toen je de secure boot heb uitgezet heb je deze dan ook bevestigd met F10 ?
 
Het is 2011 en deze is waarschijnlijk dan nog in "afgeslankte" vorm, want ik heb ze dan gratis gekregen bij één of ander pc tijdschrift. Maar wat maakt het nog uit, onmogelijk op te starten langs de cd/dvd.

Inderdaad de secure uitgezet en bevestigd met F10. Trouwens staat nog steeds uit.

Eigenlijk kan je dan geen enkele opstart-disk nog gebruiken. Ik ben wel nog van plan om een ubuntu versie te installeren naast mijn windows...?

Zou dat maar met Medion alleen zijn of zijn er nog andere merken die deze symptomen vertonen? Wie weet met een usb cd/dvd drive?
 
versie 2011 is niet te gebruiken onder de Windows8
zelf had ik eerst de versie 2011 maar diende versie 2013 aan te kopen nadat ik van de Win7 een upgrade gedaan had naar de Win8
waarom versie 2013 of 2014 te gebruiken is is omdat deze overweg kunnen met de secure bootoptie !
 
Ja, maar die secure bootoptie kan uitgeschakeld worden.
Ik heb nu ook iets gelezen op een Engelse forum dat het maar Medion is die dat heeft dat er geen enkele cd/dvd opstart.
Volgens dat ik kon volgen, zou Medion iets geprogrammeerd hebben in de BIOS (Merk American Megatrends Inc Versie M7797W08.20I) waarbij enkel hun bijgeleverde cd/dvd's dit kunnen aanspreken ).Als het zo is, zit er daar inderdaad een eigenaardig reukje aan...
Ik heb ook dit gevonden, maar weet absoluut niet waarom deze topic opeens zo kort werd gesloten.
http://www.pc-helpforum.be/f167/medion-akoya-start-kan-niet-opstarten-66489/
 
Laatst bewerkt:
Launch CSM” (Compatibility Support Module) - niet te vinden!

Fast boot disabled: staat op disable, ook al eens gezet als enable, maar met hetzelfde resultaat= niks die opstart.
 
oei..dat weet ik niet en.. dat durf ik eigenlijk nog niet zo proberen.. Straks start er niets meer op...

info Bios:

BIOS
Merk American Megatrends Inc.
Versie M7797W08.20I
Datum 9/10/2013
 
ik heb zelf geen Medion maar mocht deze van de gebuur effe gebruiken en ook deze had dezelfde problemen als waar jij tegen aanloopt ..
na het lezen van het topic waar jij naar toe wees in je bericht #23 heb ik vervolgens effe de test gedaan ....met de Medion (deze Medion heeft hij 1jaar geleden aangekocht in de Aldi )

**door deze tijdens de opstart procedure herhaaldelijk op de F8 toets te hameren startte deze door naar een boot menu waar ik vervolgens verschillende opties had om uit te kiezen ..
**jij dient in elk geval hier met de pijltjes naar de cd/dvd drive te navigeren zorg dat de boot cd/dvd in het station zit ..!
**heb je de drive geselecteerd dan druk je op enter ( deze zal nu vanaf de geplaatste cd/dvd opstarten )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan