Varia Synology nas niet meer extern bereikbaar

Synology nas, DSM up to date, perfect via Quick Connect bereikbaar thuis en ook op afstand.
Was een tijdje geleden dat ik DS file gebruikt heb, geraak niet meer aangemeld op mijn smartphone, al DS file verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder succes.
Na een tijdje proberen aan te melden krijg ik de melding dat er geen verbinding met de server kan maken, en dat ik moet nazien dat de poorten correct zijn ingesteld, portforwarding op mijn Telenet modem, toch niet nodig of wel? voordien toch niet of is er iets gewijzigd dat het nu wel moet?

Normaliter hoef je geen poort forwarding in te stellen voor Quick Connect alhoewel dat de verbinding wel sneller kan maken.

Wat zegt de status pagina?
Die krijg je te zien door op je Synology account in te loggen.

Ik heb een pagina gevonden die daar over gaat. Staat wel een DS918+ als voorbeeld genoemd maar daar moet je niet naar kijken.
Het gaat om de te nemen stappen.

Is een DS418 en DSM 7.2.2 72806 update 4
QuickConnect werkt zowel thuis als extern, maar app DS file niet extern (buiten netwerk dus via 4G), gisteren dan eens app verwijderd op smartphone en opnieuw geïnstalleerd, zelfde fenomeen, QuickConnect op smartphone en daarin DS file aanklikken gaat naar de app op mijn telefoon en kan niet aanmelden.
Gebruikte zelfs vroeger QuickConnect niet op mijn telefoon, enkel DS file als ik eens iets nodig had die op de Nas stond.
Kan dus buitenaf via QuickConnect op mijn Nas, maar niet op DS file, raar maar waar.

Ah oke dat gaat dan wat dieper, daar heb ik geen idee over. Misschien iemand anders. Ik zie wel dat meer mensen hier tegen aan lopen zonder oplossing.

De enige oplossing die ik wel zag voor aanmelden, bleek dat als je jezelf moet aanmelden dat voor zowel account alsook voor quickconnect ID het quickconnect ID gebruikt moet worden met bijbehorend wachtwoord.
Iets anders kon ik ook niet vinden.

Een aantal zaken checken :

1. de poorten die je al dan niet handmatig op je router moeten opzetten én forwarden :
  1. Voor directe verbinding (wanneer mogelijk):
    • 5000 (HTTP) en 5001 (HTTPS) → dit zijn de standaard DSM-poorten.
    • Als je deze hebt aangepast, gebruikt QuickConnect de aangepaste waarden.
  2. Voor relay via Synology-servers:
    • QuickConnect maakt dan verbinding uitgaandvia standaard poorten die overal open staan, meestal:
      • 443 (HTTPS)
      • 80 (HTTP)
    • Je Android-toestel (met DS File) maakt via 443 contact met de relayserver van Synology, die dan weer contact maakt met jouw NAS.

Maar de keuze tussen beiden kan je zelf bepalen in je DSM :

2. keuze van verbinding :

1756231277560.png

meer bepaald met het eerste vakje ...

Voor wat het waard is, maar ik gebruik al geruime tijd die QC niet meer.
Synology biedt een DDNS aan waarmee je iedereen die je wil zeer veilig en zeer beheerd (rechten, machtigingen, paswoorden etc...) toegang kan geven tot elke toepassing die je wil of kan buitensluiten voor wat je niet wil.

Een stuk beheersbaarder dan QC, maar uiteraard vooral als je aan die bijkomende functionaliteit ook iets hebt !
Mijn ganse familie (4 kinderen, 3 echtgenotes en 4 kleinkinderen) maakt hier zo gebruik van mijn NAS, van over het ganse land.

maar de user van de account en de ID voor QC hebben geen uitstaans met mekaar.
Dat lijkt mij ook. Maar de genoemde oplossing zag ik ook maar op internet, ik heb zelf geen Synology, alleen een Qnap en 2 Asustor's.
Dus fijn dat jij wel een Synology hebt, dat maakt e.e.a. een stuk duidelijker en kun je ook beter helpen dan mij!
Vermoedelijk heeft diegene waar ik dat van las op internet voor beiden hetzelfde gebruikt of bedoelde hij iets anders in het aanmeldscherm. Ik heb er geen kijk op want heb zo'n apparaat niet. ;)

Ik heb er hier inderdaad 3 draaien, waarvan 1 louter voor backup en dus niet open naar het internet...
De oudste zal nu al zo'n 10 jaar oud zijn, maar draait ook wel op DSM 7 dus helemaal mee...

Ik gebruik ook alle apps op Android smartphone maar zoals aangeven dus met een DDNS (gratis !) van Synology zelf.
Eigen virtuele domeinnaam dus, die door die DDNS wordt vertaald naar mijn eigen IP-adres en dan door poort mapping naar het betrokken apparaat. Werkt feilloos.

Ik heb momenteel niets meer van de NAS systemen open staan voor de buitenwereld. Sinds de energiekosten plots omhoog stegen gaan ze alleen nog aan voor backups en dan weer uit.
Ohja ik heb pas 2de hands nog een 2-bay Synology gekocht om dat eens te bekijken. Maar sinds Synology het nieuws uitgebracht heeft dat ze alleen nog Synology schijven gaan ondersteunen op nieuwere systemen ben ik er al weer gelijk van afgestapt daar ooit een van te kopen.

PhilipV, bedankt voor de informatie, alles goed gelezen, alles staat inderdaad ingesteld zoals je aangaf, Portforwarding hoeft toch niet met QuickConnect?
Heb in verleden wel cursus gevolgd waarin Nas voorkwam, en heeft altijd goed gewerkt, DDNS ken ik niet, als dit een betere oplossing is hoor ik graag hoe ik te werk moet gaan.
1756283027107.png

Ik zou als leek van Port forwarding afblijven. Bij de eerst volgende zero day vulnerability van je achterliggend systeem (synology) ben je eraan voor de moeite. En eerlijk, dat is meestal een kwestie van tijd. Tenzij je de firmware continu up to date houd, en die dan ook nog eens tijdig beschikbaar gemaakt worden door de leverancier.

De manier om via de cloud aan te loggen met QuickConnect lijkt me de meest voor de hand liggende methode.
Je zou dan alleen eens moeten kijken of die gebruikte account nog kan aanloggen op hun (relay) systeem. Ik weet wel niet waar je dat kan verifieren.

Probleem is als ik met QuickConnect aanmeld dan krijg ik de volledige nas toepassing te zien, en daaronder de mobiele toepassingen zoals DS audio, DS cam en ook DS file en als ik op DS file klik opent hij de app DS file en zegt die aanmelden die steeds mislukt.
DS file lukt in mijn netwerkomgeving maar als ik de Wifi afzet niet meer en QuickConnect werkt dan wel zonder Wifi.

Terug
Bovenaan