Telenet zowel op vast als mobiel de snelste

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Bron: Data News


Telenet was de afgelopen drie maanden de snelste internetprovider en dat zowel op vast als mobiel. Het snelste internet wordt doorgaans in Antwerpen of Gent gemeten. Uit onderzoek van Ookla, het bedrijf achter meetsite Speedtest.net, blijkt dat in ons land op een mobiel netwerk de mediaan downloadsnelheid op 54,45 Mbps ligt, met een upload van 11,33 Mbps en een latency van 24 milliseconden. Op het vaste netwerk ligt die mediaan op 88,30 Mbps download en 19,34 Mbps upload met een reactiesnelheid van 12 milliseconden.

Kabel domineert

Kijken we naar de vaste aansluitingen dan is Telenet met een mediaan downloadsnelheid van 135,65 Mbps de snelste operator, gevolgd door VOO (inmiddels in handen van Orange) met 124,84 Mbps. Orange volgt op de derde plaats met 104,47 Mbps.
Pas daarna volgen Proximus (59,84 Mbps) en Scarlet (43,66 Mbps). Proximus maakt gebruik van VDSL of glasvezel, al doen de resultaten vermoeden dat het zwaartepunt van de metingen vooral bij de VDSL-gebruikers ligt.

Geleverde Vs. gehaalde snelheid

Die grote verschillen verdienen wel heel wat nuance. Zo gaat het om snelheden op een pc of smartphone van een eindgebruiker en die snelheid is afhankelijk van meerdere omstandigheden. Het kan perfect zijn dat je thuis naast de modem een snelheid van 300 Mbps haalt, maar in je bureau drie kamers verder maar 100 Mbps omdat het wifi-signaal door enkele muren moet bijvoorbeeld.De cijfers van Ookla tonen dus enkel wat je op het einde van je verbinding meet.

Een tweede belangrijke factor is dat Telenet in haar abonnementen hogere snelheden dan Orange aanbiedt, wat deels verklaart dat de mediaan downloadsnelheid er hoger ligt, ook al gaat het technisch om hetzelfde netwerk.

Mobiel: Orange achterop

Kijken we naar de mobiele netwerken van de operatoren dan liggen Telenet/Base en Proximus zeer zicht bij elkaar, met een mediaan downloadsnelheid van respectievelijk 69,48 Mbps en 66,22 Mbps. Wat hier opvalt is het grote verschil met Orange waar de mediaan slechts op 38,62 Mbps ligt.

Ookla bestudeerde ook in welke steden de hoogste snelheden worden gemeten. Voor vast internet scoren Antwerpen en Gent met beiden net geen 85 Mbps het hoogst, gevolgd door Charleroi (79,35 Mbps), Brussel (79,99 Mbps) en Luik (61,08 Mbps.)

Voor Mobiel internet staan opnieuw Gent (119,50 Mbps) en Antwerpen (118,90 Mbps) bovenaan. Hier valt het grote verschil met de rest van het land op: op plaats drie staat Brussel met slechts 52,53 Mbps, gevolgd door Luik (46,25 Mbps) en Charleroi (35,00 Mbps).

De grote verschillen zijn hier mogelijk te verklaren door de bredere uitrol van 5G in Antwerpen en Gent. Ook telt Ookla een locatie pas mee vanaf driehonderd metingen, waardoor sommige kleinere steden met 5G niet opduiken in de rangschikking.
 
Wij hebben Telenet en we hebben heel erg vaak gewoonweg GEEN internet, zo snel is dat dan wel niet. Nu heb ik zo een vermoeden dat het probleem vaak bij onze setup ligt, maar ook wel vaak dat het aan Telenet ligt. Ik ben het aan het uitzoeken of de problemen die ik soms ervaar als zijnde onze setup niet onrechtstreeks te maken kan hebben met Telenet die niet steeds werkt zoals het hoort. Ik snap ook wel dat ze bezig zijn met de uitrol naar fiber. Dus wacht ik het een beetje af.
 
Als Telenet over fiber spreekt moet je oppassen. Zij zijn niet tot een akkoord gekomen om het netwerk van Fiberklaar (dat wordt geinstalleerd voor Proximus en een aantal van zijn dochters) te gebruiken. En 2 netwerken in de straten zal niet worden toegestaan. Wat Telenet in het vooruitzicht is een soort hybride vorm van fiber. Nl. fiber voor hun eigen netwerk tot in de verdeelkasten maar van daaruit wordt het de kabel die zij nu ook gebruiken. Dat levert een voordeel op maar nooit zoveel als Proximus zal bereiken met fiber tot in de huiskamers. Waar Telenet nu het snelst is, zal het dan achterblijven op zijn concurrent.

De kans is dan ook groot dat de onderhandelingen over gebruik van die ene Fiber terug zullen de kop opsteken. En dan staan ze zwak, want zijn ze vragende partij en gegijzeld door de druk om full fiber aan te bieden. Het is dus nu een goede beslissing om die fiber van Fiberklaar te laten leggen tot in je huis, zonder iets te beslissen qua provider of abonnement, louter voor de toekomst.
De kans is immers groot dat binnen enkele jaren je op die ene fiber zal kunnen kiezen wie je provider wordt.
 
ik heb Telenet One vanaf 24 april 2023 word het sneller

oude huidige ONE

• Max. internet & mobiele downloadsnelheid: 150 Mbps

• Max. internet & mobiele uploadsnelheid: 15 Mbps

de nieuwe ONE

• Max. internet & mobiele downloadsnelheid: 250 Mbps

• Max. internet & mobiele uploadsnelheid: 20 Mbps

ik ga wel een nieuwe modem moeten krijgen, maar hun voorraad is mometeel uitgeput
 
Laatst bewerkt:
ik ga wel een nieuwe modem moeten krijgen, maar hun voorraad is mometeel uitgeput
Ik kan je al meegeven dat het daar foutgelopen is voor mij. Na 2 weken had ik een nieuwe modem ontvangen, ipv de 2 dagen beloofd op hun website na bestelling.

Ondertussen 2 maanden geleden. Nieuwe modem kunnen ze blijkbaar niet activeren...
Al twee keer voor gebeld. Telkens 30-45 min in de wachtque gezeten, en een oplossing beloofd binnen de 2 a 3 dagen.
Dus ja... na 2 maanden nog geen gehoor. Daarom begin ik er men buik even van vol te krijgen.
 
ga naar een telenet shop eens maar wel den beste waar je woond wand er zijn ook kloefkapers hier mee bedoel ik dat meer problemen zijn dan er voor je hulp aan ze vroeg
 
Dit zijn mijn resultaten bij Telenet.
1681891562360.png
 
Ik heb de laatste modem , cat 6 kabel voor ethernet , maar van enige verhoging snelheid is geen sprake.
hangt uiteraard af van je abo! gratis bestaat niet ......

1682344385207.png


een aangepast prijskaartje is vanzelfsprekend ....
 
Bij Telenet zijn er ook nog luchtlijnen voor internet , en de ondergrondse steken in wachtbuizen (groene ) dit doen ze normaal gesproken in samenwerking met Fluvius en Engie , zo was het toch toen ik nog werkte , jaren geleden waren er al experimenten met fiberkabel luchtlijnen ,die kon je toen herkennen aan rode kleur buitenkant .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan