Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste forum,

Graag even jullie kennersmening.

Mijn eega heeft een Asus Eee PC Seashell 1015PEM notebookje.

Regelmatig valt het ding uit....dacht dit dit door 1 of andere rotzooi kwam, dus gister haar Win7 starter opnieuw geinstaleerd, doch het probleem blijft.

Volgens Speccy is de temp van de processor 61-65° en moederbord ook 62-69°
Dit lijkt me toch wat veel ??????

Heb het ding gister ook uitmekaar gehaald en fan zuiver gemaakt

Iemand enig idee ???

Alvast dank
 
Er blijken inderdaad tal van uitvoeringen te zijn, nog een andere uitvoering:


52c2ffdfd89ba-EeePC.jpg
 
Maar hoe dan ook, een ASUS Eee Netbookje is ontworpen met een erg goede airflow die onder normale omstandigheden niet warm behoord te worden. Gebeurd dit wel, dan is er iets mis met de koeling in het apparaat.
 
Alvast een zalig en gelukkig 2014 gewenst !!

Denk dat het over en sluiten is voor het notebookje.

Heb er Linux Mint 13 op gezet ipv Win7 starter omdat dit lichter zou draaien.
Daarna het dingetje nog eens volledig gedemonteerd, fan eruit, zuiver gemaakt wat zuiver te maken viel (was praktisch geen stof of vuil op te zien) nieuwe koelpasta aangebracht, weer ineengezet, opgestart en na ong. 10 minuten gaat het in coma en hoor enkel koeling werken.

Het wordt gewoon alsmaar erger....ik weet het gewoon niet meer-m-

Een nieuwe fan aanschaffen zou nog doenbaar zijn (alhoewel ik zéér sterk twijfel of dat de oorzaak is) maar nieuwe processor laten steken zou me wat kostelijk zijn (tenminste als de oorzaak daar ligt)

Kan jammer genoeg speccy niet meer gebruiken nu in Linux Mint, zodat ik geen waarden van temperatuur meer kan aflezen, maar vermoed dat die boven de 70° gaan, anders ging hij niet in coma.....en Win7 er teug op zal niet gaan als het zich na 10' uitschakeld.

Jammer maar heilaas ;! .....vind 3 jaar toch wat korte levensduur voor een Asus...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Antwoord #7 vind ik toch wel belangrijk als je zegt dat de temperatuur 25 tot 30 graden naar beneden gaat als je de stofzuigerslang er op zet.
Dit duidt toch op een slecht werkende koeling.

Weet je zeker dat de ventilator draait en niet stil staat, dus hierdoor wel een geluid maakt wat misschien op een werkende fan lijkt.
Een stilstaande of mechanisch geblokkeerde fan produceert ook de nodige warmte, doordat deze zichzelf niet meer koelt.

Heb je de Eee al eens opgestart met de onderkant er af om te kijken wat er werkt of misschien niet werkt?
 
Lana, je brengt me aan het twijfelen, in positieve zin weliswaar.

Dacht toch dat ik de fan hoorde draaien....een zacht zoemen of hoe beschrijf je dat geluid ?

Morgen werken, dus in het weekend meer erover.

Positieve : Heb er toch Win7 weer opgekregen; apparaatje heeft al die tijd gewerkt zonder crash.

AAnderzijds, dit asusje kun je niet langs onder open....men moet toetsenbord eraf halen (wrikken) ; Weet niet of je hem dan kan opstarten, maar dat zien we dan wel.(y)
 
Niet makkelijk morjos om geluiden vanop afstand te interpreteren, maar het zachte gezoem dat je hoort zou natuurlijk ook van de harde schijf kunnen komen.

Mogelijk kan je de schoepen van de fan zien wanneer je met een zaklamp door de opening onderaan schijnt ?
 
Probeer eens te voelen of je een luchtstroom uit een ventilatiegat voelt.
Ik heb hier een hele handige tool voor. Deze tool is eigenlijk bedoeld om een lek in een fietsband op te sporen en heb ik ooit bij mijn plaatselijke fietsenmaker gekocht.
Het is een heel klein doosje met een paar kleine piepschuim korrels er in, die gaan bewegen bij de kleinste luchtverplaatsing. Dus het kleinste lek in de fietsband kan ik hiermee opsporen. Zo ook een luchtverplaatsing in een laptop detecteren.

Een fan in een PC werkt met 12 volt gelijkspanning. Ik heb mijn ASUS netbookje nog nooit opengehad, daarom heb ik geen idee op welke spanning deze fan werkt.
Maar als je een universele schakelbare voedingsadapter hebt, zou je eens kunnen testen of de fan wil draaien met voedingsspanning.
Haal de fan uit het netbookje. Schakel de voedingsadapter naar het juiste voltage en verbind deze met twee draadjes naar het stekkertje van de fan.

HQ_universele-adapter-1000-mA-overzicht.jpg
 
De fan in een Asus netbook werkt op 5V en heeft een connector met 4 pinnetjes.

Vanaf het moment dat je het toetsenbord hebt uitgebouwd zie je aan de linkerkant reeds de ventilator zitten. Wanneer je dan (tijdelijk) gebruik maakt van een USB-toetsenbord kan je nog op de netbook werken en ben je tevens in de mogelijkheid om de ventilator in het oog te houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan