Ventilatoren van Medion Erazor desktop blijven op full speed doordraaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jdr

Steunend lid
Vip Lid
Vroeger nauwelijks hoorbaar. Heb een tijd geleden de ssd vervangen door een grotere(490 gb ipv 250 gb) kan dat er iets mee te maken hebben?
 
Jdr;n235006 zei:
Vroeger nauwelijks hoorbaar. Heb een tijd geleden de ssd vervangen door een grotere(490 gb ipv 250 gb) kan dat er iets mee te maken hebben?

Denk dat je de ventilatoren en koelingen eens zal moeten ontdoen van stof. Uw ssd zal daar niets mee te maken hebben, er is niets draaiend aan.
 
klopt, ssd op zich niet maar ik vermeld dit maar omdat dit de enige ingreep is geweest in het systeem. Stof is er hoegenaamd niet het is een heel ruime kast en staat in een quasi stofvrije omgeving. Heb ergens gelezen dat bij de updates van W10 wel eens iets kan fout gaan en daarmee de ventilator aansturing zou kunnen beïnvloeden. Maar het is maar gissen hoor.
Ik kijk toch nog eens extra naar de eventuele stofophopingen als die er al zijn.
Bedankt
 
Wat is zen model nummer? Welke ventilatoren blijven er draaien? Grafische kaart of CPU?
Kan een software/driver probleem zijn als er een OS upgrade uitgevoerd is. Of eventueel een firmware probleem. Daarom, even model nummer vermelden.
 
Kijk ook eens naar de temperaturen met bijvoorbeeld het programma Speccy.
Dan kom je er achter of de ventilatoren inderdaad op hogere snelheid moeten gaan draaien of niet.

Zijn de temps aan de hoge kant zal daar de oplossing gezocht moeten worden.
Dat kan vuil zijn, maar het kan ook verpulverde koelpasta zijn tussen de processor en een koelblok.

Zijn de temps goed dan kan het ook nog een probleempje zijn met de temperatuur meting / termostaat op het moederbord.
Verder kan het inderdaad nog een software of driver probleempje zijn, maar ik zou eerst hardwarematige problemen nakijken.
Een te krappe voeding kan ook na verloop van tijd lawaai gaan maken.

Stofvrije ruimte bestaan niet in een huiskamer of bedrijfskantoor, dus uiteindelijk wordt alles toch wel een keer vuil.
 
Jdr;n235022 zei:
klopt, ssd op zich niet maar ik vermeld dit maar omdat dit de enige ingreep is geweest in het systeem. Stof is er hoegenaamd niet het is een heel ruime kast en staat in een quasi stofvrije omgeving. Heb ergens gelezen dat bij de updates van W10 wel eens iets kan fout gaan en daarmee de ventilator aansturing zou kunnen beïnvloeden. Maar het is maar gissen hoor.
Ik kijk toch nog eens extra naar de eventuele stofophopingen als die er al zijn.
Bedankt

Als het via een update binnengekomen is, dan zou je niet alleen staan. Nog geen andere vermeldingen gezien.
 
MEDION pc type Erazer: PCx5331E , ik had wel iets over het zelfde probleem gelezen maar op een HP computer.Er werd gespecifieerd dat de controle van de fans in de bios de oorzaak zou zijn. Heb in de bios gezocht maar vind daar geen fan controle. Het Speccy programma zal ik straks downloaden en ik geef je de temperaturen door. Nu, ik twijfel sterk dat die te hoog zijn want het probleem doet zich onmiddellijk na de opstart voor.
Al bedankt voor de hints.
Jdr
 
in de online te verkrijgen manual word er niets vermeld aangaande het bios ….
wel kun je op blz 80 lezen dat je de technische handleiding kunt bestellen via de Service Hotline en deze is dan ter download beschikbaar ..
*ook kun je deze via een ocr code naar je smartphone downloaden ..
 
Ok, ... dat is duidelijk. Ventilator eraf halen. Aanwezige koelpasta volledig en goed verwijderen (isopropyl alcohol indien beschikbaar). En uiteraard nieuwe koelpasta aanbrengen. Zeker niet te dik leggen! Zeer dun laagje aanbrengen en goed verdelen over de CPU.
Nadeel is wel dat de doorsnee (witte) koelpasta niet echt ideaal is voor zulke toepassingen. Moet je vrijwel elke 1 a 2 jaar terug vernieuwen heb ik ondervonden. Indien mogelijk koelpasta aanschaffen die voor zulke toepassingen kan dienen.
 
Ohh Jeeh hij heeft z'n zin niet afgemaakt. Mogelijk een defecte processor op het moment van schrijven.

Jeetje 122graden, een wonder dat de CPU het nog doet onder deze temperatuur en niet bezweken is aan een stille dood.


Ik denk daarom eigenlijk meer aan een defecte temperatuur sensor. Als deze verkeerde informatie geeft zal deze 122 graden niet kloppen met de werkelijkheid en tevens de ventilatoren ten onrechte laten werken op maximale snelheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan