Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
...ik krijg zo nu en dan - bij het herbeginnen uit slaapstand een verschrikkelijke melding:
"deze schijf moet worden geformatteerd"
en verschijnt het venster voor formattering met de D-schijf als te formatteren schijf.

Mijn D-schijf is een 2 TB externe drive voor al mijn Documenten, Afbeeldingen, enz. en als ik kijk in schijfbeheer 'ziet' de PC 128 GB als D-schijf, terwijl het 2 TB groot is.

Als ik heropstart is het terug Oké.

Moest ik op OK klikken zijn al mijn bestanden allicht weg...

Op C staat alléén het OS en mijn programma's.

Wat gebeurt hier?

WW
 
Wat je kunt proberen is de schijf leeg te halen door alle bestanden die er op staan naar een andere schijf te kopiëren en daarna de D schijf inderdaad formateren.
Zet daarna alle bestanden weer terug en kijk of het probleem is opgelost.
 
Waarom is dat dan?
Ik kan dat doen, maar mijn andere 2TB schijf heeft fouten die niet meer verbeterd kunnen worden. Dus een beetje een riskante onderneming.
 
Mogelijk zitten er fouten in het bestandssysteem.

Uiteraard niet backuppen op een schijf die ook twijfelachtig. Misschien eens investeren in een nieuwe betrouwbare schijf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is voor mij een bekend probleem

Dit is voor mij een bekend probleem

...ik krijg zo nu en dan - bij het herbeginnen uit slaapstand een verschrikkelijke melding:
"deze schijf moet worden geformatteerd"
en verschijnt het venster voor formattering met de D-schijf als te formatteren schijf.

Mijn D-schijf is een 2 TB externe drive voor al mijn Documenten, Afbeeldingen, enz. en als ik kijk in schijfbeheer 'ziet' de PC 128 GB als D-schijf, terwijl het 2 TB groot is.

Als ik heropstart is het terug Oké.

Moest ik op OK klikken zijn al mijn bestanden allicht weg...

Op C staat alléén het OS en mijn programma's.

Wat gebeurt hier?

WW
Ik zeg niet dat ik een oplossing heb, maar zo sinds een jaar kom ik dit probleem vaak tegen.
Heb al van alles geprobeerd, maar helaas nog geen oplossing gevonden.

Wat is het geval:
Ik heb een PC die ik gebruik om TV op te nemen.
En omdat ik het zinloos vind hem altijd aan te hebben, gaat hij standaard in slaap stand.
Maar sinds een jaar of mogelijk langer, meldt hij consequent "USB device wordt niet herkend" als ik hem wakker maak.
Dus wil ik kunnen werken met iets dat aan de USB hangt, ben ik verplicht hem opnieuw op te starten.

Sinds kort zie ik ook dat Google-drive geen verbinding kan maken als mij PC uit slaapstand komt.

Dus houdt Uw portemonnee maar dicht.

:p

Oplossing 2:
Monteer de schijf in de PC. Kun je meteen ruimte vrij maken op C:
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat dit dan ook te maken heeft dat de externe schijf dus aangesloten blijft terwijl de pc in slaapstand is ...
*vervolgens word deze uit slaapstand gehaald maar zijn de usb controllers nog niet wakker en bijgevolg denkt men dan dat er een nieuwe schijf aangesloten werd ... de externe schijf uitwerpen voordat men de slaapstand gaat gebruiken kan wellicht dit verhelpen .
*zelf heb ik hier constant 3 externe usb schijven aangesloten maar aangezien ik een SSD gebruik, gebruik ik dus de slaapstand niet !
 
Kweetnie bij zo'n melding:
TS heeft een slechte externe schijf "althans dat zegt hij" en een goede.
Wat hij bedoeld met "maar mijn andere 2TB schijf heeft fouten die niet meer verbeterd kunnen worden" ontgaat mij.
In mijn optiek zijn "bad sectors" normaal niet te repareren.
Heb zelf meer aan de gegevens van SMART om de gezondheid van een schijf te bepalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan