Netwerk WiFi op terras

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik heb een SSID van Telenet met de standaard (denk ik ) type naam Telenet-xxxxxx (fictief)
Nu heb ik te weinig WiFi bereik om tot buiten op het terras te geraken.
Maar kort bij dat terras ligt een bekabelde netwerkswitch met nog 1 plaatsje vrij.
Een overschotje: "Wireless Access Point" DWL-G700 AP (met SSID Wifi5) verbind ik met de switch
Hoe kan dit Access Point best geintegreerd worden zodat ik steeds verbonden blijf met Telenet-xxxxx.

Begrijp ik het goed dat je het Access Point met een netwerkkabel in de netwerkswitch kan pluggen en dat die AP dan van daaruit voor een wifi-signaal zal zorgen ?

Als je dat zo doet is het voldoende om het AP hetzelfde netwerk te laten gebruiken dus zelfde SSID en zelfde netwerknaam, binnen de range 192.168.x.x van je basisnetwerk en dat is meteen in orde.
Een toestel zal dan kiezen voor toegang via de wifi van je router of via de wifi van je AP, afhankelijk van welk signaal het sterkst is op dat moment.

je bent op de goede weg ... maar is die AP voordien al gebruikt ?
Een AP heeft immers meestal een vast IP adres.
Als dat een nieuw ex. is dan kan je meestal bij de producent het standaard IP adres bij levering terugvinden.
De aanbeveling is echter om redenen van veiligheid om dat meteen na installatie te veranderen. Als die AP dus al eens geinstalleerd is geweest is het dus waarschijnlijk niet meer het standaard IP.

In dat geval moet er waarschijnlijk wel een mogelijkheid zijn om die AP terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
Dan kan je idd. de web interface benaderen (vermoed ik) door het IP in te tikken in je browser en je kan de configuratie starten.

Oei ... echt wel héééél oud bakske :

1747163842764.png

Wat je voor ogen hebt zou een goede oplossing bieden, maar ik denk dat je toch best een nieuw AP'ke koopt...
Is maar kleine kost ... keuze genoeg.

Kan je telenet WiFi mesh netwerk aan? Dan zou ik opteren voor een mesh AP.
Zo verlies je geen WiFi contact terwijl je van de ene naar de andere plek stapt.
Alle instellingen van het AP hetzelfde zetten als die van je Telenet WiFi, met uitzondering van het IP adres natuurlijk.
Zo zou alles vlotjes moeten verlopen.
De handleiding legt normaal alles wat je moet doen goed uit.

Die Wireless Access Point" DWL-G700 AP is inderdaad een oud meubelstuk. Werd gebruikt
in onze oude Telenet setup met een vorige generatie modem.
Bedankt voor de raadgevingen - zal ze zeker zo installeren.
Heeft MerlinTG een voorstel voor het type van mesh AP

Op basis van de meest recente verkoopgegevens en klantbeoordelingen in België, zijn dit de top 10 best verkochte mesh wifi-systemen in 2025:
  1. TP-Link Deco X50 (3-pack)
    Wi-Fi 6, 3000 Mbps, dual-band, ideaal voor grotere woningen. Prijs: €178,00 bij Coolblue.be.
  2. TP-Link Deco X20 (2-pack)
    Wi-Fi 6, 1800 Mbps, geschikt voor middelgrote woningen. Prijs: €204,49 bij Routershop.
  3. TP-Link Deco X1500 (3-pack)
    Wi-Fi 6, 1500 Mbps, betaalbare optie voor kleinere huishoudens. Prijs: €138,27 bij Senetic.be.
  4. TP-Link HX220 (1-pack)
    Wi-Fi 6, 1800 Mbps, geschikt als uitbreiding of voor kleinere ruimtes. Prijs: €84,98 bij Ropere.com.
  5. DrPhone NOVA2 Mesh WiFi 6 Router + 2x Satelliet
    AC2100, dekt tot 500 m², ideaal voor grotere woningen of kantoren. Prijs: €299,95 bij bol.com.
  6. TP-Link Omada EAP650-Desktop Access Point
    Wi-Fi 6, geschikt voor zakelijke omgevingen of als uitbreiding. Prijs: €151,45 bij Amazon.com.be.
  7. TP-Link Deco X60 (3-pack)
    Wi-Fi 6, 5400 Mbps, geschikt voor intensief gebruik zoals gamen en streamen.
  8. TP-Link Deco XE75 Pro (3-pack)
    Wi-Fi 6E, tri-band, 5400 Mbps, toekomstbestendig met ondersteuning voor de 6 GHz-band.
  9. TP-Link Deco M4 (3-pack)
    Wi-Fi 5, 1200 Mbps, budgetvriendelijke keuze voor basisgebruik.
  10. TP-Link Deco BE65 (3-pack)
    Wi-Fi 7, 9300 Mbps, high-end optie voor maximale prestaties.
Deze lijst is samengesteld op basis van verkoopgegevens en klantbeoordelingen van Belgische retailers zoals bol.com en Coolblue. De TP-Link Deco-serie domineert de markt, met opties voor verschillende behoeften en budgetten.(Bol)

TP-Link Deco X50 (3-pack) € 178,00
TP-Link Deco X20 (2-pack) € 204,49
TP-Link Deco X1500 (3-pack)€ 138,27
TP-Link HX220 (1-pack)€ 84,98
DrPhone NOVA2 Mesh WiFi 6 Router + 2x Satelliet (groot bereik) € 299,95
TP-Link Omada EAP650-Desktop Access Point (zakelijk gebruik) € 151,45

Aanbevolen keuzes:
  • TP-Link Deco X50 (3-pack): Met een snelheid van 3000 Mbps en Wi-Fi 6-technologie is dit systeem ideaal voor grotere woningen die behoefte hebben aan stabiele en snelle verbindingen.(Bol)
  • TP-Link Deco X1500 (3-pack): Een uitstekende budgetvriendelijke optie voor kleinere huishoudens die willen profiteren van de voordelen van een mesh-netwerk zonder hoge kosten.
  • DrPhone NOVA2 Mesh WiFi 6 Router + 2x Satelliet: Met een dekking tot 500 m² is dit systeem geschikt voor grote woningen of kantoren die een uitgebreid bereik nodig hebben.

Afhankelijk van je specifieke behoeften en budget kun je een keuze maken uit bovenstaande opties. Voor grotere woningen of intensief gebruik zijn systemen met hogere snelheden en dekking aan te raden, terwijl voor kleinere huishoudens een budgetvriendelijke optie volstaat.

Prima lijst @PhilipV
Ik heb een paar TP-Link RE190 mesh APs hangen. Werkt volledig via WiFi, geen UTP nodig.
Heel handig in gebruik. Je stopt ze (na instellen) gewoon in een vrij stopcontact op plaatsen waar je meer WiFi signaal wil.
Bijvoorbeeld in de ruimte naast je terras.
Zorg wel voor een kleine overlapping van de signalen, anders kan je mesh AP ook niet zijn werk doen.
Ik heb die APs zo geconfigureerd dat ze op een bepaald uur 's morgens automatisch inschakelen en 's avonds uitschakelen.
Tijdens onze slaap zijn er toch geen toestellen die de extra WiFi nodig hebben. Maar dat bepaalt ieder voor zich...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan