Windows 10 Windows updates KB's

Status
Niet open voor verdere reacties.

MRMJC

Steunend lid
Vip Lid
Windows-updates die niet geïnstalleerd kunnen worden. Het zijn er 3, nl. KB4584229 (Edge), KB4586878 (.Netframework) en KB4598229 (Communicatie-update W-10).
Ze worden gedownload, daarna geïnstalleerd tot 30%, waarbij de computer wordt heropgestart.
Daarna gaat het verder tot bijna aan de 100%, want dan verschijnt de mededeling:
"De installatie is mislukt op (datum)".
Daarna begint het systeem alle wijzigingen ongedaan te maken, inclusief een hersopstart.
Nadien kan ik gewoon terug aanloggen.
Bij nazicht in de geschiedenis van de updates vind ik dan een errorcode 0x800f0922.

Ik werk een laptop ASUS GL552VW (U3E1) met 24 GB Ram & Windows 10 Pro versie 1909.
Gdata total security (betalende versie)
Nord VPN (betalende versie)

De door Microsoft aanbevolen "to do's" helpen me niets vooruit.
Ik heb nu tijdelijk (max. = 35 dagen) de updates gepauzeerd.

Nog iemand te kampen met dergelijk probleem ?
Iemand soms een oplossing ?
 
Bedankt voor je snelle reactie.
Dan moet ik deze manueel installeren, zonder dat ze automatisch klaargezet is (zie melding hieronder)
"De Windows 10-update voor mei 2020 komt eraan. Wanneer de update klaar is voor uw apparaat, verschijnt de update op deze pagina."
 
Oei, dat heb ik nog nooit gehoord of gezien.
Dan is de kans niet onbestaande uiteraard dat er nog een dieper liggend probleem is waardoor die feature update van mei 2020 (en de latere van oktober 2020) niet worden 'klaargezet'...

Wacht nog even, misschien reageert er nog wel een van mijn collega's of een lid van het forum die hier ervaring mee heeft ...
 
Oei, dat heb ik nog nooit gehoord of gezien.
Ik wel. Mijn Lenovo laptop uit 2017 liet dezelfde melding zien: "De Windows 10-update voor mei 2020 komt eraan. Wanneer de update klaar is voor uw apparaat, verschijnt de update op deze pagina."
Bij mij was de Conexant audio driver de oorzaak dat mijn laptop volgens Microsoft niet geschikt was voor versie 2004 of 20H2. De upgrade forceren zou kunnen resulteren in BSOD’s tijdens en/of na de upgrade. Daarom wordt versie 2004 door Windows Update niet aangeboden op computers met die Conexant driver.

Rechtsklik op Start > Apparaatbeheer > klik in Apparaatbeheer op het pijltje voor Geluid. Ik vermoed dat jij ook een driver van Conexant hebt voor het geluid.
Laat maar weten of dat zo is. Dan vertel ik hoe ik het probleem heb opgelost op mijn Lenovo laptop.
 
ook ik heb hier eens een Lenova laptop binnen gekregen waarop deze melding stond ..ook de eigenares van deze Lenova verkreeg nagenoeg hetzelfde probleem als de TS..
ik heb vervolgens eerst op deze Lenova de belangrijkste zaken veilig gesteld en vervolgens een in-place upgrade gestart ..
alles verliep goed en alles werd behouden ..zowel de persoonlijke instellingen en bestanden als ook de geinstalleerde software..
tot op heden heeft deze gebruiker nog géén benoemenswaardige problemen of BSOD's ondervonden ..en is ze hoogst te vreden over de Windows 10 20H2
 
Ja, idd., ook zo'n geluidskaart: (zie hieronder)
Geluid
Geluidskaarten
Intel Display Audio
Conexant SmartAudio HD
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
USB-audioapparaat
Afspeelapparatuur
Luidsprekers (Conexant SmartAudio HD) (standaard)
EV2450 (Intel Display Audio)
Opnameapparatuur
Stereo-mix (Conexant SmartAudio HD)
Microfoon (Conexant SmartAudio HD)
Microfoonmatrix (3- TY-CC20W) (standaard)
 
@MRMJC De driver voor Conexant SmartAudio HD is de oorzaak dat je versie 2004 (en later) van Windows 10 niet krijgt aangeboden.

Qtex raadt een in-place upgrade aan, en dat is op zich een goed advies, maar voordat je die in-place upgrade uitvoert moet je de driver voor de Conexant SmartAudio HD verwijderen én ervoor zorgen dat die na een herstart van de laptop niet weer automatisch geïnstalleerd wordt door Windows Update.

Ik heb een en ander in november 2020 uitgevoerd met succes. Ik heb toen aantekeningen gemaakt van wat ik gedaan heb en die zal ik hieronder zetten. Kijk maar of je daar wat aan hebt.
====================================================
Ik vermoed dat er in de toekomst meer mensen via Google bij dit topic terecht zullen komen. Die hebben misschien geen Asus notebook, maar een ander merk zoals ik.
Voor die mensen zal ik hieronder opschrijven hoe ik het probleem heb opgelost. Ik doe dat vrij uitvoerig, zodat ook mensen met minder computerervaring hiermee uit de voeten kunnen.
Dat ik lang niet de enige was met dit probleem moge blijken uit dit zeer lange topic: https://answers.microsoft.com/en-us/...0ac7122?page=1
Toen ik dat topic in november las, was het 24 pagina's lang. Intussen telt dat topic al 29 pagina's!
Ik combineerde de tips uit een aantal reacties en deed daarna het volgende:

Ga naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/soft...load/windows10
Klik op Hulpprogramma nu downloaden.
Je downloadt dan het bestand MediaCreationTool20H2.exe (18,5 MB)
Rechtsklik op dat gedownloade bestand en kies dan ‘Als administrator uitvoeren’.
Kies ‘Installatiemedium (USB-stick, dvd of ISO-bestand) voor een andere pc maken’.
Taal, toetsenbord enz. zal meestal al goed staan. Wel even controleren.
Kies USB-flash station (minimaal 8 GB)
Mijn aangesloten STORE N GO werd al gevonden.
(Let op: alles wat op de stick staat zal verwijderd worden!)
Klik op Volgende
Windows 10 wordt dan gedownload en de installatiebestanden worden op de USB-stick gezet.
Bij mij duurde dat in totaal circa 50 minuten.

Op de Lenovo laptop verbrak ik daarna de verbinding met internet (wifi). Ik gaf ook aan dat die verbinding vergeten moest worden. Doe je dat niet, dan maakt de laptop bij opnieuw opstarten weer automatisch verbinding met internet en dat wil je nu niet. Want als de laptop wel na opstarten automatisch verbinding met internet zou maken, dan zou binnen zeer korte tijd weer opnieuw de driver voor Conexant Audio geïnstalleerd kunnen worden die we nu nog gaan verwijderen. Want het is juist die Conexant driver die tijdens de upgrade naar een nieuwere versie van Windows 10 (naar versie 2004 en nieuwer) voor problemen in de vorm van blue screens kan zorgen.

Daarna rechtsklikken op Start > Apparaatbeheer.
In Apparaatbeheer klikken op het pijltje voor ‘Besturing voor geluid, video en spelletjes’.
Dan rechtsklikken op Conexant SmartAudio HD. In het menu dat verschijnt, klik je op ‘Apparaat verwijderen’.
Zet daarna eerst een vinkje voor ‘De stuurprogramma’s voor dit apparaat verwijderen’ en klik daarna pas op ‘Installatie ongedaan maken’.
Je ziet dan: ‘Apparaten worden verwijderd…’. Dat kan even duren.
Daarna word je gevraagd om de computer opnieuw op te starten. Doe dat!
Omdat je nu geen internetverbinding hebt, kan de Conexant driver niet automatisch gedownload en opnieuw geïnstalleerd worden door Windows Update. En dat is goed. Ja, dat is prima!
Je kunt Apparaatbeheer ter controle openen. De Conexant zal verdwenen zijn. In plaats daarvan zie je nu ‘High Definition Audio-apparaat’ staan. Deze heeft een driver van Microsoft.
En met die Microsoft driver heb ik prima geluid. Eigenlijk zou ik die driver van Microsoft best willen houden…

Sluit nu, terwijl Windows draait, de stick aan op de laptop.
Open de Verkenner; open de USB stick; klik met de rechter muisknop op setup.exe; kies ‘Als administrator uitvoeren’.
In het venster van Gebruikersaccountbeheer klik je op Ja om toestemming te geven.
Er verschijnt een venster met als titel (bovenaan) Windows 10 Setup.
Kies ervoor om tijdens de installatie geen updates, stuurprogramma’s en optionele onderdelen op te halen. Kies voor ‘Niet nu’. En klik dan op Volgende.
Ga akkoord met de licentievoorwaarden.
Kies Persoonlijke bestanden en apps behouden.
Daarna gaat de installatie van de nieuwe versie van Windows 10 pas echt van start.
Je kunt die pc nu niet meer gebruiken om iets anders te doen.
Op een blauwe achtergrond zie je staan:
Windows 10 installeren
De pc wordt verschillende keren opnieuw opgestart. Dit kan even duren.
Daaronder zie je xx% voltooid. Dat percentage zal langzaam oplopen. Soms lijkt het een tijdje stil te staan, maar dan wordt het percentage opeens een stuk hoger. Niets om je druk over te maken. Gewoon geduld oefenen nu. Hoe lang het installeren duurt is afhankelijk van je hardware (hoeveelheid werkgeheugen; zwakke of juist krachtige processor; gewone harde schijf of SSD).

Na verloop van tijd zie je niet meer ‘Windows 10 installeren’ staan, maar ‘Updates worden uitgevoerd’. Ook daarbij zie je weer het percentage van de voortgang langzaam oplopen.

Bij mij duurde de daadwerkelijke installatie precies een half uur.
Na inloggen moet je dan nog wel even geduld hebben. Je kijkt een tijdje aan tegen teksten als ‘Hallo, er zijn updates voor u… Met deze updates bent u beter beschermd’ bla bla bla…

Daarna maakte ik weer verbinding met mijn modem, waarbij ik koos voor Wachtwoord onthouden.

Ik had nu voor het eerst de nieuwe Edge browser (gebaseerd op Chromium) gekregen en die wilde graag de standaard browser worden. Nee, dank u.

Ik klikte op het Zoeken pictogram (naast de knop Start), typte winver en drukte op Enter.
Ik heb nu versie 20H2, build 19042.572. Dat was nog niet de nieuwste build.. Daarom klik ik op Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Naar updates zoeken.
Ik verwacht dat ik nu automatisch weer de driver voor de Conexant krijg. Die zal ik niet kunnen weigeren.
In diverse topics had ik gelezen dat die Conexant driver voor problemen zorgt tijdens de upgrade naar een nieuwere versie, maar daarna niet meer. We gaan het zien…

Er waren inderdaad een paar updates. Die liet ik installeren. Daarna de laptop opnieuw opstarten.
‘Updates worden uitgevoerd…Opschonen…’ En klaar!

Ik neem een kijkje in Apparaatbeheer. Onder Besturing voor geluid staat nog steeds het High Definition Audio-apparaat, met driver van Microsoft. Dat vind ik prima. Van mij hoeft die Conexant niet terug te keren, maar ik zal het de komende dagen in de gaten blijven houden.

En bij mij kwam die Conexant driver daarna niet meer terug. Mooi zo!
 
Ik dacht hier vorig jaar te hebben gelezen dat het niet verstandig was de opdate 2004 zelf te gaan halen, maar dat je diende te wachten tot microsoft u contacteerde . Ik heb tot nu tot tevergeefs gewacht waardoor alles nog draait op die 1909..
Wat is het nu?
 
Ik dacht hier vorig jaar te hebben gelezen dat het niet verstandig was de opdate 2004 zelf te gaan halen, maar dat je diende te wachten tot microsoft u contacteerde . Ik heb tot nu tot tevergeefs gewacht waardoor alles nog draait op die 1909..
Wat is het nu?
Toen leek het ons inderdaad wel verstandig om te wachten, maar gezien we nu op 20H2 zitten en jij nog steeds blijft hangen op 1909 lijkt het erop dat u systeem niet automatisch wil upgraden. Daarom raden wij u aan om de boel wat te forceren en het manueel te doen. Dat heb ik althans begrepen uit de voorgaande postings, en dat is wat ik ook zelf zou doen. Maar de uiteindelijke keuze ligt natuurlijk bij uzelf. Want er kan natuurlijk wel iets zijn dat na de update niet gaat werken, want u systeem date niet automatisch zelf op. Daar moet eigenlijk een reden voor zijn, daar is het nu koffiedik kijken naar. Vaak is dat een klein iets, een driver die niet meer mee kan opgenomen worden in het update programma, of iets meer, maar daar kunnen wij nu natuurlijk niet op antwoorden. Meestal gaat het goed, daarom raden we ook aan om een backup voor handen te hebben voor als het mis gaat dat je nog terug kan gaan.
 
Ga eens naar Systeem - Instellingen - Bijwerken en beveiliging - naar updates zoeken
Zolang alle noodzakelijke updates niet geïnstalleerd zijn ga je geen upgrade krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan