Windows 10 Windows10 update start niet (DELL laptop)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Bij het checken naar updates komt telkenmale de melding dat het toestel een belangrijke update mist. Ik verwacht dan normaal een optie opdaagt als 'downloaden en installeren'. Dat verschijnt niet.

Er wordt geen spontane update gestart, ook als de laptop heel lange tijd onaangeroerd en op netspanning aangesloten blijft.
Welke instellingen zou ik moeten nakijken? Er moet iets zijn dat Windows updates verhindert. De optie 'updates pauzeren' staat op waarde 0 dagen.
Bedankt
 
Heb je enig idee of piste om te achterhalen over welke update het gaat ?
Post je misschien eens een screenshot van die melding ivm. belangrijke update die wordt gemist aub ?

Wat ook interessant voor ons zou zijn is een screenshot van de meest recente, wel geinstalleerde updates uit je 'geschiedenis updates' - ietsje lager op het scherm te vinden ... Om te bepalen of één welbepaalde update achterwege blijft of er daarentegen een meer volledige blokkade is ...
 
Bedankt voor de reactie. Ik zal deze gegevens posten, maar niet zo meteen.
Het is op deze laptop al voorheen wel gelukt om de 21H1 te downloaden en volledig te installeren MAAR dan volgt er de meest verrassende melding dat de update niet kon geïnstalleerd worden. Alles wordt terug in de staat van voor de update teruggezet en op het einde eindigt dat op een freeze ===> power off.
Het verschil met nu is dat het niet meer spontaan opstart.
 
Hopelijk is de bijlage leesbaar. Er staan enkele screenshots in verwerkt.
Gisteren avond nogmaals melding van de essentiele update; die niet opstart
 

Bijlagen

  • Windows Update not starting_GVH.pdf
    291.4 KB · Weergaven: 110
Hier https://support.microsoft.com/nl-nl...ndows-10-ea144c24-513d-a60e-40df-31ff78b3158a staat zoveel informatie en mogelijke oplossingen in dat ik me niet geroepen voel daar nog iets aan toe te voegen...

Vooral de punten ivm. voldoende ruimte (16 Gb!) en het loskoppelen van externe hardware zijn vaak voorkomend.

Ik voel me ook niet geroepen Philip. Toch typisch Microsoft, waarover volgens een beheerder men nooit 1 kwaad woord mag zeggen.
Het punt voldoende vrije opslagruimte 16 GB is toch wel na te kijken. Mogelijk is hierop een beperking opgelegd door een andere setting.
 
De Laptop heeft een HDD van 1TB en ik overweeg die te vervangen door een SSD.
Dan kan een clean install van Windows 10 gebeuren.
Veel toepassingen of bestanden zijn staan er momenteel toch niet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan