Windows 11 Zwarte achtergrond achter de snelkoppelingen soms in W11

wim

Steunend lid
Vip Lid
Beste leden,
Af en toe is de achtergrond van mijn snelkoppelingen op mijn bureaublad zwart. Als ik een snelkoppeling aan tik opent dat programma probleemloos. Ik wacht af of dat zo blijft..
Heeft iemand dat al meegemaakt, een bug in Windows 11, wie zal het zeggen?
Mvg,
Willy

Als je nog eens een volledig zwart scherm hebt moet je even checken nadien ... als mijn vermoeden juist is, zal die zwarte achtergrond achter je icoontjes het gevolg zijn van zo'n zwart bureaublad.

Ik denk ook, aangezien je het over die foto hebt, dat je een foto als achtergrond gebruikt van jezelf en géén Windows afbeelding.
De oorzaak van een zwarte achtergrond is vaak dat die foto dan niet bereikbaar is bij opstart, op het moment dat je Windows zijn beeld samenstelt. Als je verwijst naar een foto die ergens op een netwerk of attached drive staat, maar die is niet bereikbaar op dat moment gaat de opstart verder met een zwart scherm.

Die achtergrond achter de iconen is daar volgens mij het gevolg van.
Doe - als het zich nog eens voordoet eens het volgende : wijzig je bureaublad-achtergrond eens met wel goed bereikbare foto of een standaard Windows -achtergrond.
Heeft dat effect op die zwarte achtergronden van je icoontjes ?

Dag Philip, dank voor de reactie.
Gisteren heb ik mijn pc opgestart, alles was normaal.
Na tien minuten ging ik eens kijken en daar was weer die zwarte achtergrond en onze foto was ook weg.
Ik begrijp er niets van, waarom na 10 minuten? Als ik de PC dan herstart is weer alles normaal.

waar staat de foto die je als achtergrond gebruikt ?
Heb je een setting als slideshow die ertoe kan leiden dat na 10 min. een nieuwe foto wordt geladen ?
En zijn die andere foto's dan ook makkelijk bereikbaar, zodat de wisselfunktie ze makkelijk kan bereiken ?

Die foto van ons twee had ik op een stick gezet. Geen slideshow aanwezig

Nu zat ik zojuist 20 minuten voor mijn pc, ik kwam nergens aan, alles was goed maar als ik mijn muis over een of meer snelkoppelingen wreef, na 20 minuten, zonder aan te klikken, werd de achtergrond van die snelkoppelingen zwart.
Ik begrijp er niets van. Op mijn PC is een backup programma geïnstalleerd, ik denk dat dit de snelste oplossing is.
Hoe dan ook, wil u even stap voor stap uitleggen hoe ik onze foto kan verwijderen, er staat ook een paswoord op, moet dat er ook af? Ik keek al een keer naar de persoonlijke instellingen, maar ik weet niet zeker hoe ik daar mee aan de slag moet.
Alvast bedankt..
Willy

Die foto van ons twee had ik op een stick gezet. Geen slideshow aanwezig
diavoorstelling.jpg

Heel erg bedankt Pagadder, ik selecteerde nu de gekende gevouwen Win 11 'afbeelding', dat stond inderdaad verkeerd.
Gaat deze afbeelding ook regelmatig wijzigen? Hoe plaats ik afbeeldingen bij, hetzelfde voor foto's, hoe plaats ik er bij op de PC? Foto's in de map galerie misschien?
Alvast bedankt allemaal.
Willy

Als je meerdere foto's wilt gebruiken als achtergrond moet je éérst een map aanmaken met meerdere foto's (minimum 2) in je map afbeeldingen. (bv achtergronden)
Daarna ga je naar de persoonlijke instellingen -> Kies diavoorstelling.
Daaronder bij bladeren kies je de map waarin jij de achtergrond foto's hebt geplaatst.
Daaronder kan je kiezen Afbeelding wijzigen elke.
Dat is jou vrije keuze, maar persoonlijk zou ik die niet snel laten wijzigen. (standaard is 30 minuten, vind ik persoonlijk wat snel)
De rest van de instellingen zou ik ongewijzigd laten.
Als je maar één foto gebruikt, zet de foto in een map, zoals hierboven is beschreven en kies voor afbeelding zoals in postje #22

Laatst bewerkt:
Waar kan ik afbeeldingen vinden voor mijn achtergrond, wellicht heeft Microsoft wel een plek waar ik foto’s en afbeeldingen kan vinden. Als ik deze in een map plaats. Dan kan ik ze daaruit selecteren. Nu zie ik 5 afbeeldingen staan bij persoonlijke instellingen..

Lees eens mijn berichtjes
Als je meerdere foto's wilt gebruiken als achtergrond moet je éérst een map aanmaken met meerdere foto's (minimum 2) in je map afbeeldingen. (bv achtergronden)
Het gaat over jou persoonlijke foto's (vrouw, kinderen, kleinkinderen, honden, katten....)
Heeft Microsoft niets mee te maken.
Zoals ik al zei plaats je gewenste foto's in een map in de map afbeeldingen en volg de vorige postjes.

Wat pagadder zegt is juist, tenminste als je je tot de eigen afbeeldingen wil beperken.
Maar er zijn verzamelingen van ongewoon professionele en mooie achtergronden beschikbaar, die je kan downloaden...

Microsoft biedt verschillende verzamelingen bureaubladachtergronden aan, waaronder standaard achtergronden, themapakketten en dynamische achtergronden. Je kunt ze op verschillende manieren terugvinden :

1. De standaardachtergronden van Windows worden lokaal opgeslagen. Je vindt ze meestal hier:

Maplocatie: C:\Windows\Web\

Deze map bevat doorgaans submappen zoals:
  • Wallpaper\Windows (de klassieke Windows 10/11-achtergronden)
  • Wallpaper\Theme (voor geïnstalleerde thema’s)
  • Wallpaper\Captures (soms voor eigen screenshots of door apps opgeslagen beelden)
2. Microsoft biedt extra bureaubladthema’s aan via de Microsoft Store.

Zo werkt het:
  1. Ga naar InstellingenPersoonlijke instellingenThema’s.
  2. Klik op Meer thema's ophalen in de Microsoft Store.
  3. Daar vind je tientallen thema’s, vaak met hoge kwaliteit afbeeldingen.

Of open direct de Store-link:
https://apps.microsoft.com/store/search/themes

3. Als je Windows Spotlight gebruikt, haalt Windows regelmatig nieuwe afbeeldingen op van Microsoft-servers.

Deze afbeeldingen staan verborgen op je pc in:

userprofile%\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.ContentDeliveryManager_cw5n1h2txyewy\LocalState\Assets

Let op: Deze bestanden hebben geen extensie. Kopieer ze naar een andere map en geef ze handmatig .jpg als extensie om ze te bekijken.

Terug
Bovenaan