Software Acronis back-up

Status
Niet open voor verdere reacties.

strikerfox

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb hier een vraag als ik een disc back-up selecteer en maak met de opstart (resque) cd/usb van acronis is die daarna bekijk is hij 40g groot, met het progamma op de pc zelf is dat het dubbele.
M.v.g
Guido.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een v.d. redenen ik altijd aanraad om BU's/Images altijd offline te maken.

Max compressie gaat niet veel verschil in grootte, wel in tijd geven, veel meer tijd.... (Allez, vroeger toch maar gezien cpu's nu veel sneller zijn...)
Veel data zoals foto's, muziek, film etc is al compressed. Acronis gaat daar xxx tijd aan spenderen en de bestander eerder vergroten ipv verkleinen.

Voor je een BU/image maakt schijven opruimen, vooral windows.OLD die overblijft na sommige updates.
Zelfde voor herstelpunten, als het systeem goed werkt heb je dan je BU om terug te gaan mocht het nodig zijn.
Als je dat gedaan hebt ook niet vergeten eventuele SSD's te trimmen of die "opgeruimde" sectoren zijn nog niet als zodanig gemarkeerd en worden ook meegenomen in de image.
Kan echt veel verschil maken, soms tot 10-tallen GB.
 
Wat ik geschreven had geld sowieso voor elk backup programma.

Ik gebruik zelf Acronis maar heb alle automatische backups en niet nodige services uitgezet.
Als ik het al eens vanin een werkende windows gebruik moet ik het manueel starten maar doe ik praktisch nooit, meestal vanaf opstartbaar media en zeker verify inschakelen.
Enige reden is dat ik het al zo lang gebruik omdat ik het vroeger wel degelijk heel goed vond maar die interface en opties het tegenwoordig heeft...
Raad het echt niet meer aan vanwege al die onnodige opties voor standaard gebruik, veel te ingewikkeld en onnodig voor de meesten.
Ik heb het eigenlijk enkel op mijn computer om gemaakte images te kunnen koppelen (mounten) en data uithalen indien nodig.

Gebruik nu zowat van alles door elkaar tot ik definitief kan beslissen maar ze hebben allemaal voor- en nadelen.
Er zijn zels genoeg gratis opties die even goed zijn:
Macrium, Clonezilla zoals hierboven al door @Aardbei genoemd + Qiling Disk Master Free (eens je interface doorhebt meer dan voldoende), EaseUS, Aomei... Er zijn er nog hoor.
Macrium Free wordt niet meer aangeboden of ondersteund maar zolang het blijft werken een goeie optie en opstartbare media die geen internet nodig hebben blijven altijd werken. (Btw, koop nooit software die telken moet connecten met internet om te kunnen (blijven) gebruiken. tenzij voor een eenmalige oneindig in gebruik registratie.)

Er zijn er nog meer hoor, wrs ook hier al wel eens genoemd.

Clonezilla denk iets minder geschikt voor meeste "gewone" gebruikers vanweg Linux achtergrond en dus ook interface waar HDDs anders zichtbaar zijn, tenzij je alle partities een duidelijke naam geeft.
En dat is zeker niet als negatief tov Linux bedoelt, integendeel, begin er nu zelf ook wat mee te spelen, weinig nog maar zodra ik wat meer tijd heb....
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook al vele jaren Acronis (betalend) en blijf momenteel hangen op versie 2021 omdat het vernieuwde Acronis Cyber Protect voor mij geen toegevoegde waarde meer heeft. Acronis True Image doet perfect wat het moet doen en al die toeters-en-bellen, tja, laat ik links liggen. Ik maak steeds mijn image handmatig (volledig, niet incrementeel) vanuit Windows, ik heb daar een aparte m.2 SSD van 256Gb voor zitten. Daar passen makkelijk drie images op. Meer versies bijhouden heeft uiteraard totaal geen zin.
Ik heb diverse andere (gratis) programma's getest maar - voor mij persoonlijk - was er geen zo makkelijk als Acronis, vandaar dat ik er ook bij blijf.
 
Ik heb hier zo net Macrium reflect getest daar kan een image back-up selecteren en een systeem backup van 40g blijft 40g bij maken en terug plaatsen
en deze maken duurt amper enkele minuten en ook bij het terug plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
@strikerfox
Nooit van punctuatie gehoord ?
Je maakt geen zinnen. Je schrijft een lang verhaal zonder punten of komma's.
Je schrijft maar woorden achter elkaar, Het is niet altijd duidelijk te begrijpen.
Noteer dat Macrium Reflect niet meer gratis is.
 
Inderdaad, het is niet meer gratis maar als moet tussen macrium of acronis is mijn keuze vlug gemaakt,
+ dat macrium goedkoper is. voor de rest betalen doe ik als het niet anders kan,snap je het,
Voor de rest toen ik nog naar school ging was ik altijd de laatse van de klas.(y)
M.v.g
Guido.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan