Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hallo,

Heb een probleempje met acronis, ik heb vorige week een back up gemaakt van de laptop, volledig en aangepast komt dan in de instellingen te staan.
Bij de optie planning zet ik uitschakelen, dus alleen als ik wil maak ik een back up.
Nu maakt hij elke maand de woensdag een back up, ik krijg terwijl ik aan het werken ben op mijn laptop dat de image niet kan worden gemaakt,
tuurlijk heb dan ook geen EHD aangesloten,
hij zegt niet alleen dat het niet gaat hij geeft ook aan dat mijn vorige is mislukt.
die moet ik dan verwijderen uit de lijst die je ziet op de laptop maar ik laat de back up wel staan op de EHD
Iemand een idee hoe ik die tijds backup kan uitschakelen?

greets


ed
 
Hoeveel data staat er op die HDD?
Hoet groot is de schijf, hoeveel gebruikt, hoeveel vrij?
Kan je misschien eens een overzicht van die schijf posten?

Staat compressie nog steeds ingeschakeld?
Heb je een upgrade naar windows 10 gedaan?
Heb je de vorige versie (win 7/8) verwijdert?

Onlangs is er een win10 update uitgebracht je win10 up2date te brengen.
Die doet dus een "upgrade" van win10 naar win10, wat eigenlijk ook weer "upgrade installatie" is.
Er word dus ook eerste weer een backup van je win10, "WINDOWS.OLD" gemaakt en dan pas de upgrade om je win10 te upgraden uitgevoerd.
Resultaat is dus een "Nieuwe windows 10 installatie" waar dan ook nog een "oude windows 10", die van voor de update in zit.

Dan nog wat herstelpunten er bij.
Dat kan wel aardig optellen hoor.

Als er problemen met je hdd zijn krijg je normaal wel meldingen tijdens backuppen, maar niet altijd.
Ben niet zeker maar denk Acronis dan naar sector backup overschakelt, geheel of gedeeltelijk, waardoor je backups ook veel groter kunnen worden.
Je schijf misschien eens controleren?
 
ik gebruik nooit compressie ik heb een upgrade naar windows 10 gedaan
hoe je de update 10 naar 10 doet dit weet ik niet, bijgaand een foto wat windows zegt over mijn updates
windows old nog niet tegenggekomen,
valideren, zegt goede image, herstelpunten verwijder ik regelmatig
moet ik niet overschakelen naar schijfmodus, daar zie ik volledig mijn ssd en dan kan ik daar ook een image van maken;
heb gisteren alle oude backups verwijderd en op 31/7 een nieuwe gemaakt, die was normaal van grootte,
als je me eens de upgrade van windows naar windows 10 wil uitleggen aub (upgrade" van win10 naar win10, wat eigenlijk ook weer "upgrade installatie" is.)

57a08fdd05c7d-image.jpg
 
men bedoeld waarschijnlijk met upgrade" van win10 naar win10" dat er gewoon dus van build 10240 geupgrade werd naar build 10586
de huidige build versie 10586.494 zal denkelijk deze week ook weer vervangen worden door de Anniversary Update .
 
Laatst bewerkt:
je gebruikt geen compressie zeg je..
in dat geval zal je backup van dezelfde grootte zijn als de gebruikte ruimte op de bron schijf ...
welke modus je ook neemt automatisch zie je ook de geschatte grootte van deze backup vermeld worden ...

bij een normale compressie is deze hier 30 gb inplv 50gb ....word er geen compressie toegepast dan zal dus ook de backup 50gb groot zijn ..

*geen compressie !
Ashampoo_Snap_2016.08.02_17h08m02s_005_.png

*normale compressie !
Ashampoo_Snap_2016.08.02_17h03m46s_004_.png
 
ik gebruik nooit compressie ik heb een upgrade naar windows 10 gedaan

Na installatie staat Acronis ingesteld op STANDAARD compressie.
Als je dit zelf niet wijzigt worden je backups compressed.

windows old nog niet tegenggekomen

Bij upgrade, blijft er dus een windows.old (backup van de vorige versie) staan, die zo groot is als je vorige installate.
Dit is een verborgen map, wil je ze zien moet je verkenner of welke filemanager je ook gebruikt zo instellen dat hij ook verborgen mappen weergeeft.
Zie ook nog onderaan.

moet ik niet overschakelen naar schijfmodus, daar zie ik volledig mijn ssd en dan kan ik daar ook een image van maken

Ik bedoelde SECTOR modus, niet schijfmodus, waardoor backups ook groter worden.
Heb enkel een paar mogelijke oorzaken aangehaald. Zoals ik al zei, zonder het systeem zelf te kunnen onderzoeken blijft het gokken.

heb gisteren alle oude backups verwijderd en op 31/7 een nieuwe gemaakt, die was normaal van grootte

Heb je ook nagezien hoeveel vrije ruimte er nog op die schijf was?
Dat was een van de dingen die ik graag had geweten. Als je backups zo groot worden... Altijd je bron eens controleren.
Je gelooft niet welke troep er soms allemaal op komt, m$ zelf is hier ook vaak schuld aan.

Heb je ook een "Schijfopruiming\Systeembestanden opschonen" op C schijf gedaan?
Indien ja, zal dat wel een hoop oude rommel/backups hebben verwijderd

als je me eens de upgrade van windows naar windows 10 wil uitleggen aub (upgrade" van win10 naar win10, wat eigenlijk ook weer "upgrade installatie" is.)

De "upgrade" van win 10 build 10240 naar 10586 doet eigenlijk ook weer een "upgrade installatie", net zoals je windows 7 naar windows 10 upgrade. (Zoals Qtex ook al aanhaalde)
Er wordt dus eerst weer een windows 10 (versie 10586) gedownload.
Een backup van je oude windows 10 (versie 10240) gemaakt.
Windows 10 versie 10586 wordt geinstalleerd.
De versie 10586 download + de versie 10240 backup (windows.old) staan echter ook nog steeds op je schijf.
Die gaan dus ook weer mee in de backup, tel dat allemaal bij elkaar...
Als je dit probleem van grote backups nog eens tegenkomt best eens nazien hoeveel er op je C in gebruik en hoeveel er nog vrij is

Of je laat me/iemand vanop afastand eens op je computer toe...
Zal veel sneller gaan dan over en weer posten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
op mijn ssd is er nog 163 van de 231 gig beschikbaar, dus daar staat geen onnodige rommel op
de upgrade naar de 10586 is volgens mijn weten reeds gebeurd
bij de schijfopruiming staat niets te lezen van,windows old bestanden van zoveel... gig
dus al bij al goed,
als het nog niet lukt in de toekomst zal ik het programma (heb het liggen maar ben de naam vergeten) installeren zodat er iemand eens een kijkje kan nemen op mijn
pc
ed


ps,
deus, tenzij je me zegt waar ik de windows old map kan vinden
 
dat je wellicht de build 10586.494 gebruikt zal wel zo zijn ...ik legde je enkel uit wat er bedoeld werd met ""upgrade" van win10 naar win10""
zo heb ik vandaag mijn Windows 10 al naar de nieuwste build 14393.10 gebracht ...

nu je zegt dat er nog 163gb vrije ruimte is op de SSD wel dan is jouw SSD voor een 45gb in gebruik ...

let op indien je ook de nieuwste upgrade doe dan komt er wel dus een Windows.old op de C te staan ... en krijg je ook weer de mogelijkheid om terug te gaan indien de nieuwe build u dus niet bevalt .

Ashampoo_Snap_2016.08.03_13h38m57s_001_.jpg

Ashampoo_Snap_2016.08.03_13h41m40s_002_.png

met het "Programma" bedoel je waarschijnlijk dan ook Teamviewer ...
* aan "teamviewer" doe ik dus niet mee...dit werd me eerder al gevraagd maar hierop zeg ik steeds nee..
 
ps,
deus, tenzij je me zegt waar ik de windows old map kan vinden

Zoals ik al zei, die staat op je systeemschijf, meestal C schijf.
Het is een verborgen map.
Als je niet thuis bent in besturingssystemen best zo laten.

Zie Qtex's post over schijfopruiming, dan zie je ook of er een backup op staat.

Ter info, mocht je systeem opgesplitst zijn.
Bij mij is het opgesplitst, windows staat op C maar mijn gebruikers staan op D:\Users\Gebruikers.
Dus krijg ik daar ook een windows.old.
Staat alles echter op C dan heb je enkel daar een windows.old
 
Qtex mijn schijf is 231 gig groot en 163 vrij, dus ik gebruik 68 gig, het was waarschijnlijk een vergissing van u
ik weet ook wel hoe je verborgen mappen moet tevoorschijn laten komen deus maar de map old is nergens te bespeuren, misschien heb ik die vroeger al gewist alhoewel me dit zou verwonderen, dus bovenstaande procedure gedaan maar geen old gevonden!
ik ga nu zien met de zomerupdate als ik die kan terugvinden op de C schijf, heb ssd met 1 partitie,
volgens sommigen kan je een ssd niet in partities onderverdelen dus geloof ik dit maar

greets

ed
 
je kan inderdaad wel een SSD opdelen in 2 of meerdere partities maar dit is dus niet aanbevolen ... bij een verse installatie op een niet toegewezen ruimte zal de setup van Windows immers zelf de nodige partities aanmaken die dan ook echt nodig zijn ..
*denk nu aan de door he systeem gereserveerde partitie van 350Mb ( welke dus een verborgen partitie is )
*denk nu aan de systeem partitie C waar dus het besturingssysteem op komt te staan
*denk nu aan de herstel partitie van 450Mb na de C partitie welke dus nodig is om de herstel console te starten ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan