Hardware batterij percentage oplaadbare muis.

Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Ik heb sinds Januari dit jaar een Sologic oplaadbare muis. Al geruime tijd is er eigenlijk 1 iets dat me tegensteekt aan die muis. Ik kan nergens vinden hoeveel percentage mijn batterij van die muis is.
Als ik naar instellingen ga en daar dan "bluetooth en apparaten" selecteer zie ik mijn draadloze koptelefoon met mooi eronder het percentage dat de batterij nog heeft. Maar mijn muis staat daar helaas nergens tussen.
Ik heb deze gekocht in de Action.
Dat is de muis die ik heb.
Veel info over die muis is er helaas niet te vinden op hun site. Bij bol.com kost ze meer maar op hun site staat er wel wat meer info.
Diezelfde muis maar met meer info
handleiding hier te vinden

Ik hoop dat er iemand mij hiermee kan helpen. Anders valt ze gewoon uit omdat de batterij te leeg geraakt is. Of ik laad ze op wanneer ik daar eens aan denk om dat ding op te laden. De batterij gaat anders wel makkelijk enkele weken mee.

1765150059762.png

Bluetooth apps hebben hier eigenlijk weinig kans ... De muis maakt gebruik een eigen dongle.
En als die muis de batterijstand niet monitored kan die ook niet uitgelezen / doorgestuurd worden.

✅ Wanneer het kan
  • Als je muis via Bluetooth is verbonden en de muis/driver ondersteunt het rapporteren van batterijstatus (Battery Level / BAS-profiel) — dan kan het besturingssysteem of een app die data leest de batterijstatus & een percentage tonen. (Battery Skills)
  • Bijvoorbeeld: op Windows zie je bij sommige muizen het batterijniveau in Instellingen → “Bluetooth & apparaten” als de muis dit ondersteunt. (LinkedIn)
  • Er bestaan zelfs tools die batterijstatus voor gekoppelde Bluetooth-apparaten uitlezen en tonen in de system tray. (GitHub)

⚠️ Wanneer het (mogelijk) niet lukt
  • Als de muis gebruik maakt van een eigen USB-dongle of proprietary draadloze ontvanger (dus niet standaard Bluetooth), dan wordt de “batterijstatus” meestal níet via het Bluetooth/HID-profiel aangeboden — in dat geval is er géén algemene API om het batterijpercentage uit te lezen. Dat betekent dat een willekeurige app meestal niet kan weten hoeveel lading er nog is. Verschillende gebruikers aangeven dat hun draadloze muis enkel een lampje geeft of niets toont als batterijstatus. (Reddit)
  • Zelfs bij Bluetooth-muis is het afhankelijk van fabrikant en driver: sommige muizen zenden geen batterij-data door, of de OS-support is beperkt. (Battery Skills)

🎯 Conclusie voor een “gewone” draadloze muis zoals Soligic Wireless Mouse​

Als je Soligic-muis via Bluetooth gekoppeld is — en de muis en driver sturen batterijgegevens door — dan zou een app de batterijstatus & percentage kunnen ophalen. Als de muis echter enkel een eigen USB-dongle gebruikt, is de kans groot dat geen enkele algemene app de batterijstatus correct kan uitlezen.

• Leuk
Waarderingen: cve
Bij deze is het duidelijk waarom ik het niet kan vinden. Mijn muis ondersteunt het dus helemaal niet. Dat is het nadeel van een goedkope muis te kopen dan denk ik. Toch bedankt om mee te helpen denken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan