Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb zopas een laptop gekocht. Een "HP Pavilion notebook", nu wil ik van een CD opstarten en dit lukt me niet.
Ik heb bij het opstarten op Esc gedrukt waarna ik een keuze menuutje krijg: F1 = System information enz... F9 = Boot device options, F10 = Bios setup.
Als ik F10 indruk kom ik dus wel degelijk in de bios terecht, waarna ik dan de bootvolgorde heb gewijzigd. Doch als hij dan verder opstart gaat hij rechtstreeks naar het OS.
Als ik daarna, na weder opstarten, de F9 indruk krijg ik een menu waartussen ik kan kiezen tussen |OS boot manager en |Boot from Efi file.
Als ik de laatste bekrachtig dan krijg ik allerlei omleidingen te zien.
Weet soms iemand hier raad mee?
 
heb jij Secure boot uitgezet ?

ea095ed048-Ashampoo_Snap_2015.01.08_14h50m09s_001_.png


**al de 3de keer dat ik u vraag om al de gegevens betreffende deze laptop te vermelden ..?
 
De secure boot is inderdaad uitgezet, de laptop start trouwens véél trager op.
De gegevens zijn als volgt:
HP Pavilion 17-f049nb Notebook PC

64 bit natuurlijk.
Is dit voldoende als info?
 
Onderstaand een afbeelding na indrukken van F9. Niet evident hé!
In passant heb ik nog een vraagje, want W8.1 is toch geheel iets anders dan Vista.
De harddisk heeft versheidene partities heb ik gezien.
650 MB Herstelpartitie
260 MB EFI-Systeem partitie
C: Windows 444 GB
D: Recovery
F: (Stick)
E: DVD
Kan ik hier de c-partitie verkleinen? Het is de bedoeling dat ik deze partitie verklein tot een 100 GB.
De overschot dient voor DATA-opslag. Hier komen mijn documenten op te staan en al de rest.
Houdt dit geen gevaar in dat, bij een eventueel systeemherstel, de machine zijn Recovery niet meer vindt?
 

Bijlagen

  • F9.jpg
    F9.jpg
    33.7 KB · Weergaven: 102
Om te kunnen opstarten vanaf een cd/dvd is het nodig om bepaalde functies aan te passen ...

Dit is van toepassing op de volgende HP modellen ..
-HP Pavilion
-HP Presario
-HP Envy

Stap 1 : Eerst die je het beveiligt opstarten ( Secure Boot ) uit te schakelen in de bios zelf ....

*Druk tijdens het opstarten van de pc herhaaldelijk snel achter elkaar op de “ Esc “ Toets ...en dit tot het opstartmenu word weergegeven ..
*Selecteer het opstartmenu ( Boot Options ) en druk op “ Enter
*Selecteer nu beveiligd opstarten ( Secure Boot ) druk op “Enter” en zet deze nu uit ..
*Druk vervolgens weer op “ Enter” om deze instelling te bewaren .
*Druk nu op de F10 toets om de wijzigingen op te slaan en om de bios af te sluiten ....
bevestig dit nogmaals met enter en ja
*Het hulp programma computer setup word afgesloten en de computer word herstart ...
Nadat de pc herstart is verschijnt nu het scherm Gewijzigde opstartmodus besturingssysteem ......
***dit moet je nogmaals bevestigen...je ziet een code vermeld op het scherm en deze dien jezelf in te geven en daarna druk je op enter .
*Schakel daarna de computer uit

Nu komen we aan stap 2 : dit is het cd /dvd station selecteren als opstartapparaat ..

*start de computer op en druk herhaaldelijk op de “ Esc “ Toets tot het opstartmenu word geopend ..
*Druk op de F9 toets om naar de opstart opties te gaan .
*Selecteer nu je cd/dvd rom drive en druk op enter .
*Plaats de cd/dvd waarvan u wenst op te starten .
*Zet de pc uit gedurende 5 seconden en start deze dan weer op .....de pc start nu op vanaf de cd of de dvd .

en hier zijn we nu aan stap 3 aangekomen ....In stap 3 herstel je terug je bios naar de standaardinstellingen ..

*Start de pc weer op met de F10 toets
*In het bios scherm dat je te zien krijgt ga je naar de tab “ Exit “ En je selecteer daar Standaard waarden laden
(Load Seup Defaults ) .
*Druk op de F10 om op te slaan en af te sluiten en druk daarna op “ Enter “ Gevolgd door “ Ja “.
*De computer word herstart met de standaard instellingen ...


**je dient dus al de 3 stappen te doen ...
bron : Notebookcomputer kan niet worden opgestart vanaf een opstartbare cd of dvd
****ik zou niets gaan veranderen aan de C je gebruik best een externe schijf voor Data opslag .
 
Nogmaals dank voor je goede raad!
Maar de afbeelding in mijn vorige reactie is nadat ik stap 1 volledig had afgewerkt.
Mogelijk ben ik al de vorige keren te beknopt geweest in mijn vraagstelling?
De afbeelding heb ik dus vanmorgen genomen om zo duidelijk mogelijk te zijn.
Dus begon ik eigenlijk aan stap 2.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan