D: schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Mijn PC bevat een SSD schijf van 500GB. Deze schijf ( C: van nu nog geen 50 GB) zou ik graag willen splitsen in een C: (bijv. 75GB) en een D: partitie van ca 400 GB. Ik dacht dat te kunnen doen met EaseUs Partition manager (free version). De D: aanduiding is daar, om de een of andere reden, niet (meer?) beschikbaar. Wordt deze door het systeem gereserveerd?
 

Bijlagen

  • Deze PC.PNG
    Deze PC.PNG
    39.6 KB · Weergaven: 91
dit kan wel maar niet zomaar ..aangezien er na de C er ook een herstel partitie aanwezig is … ( kijk maar eens via schijfbeheer ) ..
je heb inderdaad een partition manager nodig om dit te kunnen verwezenlijken …
je dient eerst via deze partition manager de opdracht te geven om de C te verkleinen ...zonder dit ook daadwerkelijk uit te voeren dus m.a.w. je klikt niet op "apply"
je dient dan de opdracht in te geven om de herstel partitie te verplaatsen ...deze dient na de C te komen ...ook klik je hier weer niet op " apply "
de derde opdracht welke je ingeeft is om de niet toegewezenruimte aan te maken met de letter D...
nu deze 3 opdrachten ingegoven zijn klik je op Apply en bevestig je dit nogmaals...
waarschijnlijk krijg je de melding dat deze opdrachten pas uitgevoerd kunnen worden bij de volgende opstart ...en mogelijk vraagt je partition manager om een herstart te doen van je systeem..geef ook hier weer toestemming voor .
 
ik heb je een filmjpe aangemaakt zodat het je duidelijk word wat ik eerder vermelde ..
*denk er aan dat het systeem een herstart nodig heeft om de bewerking te kunnen doen ..
deze bewerking gebeurd in een zwart dos scherm en je systeem word vervolgens opgestart nadat deze bewerking is gedaan …

 
ik zie dat jij de EaseUs Partition manager (free version) gebruikt terwijl ik de EaseUs Partition master Professional edition heb gebruikt … wat ik dus wil zeggen is dat het best kan zijn dat je de bewerking niet kan doen omdat je de gratis versie gebruikt … tevens beveel ik je aan om de C minstens 125gb groot te maken … je krijgt er spijt van als je deze te klein gaat maken ..

*in april komt er een nieuwe versie de 1903 en deze snoept zo al een 7gb van de C om problemen met de update's te voorkomen ...lees hier meer over :


https://www.techzine.be/nieuws/25681/windows-10-reserveert-binnenkort-7-gb-voor-updates.html&redirect=1
 
Dankjewel weer voor je duidelijke antwoorden. Klopt inderdaad dat ik deze bewerking met EaseUs free niet kan doen. Heb daarom AOMEI Partition Assistant Standard Editie free gebruikt, maar ook daar was de D: partitie niet beschikbaar. Dis gewoon blijven proberen met andere Part. managers (vooral free: ten eerste omdat ik nu eenmaal een NL-er ben en ten tweede omdat ik het niet vaak nodig heb). Ik zal je minimale part. omvang zeker ter harte nemen. Ga nu weer verder proberen met andere (uiteraard gratis :p) part. managers. Ik heb er overigens ook aan zitten denken om er een ruime schijf te zetten. Nu beschikt mijn PC alleen over een SSD (welliswaar 0,5 TB, maar toch). Dacht over een C: van ca 100 GB en de D: van nog geen 400 GB. Maar dat wordt wel dringen geblazen. Bedankt voor je hulp weer. Ga nog ff-tjes proberen met AOMEI Partition Assistant Standard Edition en anders moet ik maar voor die extra schijf kiezen. nogmaals dank en sorry voor de late reactie.....
 
ik zag juist dat je ook de proef versie kunt downloaden van de easeus partition master 13 (deze is gelijk een volwaardige versie ) en laat je dus toe om de bewerking wel uit te voeren ...daarna kun je deze weer verwijderen .
*mogelijk dat zij u een aanbieding doen om deze voordeliger aan te kopen ( kun je weigeren indien je er geen intresse voor heb ) een proef versie is vrijblijvend te gebruiken .
 
Ik heb gedaan wat je me hebt voorgesteld, maar de letter D: komt niet beschikbaar om te koppelen (ik bedoel daarmee: staat niet in het verkiesbare rijtje van te koppelen schijfletter) . Ik kan de gevolgen niet overzien als ik bijvoorbeeld de letter B (of een andere) kies.
 
je kan gerust een andere letter toewijzen aan deze 2de partitie op je ssd
*dit zal geen probleem zijn voor het systeem...raar dat D nergens vermeld staat !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan