Windows 10 C schijf vergroten

In een windows tabletje is de c --schijf bijna vol. Er is een mogelijkheid om een 2de schijfje te plaatsen sata M.2. De geïnstalleerde schijf bevat 3 partities. Wat is de beste manier ( software) om de c-schijf samen te voegen of te koppelen aan de toe te voegen schijf. Partities liggen niet naast elkaar.

Betwijfel of je die 64GB eMMC wel kan
Kan men deze 2de schijf dan niet samenvoegen of koppelen met de C schijf zodat er terug vrije ruimte is.
eMMC is eigenlijk een SSD kaart gesoldeert op het moederbord, langzaam en veel minder betrouwbaar dan een SSD.
Zoeken op het web geeft tegenstrijdige berichten, zelfs voor de ene AI wel, een andere niet.

Best naar de reeds voorgestelde oplossing van booten vanaf de M.2 SSD als dat mogelijk is. Maar....

Los van dat, dat laptopje is een Celeron N4100, of je daar echt Windows 11 op wil draaien....
In de lijst van Windows 11 staat die idd vermeld als compatible maar dan wel met een opmerking:

Intel®Celeron®N4100[2]
Als je dan naar commentaar bij [2] gaat zien staat er:
"[2] Devices with these CPUs may not be manufactured with Windows 11 pre-installed and may only be upgraded to Windows 11 by a customer."
Die mochten/mogen dus niet verkocht worden met Windows 11 geïnstalleerd... Dan vraag ik me toch af waarom niet?
Ik zou er geen geld insteken...

Hoe gebruikt zij dat laptopje? Staan daar ook andere programma's op? Of is het bv enkel surfen en online mails lezen/schrijven?
(Alhoewel... is een Windows 10 Home S versie (tenzij er een upgrade gedaan is) , kan je enkel Microsoft store apps op installeren.
Denk er buiten surfen en mailen niet veel mee gedaan. wordt?)

Als je dat laptopje nog zou willen gebruiken zou ik er een Linux opzetten. Eentje geschikt voor een low-end systeem.
Past makkelijk op die eMMC met nog voldoende ruimte over voor extra programmas.
Dat gaat veel vlotter draaien en kan wrs nog jaren meegaan.
Gebruikt ze een mail client en/of andere programmas, bv Office, foto viewer of bewerker etc.. allemaal beschikbaar.

Met zo een Celeron processor ben je veel beter af met een Linux distro. Ikzelf zou je dan Zorin OS voorstellen, daar deze erg lijkt op Windows. Maar Ubuntu is zeker ook een aanrader. Er zijn nog lichtgewicht linux distro's ook, maar dan krijg je out of box minder extra's, zoals bv. een office suite.

de keuze van desktop - het visuele gedeelte zeg maar...
technisch zijn ze dan ongeveer gelijk maar ze tonen zich anders aan de gebruiker.

Fluxbox zou ik mijden want is weinig compatibel maar anderzijds wel héél stevig geconfigureerd. Voor wie alles zowat uit handen wil geven...

Een Fluxbox-versie van een Linux-distributie is een variant waarbij Fluxbox wordt gebruikt als de window manager in plaats van een zwaardere desktopomgeving zoals GNOME, KDE of XFCE.
  • Fluxbox = extreem lichte window manager gebaseerd op Blackbox.
  • Doel = minimale systeemlast, maximale snelheid, vooral bruikbaar op oudere of beperkte hardware.
  • Geen uitgebreide desktopfeatures (geen panel, geen compositor, geen ingebouwde filemanager). Alles wordt handmatig toegevoegd of geconfigureerd via tekstbestanden.
  • Typische distros die een Fluxbox-variant aanbieden: AntiX, PCLinuxOS Fluxbox Edition, Debian Fluxbox spin, ArchLabs Fluxbox.
Samengevat: een Fluxbox-versie van een distro is dezelfde basisdistributie, maar met Fluxbox als lichtgewicht gebruikersinterface in plaats van een volledige desktopomgeving.

Ikzelf gebruik een Xmfce installatie.

Laatst bewerkt:
Trisquel (of Triskel voor KDE versie) is ook een lichtgewicht Linux gebaseerd op Ubuntu.
Lijkt qua bediening ook veel op Windoze, hetgeen de overstap vergemakkelijkt.
Ik heb hem op een oude PC geïnstalleerd en waar Windoze meerdere minuten nodig had om tot het aanmeldingsscherm te komen staat dat er bij Triskel al na ongeveer 25 seconden.
Uiteraard kan die tijd variëren afhankelijk van de PC/Laptop die je gebruikt.

Ik weet niet of het nog als lichtgewicht kan worden beschouwd, maar ik ben zeer te spreken over 'MX Linux' als distro.
Die zijn toch wel al een pak lichter als een Win 11. Maar inderdaad zijn er wel Linux distro's die nog lichter zijn als Zorin en Ubuntu. Ik geef enkel deze aan, omdat ik met deze het laatst gewerkt heb op mijn oude laptopje.

Terug
Bovenaan