Hardware Dell Optiplex 360

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik heb (meerdere) Dell Optiplex 360 PC's - behoorlijke leeftijd, maar geven geen krimp.
Alleen is er eentje bij met een wel erg kleine harde schijf, maar een up-to-date Win10 installatie.
Ik zou er graag een SATA-schijf bij instoppen.

Maar ik lees in de technische specs van de lage versie, niet de mini-tower :

* SATA connectoren op het moederbord : 2
* Internal HDD supported : 1

Hoe moet ik dat interpreteren ? Er zit er maar ééntje in, dat klopt maar kan het voorvallen dat er meer connectoren zijn dan het moederbord en/of BIOS ondersteund ?
 
Dat lees ik voor het eerst in mijn carrière, Internal HDD supported : 1

Als er twee Sata connectoren aanwezig zijn, kun je daar dan ook twee devices werkend op connecteren. Ik ben nooit een BIOS tegengekomen die dit kan uitschakelen of een bepaalde limit heeft.

Ik zou dit dus gewoon proberen. En als er nog andere vrije slots aanwezig zijn bestaan er ook insteekkaartjes naar Sata zoals deze bijvoorbeeld.

61FH3CfTznL._AC_SL1001_.jpg
 
bay <> interface !!!

An expansion bay or bay is an open computer section used for expansion add-ons to your computer, such as a hard drive and CD-ROM drive.

de pc kan 2 sata devices bedienen , maar er is maar één plaats voor een schijf te plaatsen!

ooit had ik een Packard Bell SL 51 laptop, 2 bay's voor hdd (sata's) en in de bios kon men kiezen ts de 1 of 2. ééntje bevatte XP de andere een 7. was wel handig ...

1591679898276.png 1591679972374.png
 
Laatst bewerkt:
een bay is een sleuf voor een hdd te plaatsen. als er een 3,5" hdd in zit kan een bracket zoals in #6 gebruiken en 2 x 2,5" inch gebruiken , waarvan de tweede naar een sata aansluiting gaat op het moederbord, ook de voeding niet vergeten!
 
Maar als er dus maar 1 bay is en daar zit een HDD 3.5 in - dan moet die er uit om er 2x een 2.5 in te steken ... ? zie ik dat juist ?
Want dan is mijn poging tot uitbreiding zonder te herinstalleren (véél sofware vooral - Win 10 installeren draai ik mijn hand niet voor om ...) niet haalbaar ...
 
Ik denk inderdaad dat ze met Internal HDD supported : 1 bedoelen dat er maar ruimte in de behuizing is voor 1 harddisk. ( het woord supported is een beetje een ongelukkige keuze )
Maar er zijn twee sata connectoren aanwezig en dat betekend dat er wel twee sata apparaten aangesloten kunnen worden.
Kan een harddisk en een optisch station zijn of twee harddisks en geen optisch station.
Ligt er dus aan of beide sata connectoren nu in gebruik zijn.

Is er ééntje niet in gebruik kun je deze voor een tweede harddisk gebruiken. Je moet dan wel even iets verzinnen om deze disk ergens te plaatsen in de behuizing. Misschien tevens een splitter gebruiken in de voedingskabel als er geen loze kabel meer is.
Een SSD is niet zo groot dus er is vast wel ergens een plaatsje waar hij eventueel met een Ty-rap vastgezet kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Ja inderdaad, den 3.5" eruit, tenzij je zo'n brackect kan monteren op die van de andere .... .
cloning van de 3;5" naar 2.5", met goeie software, te doen, zelfs Office 2019 bleef doorwerken ...
meer info stuur een pm
 
@ skippy : Daar kan ik iets mee : de problematisch volgestouwde PC is een ex-bedrijfsPC, en het optisch station is zelfs niet aanwezig - alles moet via netwerk of USB stick gebeuren : prima voor mij overigens. Maar dat wil zeggen dat er dus fysiek alvast plaats is !
Bedankt voor de tips ...
 
Heb ondertussen ontdekt dat zowat 50 % van de schijf in beslag wordt genomen door MSP-files ! Ben PatchCleaner aan het draaien en die geeft aan dat er daarvan zo'n 40 Gb aan orphaned MSP's zijn - zal die via netwerk naar NAS moven (en bewaren) maar de PC is dan toch al klaar voor verder gebruik zonder al te veel fuss.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Ik gebruik regelmatig dit handige kleine tooltje om onnodige installatie en update bestanden van Windows te verwijderen.

Hint: Wil je alles verwijderen hoef je niet alles apart aan te vinken. Selecteer alles en je hoeft dan maar 1 vinkje te plaatsen.
Daarna is het misschien wel wat onhandig omdat je niet alles in 1 keer kunt verwijderen en bij elke file gevraagd wordt.
 

Bijlagen

  • WICleanupUI.rar
    69.7 KB · Weergaven: 114
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan