Hardware Dell Optiplex 360

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik heb (meerdere) Dell Optiplex 360 PC's - behoorlijke leeftijd, maar geven geen krimp.
Alleen is er eentje bij met een wel erg kleine harde schijf, maar een up-to-date Win10 installatie.
Ik zou er graag een SATA-schijf bij instoppen.

Maar ik lees in de technische specs van de lage versie, niet de mini-tower :

* SATA connectoren op het moederbord : 2
* Internal HDD supported : 1

Hoe moet ik dat interpreteren ? Er zit er maar ééntje in, dat klopt maar kan het voorvallen dat er meer connectoren zijn dan het moederbord en/of BIOS ondersteund ?
 
Als er twee Sata connectoren aanwezig zijn, kun je daar dan ook twee devices werkend op connecteren. Ik ben nooit een BIOS tegengekomen die dit kan uitschakelen of een bepaalde limit heeft.
[...] Ik kan het me niet voorstellen en zeker bij Dell niet.
Het biedt geen echte oplossing voor de vraag van PhilipV, maar toen ik gisteren de hierboven geciteerde reactie van Skippy las, dacht ik meteen: "Ha, dat heb ik toch zelf echt een keer meegemaakt; bij een Dell pc nog wel."
Het leek me leuk om dat op te zoeken en hier te plaatsen. Mag verwijderd worden, wanneer het team van mening is dat mijn reactie helemaal niet interessant
is.
Het verslagje van toen vond ik zojuist terug:

Eind 2012 meldde mijn vriendin dat er veel te weinig lege ruimte over was op de D partitie van haar harde schijf. Nog maar 100MB. Dat was wel erg weinig.
Merk en type van haar pc was toen Dell Dimension E520.
Ik ging naar haar toe en nam een tweedehands harde schijf mee die ik eerst zelf leeggemaakt had én gecontroleerd.
Onderaan in de pc-kast was nog ruimte voor een tweede harde schijf. En er zat zowaar al een voedingsstekker. Ik plaatste die tweede harde schijf erbij in de kast.
Alle kabels werden aangesloten en de pc werd opgestart. Toen even kijken met de Verkenner waar de nieuwe harde schijf was. Welke schijfletter had hij gekregen?
Nou, geen enkele letter dus. Windows zag de nieuwe harde schijf niet. Ook niet in Schijfbeheer.
Toen met functietoets F2 het BIOS in en bij de afdeling drives zag ik dat op SATA0 en SATA1 de originele harde schijf en het CD-station waren aangesloten. SATA2 en SATA3 ontbraken. SATA4 en SATA5 waren wel aanwezig op het moederbord, maar uitgeschakeld (Disabled) in het BIOS.
Ik schakelde ze beide in, want ik wist niet meer op welke SATA-aansluiting ik de nieuwe harde schijf had aangesloten. Dat bleek SATA4 te zijn. Ik schakelde SATA5 weer uit, sloeg de instellingen op en liet de pc doorstarten….
Ja, daar was de nieuwe harde schijf. Ik had hem thuis al de naam DATA gegeven, maar nu had hij daarnaast schijfletter F: gekregen.


Dat vond ik toen best bijzonder.
 
Maar natuurlijk mag u dingen plaatsen op het forum, daar is het voor.

Uiteraard kan iets uitgeschakeld staan in het BIOS, dat gebeurd wel vaker, ook bij andere fabrikanten. Geen idee wat de reden daar voor is.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
@porrelaar Vind ik zelfs UITERMATE leerrijk. In deze PC is er minder ruimte voor verwarring maar toch ... je hebt me alleszins uurtje zoeken bespaard denk ik ! Maar voorlopig kan de PC nog verder. Het opruimen van Patchbestanden van Windows heeft zonet 40Gb vrijgemaakt ...
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan