Pc Ervaring met FENN

Hallo iedereen,

Na veel te lezen heb ik maar besloten om een account aan te maken.

Ik sta namelijk op het punt om een nieuwe computer aan te schaffen en liet me adviseren bij FENN, een winkel in Oost-Vlaanderen.

Naast de dagelijkse dingen zoals de boekhouding en het bekijken van tutorials online werk ik ook met FreeCAD. Nu wou ik hier even polsen of hun advies wel degelijk correct is. Volgens de vriendelijke mijnheer van FENN heb ik zelfs voor FreeCAD geen zware hardware nodig maar wel 'een grafische kaart' en zal het systeem toch lang meegaan.

Er werd een Ryzen 5 9600X, 32GB DDR5, 1TB NVM-E SSD en een RTX 5060 aanbevolen. Is dit waar ik nood aan heb, of is dit buiten proportie?

Alvast bedankt voor de tijd om mijn bericht te lezen.
David

Hangt ook af van je wensen en de prijs van dat systeem.
Vermoed dat een basis systeem van hun is, mooie kast, CPU watergekoeld? +/- 2400- 2500€?

Freecad is een single threaded applicatie met vooral veel geometrie/mesh berekeningen.
Een videokaart dient enkel om beeld weer te geven, gaat FreeCad niet veel sneller maken.
Er worden standaard ook geen bewerkingen via de GPU, zoals bv. nVidia CUDA gedaan.
Als er al van de GPU gebruikt gemaakt wordt is het OpenGL, wat een IGPU (grafische kaart geïntegreerd in CPU) ook kan.
(Tenzij er add-ons zijn of komen die andere opties zouden ondersteunen.)

In het voorgestelde systeem zit een CPU met geïntegreerde video.
In principe heb je dan geen extra videokaart nodig, toch niet voor bureautoepassingen..
Grafische toepassingen zullen met een extra kaart wel vlotter lopen.
Freecad zal mogelijk ook wel sneller aanvoelen, tenzij de videokaart steeds op de CPU moet wachten.

Als je voor een basic kast, geen LED's, geen waterkoeling, geen... gaat kan je nog eens +/400€ besparen.
Laat je de videokaart achterwege nog eens +/- 300€ minder.
Blijkt die toch nodig te zijn, kan later altijd bijgestoken worden.

Ben trouwens helemaal geen fan (meer) van waterkoeling.
Het gebeurt zelden maar als je eens een lekje krijgt... Als dat dan op de videokaart en/of moederbord drupt...

Laatst bewerkt:
Hoe dan ook zou ik niet te lang wachten met beslissen, de prijzen van SSD's en RAM verhogen momenteel zo'n beetje dagelijks en rijzen de pan uit.
Als je per sé een aparte GPU wilt is die 5060 veel te zwaar met een 3060 of zelfs nog minder zit je al veel meer dan genoeg mee voor Freecad, sterke CPU is veel belangrijker.

Terug
Bovenaan