Pc Ervaring met FENN

Hallo iedereen,

Na veel te lezen heb ik maar besloten om een account aan te maken.

Ik sta namelijk op het punt om een nieuwe computer aan te schaffen en liet me adviseren bij FENN, een winkel in Oost-Vlaanderen.

Naast de dagelijkse dingen zoals de boekhouding en het bekijken van tutorials online werk ik ook met FreeCAD. Nu wou ik hier even polsen of hun advies wel degelijk correct is. Volgens de vriendelijke mijnheer van FENN heb ik zelfs voor FreeCAD geen zware hardware nodig maar wel 'een grafische kaart' en zal het systeem toch lang meegaan.

Er werd een Ryzen 5 9600X, 32GB DDR5, 1TB NVM-E SSD en een RTX 5060 aanbevolen. Is dit waar ik nood aan heb, of is dit buiten proportie?

Alvast bedankt voor de tijd om mijn bericht te lezen.
David

Hangt ook af van je wensen en de prijs van dat systeem.
Vermoed dat een basis systeem van hun is, mooie kast, CPU watergekoeld? +/- 2400- 2500€?

Freecad is een single threaded applicatie met vooral veel geometrie/mesh berekeningen.
Een videokaart dient enkel om beeld weer te geven, gaat FreeCad niet veel sneller maken.
Er worden standaard ook geen bewerkingen via de GPU, zoals bv. nVidia CUDA gedaan.
Als er al van de GPU gebruikt gemaakt wordt is het OpenGL, wat een IGPU (grafische kaart geïntegreerd in CPU) ook kan.
(Tenzij er add-ons zijn of komen die andere opties zouden ondersteunen.)

In het voorgestelde systeem zit een CPU met geïntegreerde video.
In principe heb je dan geen extra videokaart nodig, toch niet voor bureautoepassingen..
Grafische toepassingen zullen met een extra kaart wel vlotter lopen.
Freecad zal mogelijk ook wel sneller aanvoelen, tenzij de videokaart steeds op de CPU moet wachten.

Als je voor een basic kast, geen LED's, geen waterkoeling, geen... gaat kan je nog eens +/400€ besparen.
Laat je de videokaart achterwege nog eens +/- 300€ minder.
Blijkt die toch nodig te zijn, kan later altijd bijgestoken worden.

Ben trouwens helemaal geen fan (meer) van waterkoeling.
Het gebeurt zelden maar als je eens een lekje krijgt... Als dat dan op de videokaart en/of moederbord drupt...

Laatst bewerkt:
Hoe dan ook zou ik niet te lang wachten met beslissen, de prijzen van SSD's en RAM verhogen momenteel zo'n beetje dagelijks en rijzen de pan uit.
Als je per sé een aparte GPU wilt is die 5060 veel te zwaar met een 3060 of zelfs nog minder zit je al veel meer dan genoeg mee voor Freecad, sterke CPU is veel belangrijker.

Hoe dan ook zou ik niet te lang wachten met beslissen, de prijzen van SSD's en RAM verhogen momenteel zo'n beetje dagelijks en rijzen de pan uit.
Als je per sé een aparte GPU wilt is die 5060 veel te zwaar met een 3060 of zelfs nog minder zit je al veel meer dan genoeg mee voor Freecad, sterke CPU is veel belangrijker.
Bedankt voor de nuttige info. Misschien toch een 9700X nemen dan?
De 5060 is de laagste kaart die ze aanbieden op dit moment. 3060 niet meer... Misschien maak ik me er te druk in? Beide reacties op mijn vraag gaan duidelijk in dezelfde richting, namelijk dat de GPU minder belangrijk is.

Hangt ook af van je wensen en de prijs van dat systeem.
Vermoed dat een basis systeem van hun is, mooie kast, CPU watergekoeld? +/- 2400- 2500€?

Freecad is een single threaded applicatie met vooral veel geometrie/mesh berekeningen.
Een videokaart dient enkel om beeld weer te geven, gaat FreeCad niet veel sneller maken.
Er worden standaard ook geen bewerkingen via de GPU, zoals bv. nVidia CUDA gedaan.
Als er al van de GPU gebruikt gemaakt wordt is het OpenGL, wat een IGPU (grafische kaart geïntegreerd in CPU) ook kan.
(Tenzij er add-ons zijn of komen die andere opties zouden ondersteunen.)

In het voorgestelde systeem zit een CPU met geïntegreerde video.
In principe heb je dan geen extra videokaart nodig, toch niet voor bureautoepassingen..
Grafische toepassingen zullen met een extra kaart wel vlotter lopen.
Freecad zal mogelijk ook wel sneller aanvoelen, tenzij de videokaart steeds op de CPU moet wachten.

Als je voor een basic kast, geen LED's, geen waterkoeling, geen... gaat kan je nog eens +/400€ besparen.
Laat je de videokaart achterwege nog eens +/- 300€ minder.
Blijkt die toch nodig te zijn, kan later altijd bijgestoken worden.

Ben trouwens helemaal geen fan (meer) van waterkoeling.
Het gebeurt zelden maar als je eens een lekje krijgt... Als dat dan op de videokaart en/of moederbord drupt...
Jouw gok is correct. Propere behuizing en montage en waterkoeling. Hier ben ik wel fan van.

Het budget is niet zo zeer het probleem maar eerder wat ik terug krijg voor de centen. Ondanks jouw bevestiging dat eensysteem zonder GPU mijn taken ook vlot zou moeten kunnen uitvoeren voel ik me persoonlijk toch veiliger (toekomst gericht) met een extra GPU erbij. En doe dan ook alles graag samen van de eerste keer. Het geeft me nu wel rust dat de keuze van GPU minder zwaar zal doorwegen als ik eerst had gedacht.

LED's en dergelijke hoeven inderdaad niet maar ze bieden de systemen ook aan zonder RGB. Luchtkoelers bieden ze wel niet aan.. ondanks het idee dat zoiets kan lekken verzekeren ze mij dat dit zeer betrouwbaar is. Als zo een mening uit ervaring komt dan wil ik ze gerust mijn vertrouwen hier in geven. Toch bedankt voor jouw insteek, Deus!

Als budget geen probleem is, videokaart zeker niet laten.
9700X gaat ietsje sneller zijn maar denk je het voor het prijsverschil niet moet laten.
Er zijn ook nog versies met meerder cores en snelle single core performance.
Er kunnen later mogelijk nog add-ons bijkomen die mogelijk wel extra cores gebruiken.

I.v.m. lekken, zoals ik zelf al zei: "zelden" maar vroeger was dat anders (zie onderaan).
Nu is voor velen idd het estethische ook belangrijk maar als er een beperkt budget zou zijn,
dat voegt helemaal niks toe aan prestaties.
Zelfs een waterkoeling niet, tenzij je echt zwaar wil overklokken.
Als het ervanaf kan, waarom niet?

I.vm. opbouw, H2O en leds...

Ondertussen is er qua kasten, opbouw, kabelbeheer, waterkoeling enz. heel wat verandert t.o.v. vroeger.
Heb vermoed ik vanaf +/- 2005 ook verschillende PCs met waterkoeling gebouwd.
Heb toen met geen enkele ik gebouwd had problemen met lekken gehad.
Maar kreeg er toch wel eens, van derdern, ter herstelling, met waterschade binnen.

Ondertussen kwamen er toen ook betere luchtkoelers op de markt die vaak ook minder lawaaierig waren dan die oude
waterkoelingen. Waardoor ik er ook vanaf gestapt ben, en nog.
Zie voorbeeldje uit de oude doos, toen waren er nog geen kasten waar je kabels achter een paneel kon verbergen.:
Waren toen al blij er een een paar simple ledjes of buisjes gebruikt konden worden ;-) :

ThermalTake Armor H2O.jpg

Succes en nog veel CAD plezier met je aankoop.
Als ik het mag weten, waar gebruik je FreeCAD trouwens voor?
(Ben er zelf ook wat in geïnteresserd, moet er eens wat tijd voor vrijmaken denk...)

Terug
Bovenaan