Windows 11 File Explorer starten in recente folder

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik ken de mogelijkheid in Windows 11 om te kiezen of je de File Explorer wil laten openen in 'Home' of in 'This PC'.
In de Home setting krijg je dan het hoogste niveau van je omgeving te zien en kan je via Quick Launch of Recent Files naar diverse folders of bestanden springen.

Maar ... wat ik eigenlijk het allerhandigst zou vinden is dat File Explorer bij het opstarten gewoon terug de folder opent die je open had bij de meest recente afsluiting van die File Explorer... waar op je PC of netwerk dit ook moge zijn...

Iemand weet van zo'n mogelijkheid ? of een add-on/utility of tweak die dit mogelijk maakt ?
 
Kan niet rechtstreeks door middel van een parameter of zo, MAAR je kan wel iets doen wat het gewenste effect benaderd...

Je kan bij de instellingen een aanpassing doen voor het startmenu.
Daar kom je via Instellingen - Persoonlijke instellingen - Startmenu.
Er staat een optie om Recent geopende items weer te geven in Start, Jumplist en de Verkenner.
Zet die optie aan.
Als je nu de verkenner opent zal je aan de linkerzijde een reeks recent bezochte mappen zien staan.
 
Bedankt, maar die kende ik en heb ik al aanstaan.
Wou enkel nog die extra navigatie naar de folder besparen, maar blijkbaar kan dit niet meer sedert Windows 7 een 8 werd.
 
Misschien is er nog een mogelijkheid.
Druk op de Windows-R combinatie en plak onderstaande opdracht in:
shell:::{22877a6d-37a1-461a-91b0-dbda5aaebc99}

Je krijgt nu een Verkennervenster met daarin de recente mappen.
In de linkerzijde is de optie Recente mappen (recent folders) actief.
Klik rechts op deze optie en kies voor Aan snelle toegang vastmaken.

Als je nu dit venster sluit en vervolgens met de rechtermuisknop op het verkenner-icoon klikt krijg je een popup-menu en staat daar een optie recente mappen tussen.
Klik daarop en je bent in de verkenner met een overzicht van de recent bezochte mappen.

Misschien is dit iets dichterbij hetgeen je zoekt.
Een andere mogelijkheid is er niet meer vrees ik, sinds Windows 7 voltooid verleden tijd is.
 
Je kan ook een snelkoppeling maken met de opdracht: explorer shell:::{679F85CB-0220-4080-B29B-5540CC05AAB6}
Die opent een verkenner venster met een koppeling erin naar de recente mappen.
Je geeft die snelkoppeling eender welke naam, maar het lijkt mij logisch om hem Recente Mappen of Recent Folders te noemen. ;)
 
Bedankt @MerlinTG , maar het resultaat is dan nog altijd een lijst recente mappen, waar je er eentje kan uit kiezen - geen automatische opening van de vorige toestand.
Ik heb er vrede mee dat het niet kan ...
 
Nog één stoem opmerking.
Ik gebruik explorer niet, maar TotalCommander. Dat is een clone van het vroegere Norton Commander onder DOS en Windows.
Die kan je instellen dat hij de geopende mappen onthoudt en automatisch weer opent bij herstart.
MultiCommander is er ook zo een, maar die is freeware, terwijl voor TotalCommander eigenlijk een licentie moet gekocht worden.
 
Ik heb beide geinstalleerd en gebruik ze soms, vooral als het over synchroniseren, verplaatsen in bulk, copies maken, backup e.d. gaat...

Je hebt al door dat mijn vraag niet uit "nood" was daaraan, ik trek meer dan behoorlijk mijn plan (anders was ik wellicht ook geen beheerder meer op dit forum), maar louter uit nieuwsgierigheid.
En ik herinner me dat het vroeger ooit wel kon... blijkt nu dat dit met Windows 7 nog kon, bij 8 terziele ging.

Ik ga al mee van Windows 2.0 en heb van MS/Windows alles gehad : NT / 2000 professional / XP / Win95 en ga maar door !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan