Status
Niet open voor verdere reacties.

TonTon

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb hier een laptop waarbij Windows 10 regelmatig een alarm geeft dat er fouten op de harde schijf zijn en ik een backup moet nemen.
ik heb de schijf op paar verschillende manieren laten testen op fouten maar geen gevonden , andere symptomen wijzen aan dat er toch wel iets mis is met de schijf.

nu volgende bedenking : als ik een Image neem van deze harde schijf en deze terug zet op een nieuwe , worden de eventuele schijf fouten dan mee gekopieerd of is het enkel de data ?
en als ik de schijf "cloon" (is dit dan een RAW kopie ?) via een programma , worden dan de fouten mee gekopieerd ?
de schijf zal vervangen worden door een SSD van Samsung , en ik ga de software (Migratie software) van Samsung zelf gebruiken , worden dan de fouten mee gekopieerd ?
wou dit graag eens weten , is de 1ste keer dat ik een schijf met fouten moet vervangen.
Mvg,
TonTon.
 
Welke tools gebruikt?

Ook een chkdsk /r laten draaien?

Wat zegt smart?

Bij een kloon is het een schijfkopie van 1 op 1 maar fouten in de magnetisatie van de platters worden niet meegenomen, fouten in bestandssysteem wel.
 
chkdsk /r laten draaien , Windows systeem ook laten checken op "oppervlakte" fouten , HDD scan , Glary Utilities enz...
de SSD zou er toch komen dus deze is besteld , zal normaal vandaag toekomen , is een Samsung EVO 240 GB...
en bedankt voor de info betreffende fouten meenemen of niet bij een Clone (y)
 
Het clonen van een schijf is het kopiëren van data van de ene schijf naar de andere, fouten in die data worden mee genomen. Je moet volgens mij eerst het commando CHKDSK /F /R laten runnen. Dit merkt de foute clusters en zal de data die op die clusters staat trachten te verplaatsen. Vervolgens je schijf clonen.

Het programma HD-Tune is volgens mij een betere manier om je schijf te testen, dan ken je de gezondheid van je schijf. Je kan het vinden op http://www.hdtune.com/ of ook op http://www.hiren.info/pages/bootcd.
 
Je hebt verschillende proceduren voor te clonen. Afhankelijk van de gebruikte software. Ik gebruik altijd HDclone. Deze kan een 1 op 1 copy maken (RAW copy, identiek). En op bestandssysteem level. Zijn twee verschillende procedures.
Als de bron data onleesbaar is en/of beschadigd, gaat de cloon ook niet 100% zijn, ongeacht de procedure.
 
bedankt allemaal voor alle info..
ben nu bezig met de opdracht zoals "joke135" heeft aangegeven , ik ga dan eventueel ook eens "HDtune" er op los laten en zien...
als ik de laptop nu juist geleden opstartte kreeg ik heel kort een 4 tal lijnen met tekst te zien maar kon juist "watch dog...." lezen zo vlug ging het.
ik heb geen enkel idee wat dit betekent , iemand wèl ?
 
De parameter /R impliceert ook /F.
En die had je al gedraaid.

Vroeg al wat smart melde, zit ook in hdtune.

Alleen "watch dog" is onvoldoende, kan van alles achterstaan.
Kijk in de logboeken ervoor, zoeken, eventvwr.exe bij windows logboeken en systeem.

Die Samsung migratie software werkt prima ervoor, overigens.
 
gelukkig heb ik een "Image" kunnen nemen : de check via CHKDSK /f /R kon niet gebeuren van uit Windows zelf , ik moest heropstarten en nu blijft de controle hangen op 10%.....dus het ziet er niet goed uit.
aangezien een echte "Disk clone" met zich meebrengt dat ook de fouten worden meegenomen ga ik gewoon proberen om de genomen Image terug te zetten , lukt het niet dan wordt het een cleane Windows 10 install.
 
draait eens cristaldiskinfo **let op voor meeliftende software ( deze wil je absoluut niet !)
indien er fouten op de schijf zijn dan krijg je dit of in het geel te zien of in het rood ..
rood wilt zeggen dat de schijf elk moment de geest aan maarten kan geven ...
geel wilt zeggen dat er fouten zijn maar dat je gerust nog de bestanden over kunt zetten naar een andere schijf ..
indien de uitslag van de scan blauw is dan is de schijf gezond .
 
ik heb kunnen heropstarten en op een toets kunnen drukken om de controle te "skippen"...
dit is wat ik dus krijg als ik opstart , ik zat klaar met m'n smartphone om een foto te nemen :

IMG_20160628_154113637.jpg

ik ga nu CrystalDiskInfo er eens op los laten...
 
ikke ook nog nooit.....maar denk dat het einde verhaal is , het gaat van kwaad naar erger , wil soms wel , soms niet doorstarten , ben het ganse startmenu kwijt , als ik Cristaldiskinfo of gelijk wat anders wil installeren dan krijg ik foutmeldingen , kortom het wordt gewoon de SSD erin , proberen of het lukt om de Image terug te zetten , lukt het niet dan wordt het een nwe install.
wat mij betreft mag hier een slotje op ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan