Windows 11 herstelpunt

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
hoe komt het dat ik niet naar een vroeger gemaakt herstelpunt kan teruggaan.
Mislukt telkens, en dit met een nieuwe Dell AIO?
Iemand een reden of oplossing?

greets

ed
 
ben in de bios geweest van Dell zie foto's
zet ik TPM ook uit of alleen bitlocker, ik las in post #46 dat je bitlocker via het register kan uitzetten of moet ik het via het zoekvenster: bitlocker intypen en zo uitzetten.
 

Bijlagen

  • PXL_20230609_212722963.MP.jpg
    PXL_20230609_212722963.MP.jpg
    57.6 KB · Weergaven: 67
  • PXL_20230609_212503548.MP.jpg
    PXL_20230609_212503548.MP.jpg
    79.5 KB · Weergaven: 63
wat moet ik me hier bij voorstellen:

BitLocker onderbreken​


Opmerking: BitLocker tijdelijk onderbreken kan vereist zijn voor bepaalde computeronderhoud en updates. Als u het BIOS bijwerkt, moet u BitLocker ALTIJD onderbreken voordat u de update uitvoert. Als BitLocker tijdens de update actief is, gaan alle opgeslagen sleutels op de TPM VERLOREN

1/ over welke sleutels gaat het hier
2/ Deze Dell heeft al automatisch een BIOS update gedaan, kan dit kwaad dan als je bovenstaande leest.


Ed
 
Waarom geen screenshot of verwijzing naar de optie ipv een moeilijk/niet leesbare low res foto?

1/ Sleutels (keys) om je versleutelde SSD te kunnen lezen.
2/ Alles werkt nog? Dan zal t wel ok zijn (Die update is wrs gebeurd nog voor je SSD compleet versleuteld was en keys wrs nog niet opgeslagen).

Zelf geen ervaring met bitlocker dus geen garantie wat ik zeg klopt maar zo zou ik het doen:

Je wil bitlocker uitzeten? Doe dat via instellingen.
Die registry optie is om te vermijden dat je hdd na windows installatie automatisch, wat bij jou dus het geval was, wordt versleuteld
Zou je eventueel kunnen aanpassen NADAT die terug ontsleuteld is.

Vermoed ook eens terug ontsleuteld het al niet meer uitmaakt of die key nog in TMP zit of niet of mogeljk gewist worden?
Doe je het andersom en je keys zitten in TPM dan zal je die, of je master key, weer eerst moeten ingeven om de HDD weer te kunnen lezen.
Als je TPM gebruikt hebt als extra beveiliging

Als je bitlocker niet meer wil gebruiken, schakel het dan liefst asap uit voor je nog meer dingen gaat aanpassen en het mss eens een keertje fout gaat.
Heb je wrs niet gedaan maar als TPM gebruikt om keys voor andere opties te geruiken, bv windows hello ofzo, dan zeker zorgen je al die info hebt voor je TPM uitschakelt.

Hier lees je hoe Windows TPM gebruikt: (niet in NL beschikbaar)

Hoe windows tpm gebruikt

TPM Technology Overview
 
via zoekscherm staat bitlocker wel uitgeschakeld en in bios ingeschakeld wat moet ik nu geloven, er kan toch niet verwacht worden van een pc gebruiker dat je dat allemaal nakijkt, zie foto
Dell updates ( Dell command updater) schakeld zelf de Bitlocker tijdelijk uit (suspension) tijdens BIOS updates.
dank je voor de info
Waarom geen screenshot of verwijzing naar de optie ipv een moeilijk/niet leesbare low res foto?

1/ Sleutels (keys) om je versleutelde SSD te kunnen lezen.
2/ Alles werkt nog? Dan zal t wel ok zijn (Die update is wrs gebeurd nog voor je SSD compleet versleuteld was en keys wrs nog niet opgeslagen).

Zelf geen ervaring met bitlocker dus geen garantie wat ik zeg klopt maar zo zou ik het doen:

Je wil bitlocker uitzeten? Doe dat via instellingen.
Die registry optie is om te vermijden dat je hdd na windows installatie automatisch, wat bij jou dus het geval was, wordt versleuteld
Zou je eventueel kunnen aanpassen NADAT die terug ontsleuteld is.

Vermoed ook eens terug ontsleuteld het al niet meer uitmaakt of die key nog in TMP zit of niet of mogeljk gewist worden?
Doe je het andersom en je keys zitten in TPM dan zal je die, of je master key, weer eerst moeten ingeven om de HDD weer te kunnen lezen.
Als je TPM gebruikt hebt als extra beveiliging

Als je bitlocker niet meer wil gebruiken, schakel het dan liefst asap uit voor je nog meer dingen gaat aanpassen en het mss eens een keertje fout gaat.
Heb je wrs niet gedaan maar als TPM gebruikt om keys voor andere opties te geruiken, bv windows hello ofzo, dan zeker zorgen je al die info hebt voor je TPM uitschakelt.

Hier lees je hoe Windows TPM gebruikt: (niet in NL beschikbaar)

Hoe windows tpm gebruikt

TPM Technology Overview
ik kan bitlocker niet uitscchakelen via instellingen daar staat hij zogezegd al uitgeschakeld
 

Bijlagen

  • via zoekscherm staat hij wel uitgesschakel.png
    via zoekscherm staat hij wel uitgesschakel.png
    54.4 KB · Weergaven: 54
Nu kan ik ook niet meer volgen, in de 1ste foto staat bitlocker AAN.
Daar staat ook "Ter beveiling worden sommige instellingen beheerd door de systeembeheerder" (Group Policy?) waardoor jij m dus niet kunt uitzetten of optie (TPM) hieronder.

2de Foto is NIET van bitlocker maar van TPM dat zijn 2 verschillende dingen die wel (kunnen) samenwerken.
Vermoed je bitlocker via TPM beheerd wordt en niet via windows.
Dwz Bitlocker keys in de TPM module zijn opgeslagen, wrs de reden je het niet via windows kan uitzetten en je BL dus ook weer via TPM (Uefi bios) moet uitzetten.

Nogmaals:
BitLocker in- of uitschakelen met TPM in Windows

Probeer eerst zeker ook otpie 3 en 4 om te checken of je bitlocker nu wel of niet aan staat.
Volg vooral de instructies bij de sleutels, zorg je die zeker hebt!! Je weet nooit.

En wees voorzichtig...
Spreek eventueel Dell aan om het zeker correct te doen, je hebt recht op support, niet?
 
Je hebt gelijk, maar ik heb eerst even apparaatbeveliging uitgezet duurde ongeveer 15'.
Nadien ging ik zien naar bitlocker en die stond nu af dit vond ik zelf ook raar

ik zal uw optie 3 en 4 proberen, geldt dit alleen voor Dell die acties of ook voor andere pc's.
 
Windows gebruikt de TPM om de bitlocker keys te bewaren. UEFI BIOS/TPM kan bitlocker niet beheren daar dit een Windows component is.
Als je de TPM uitschakeld in de UEFI, gaat bitlocker zen ding niet kunnen doen wanneer actief.
 
Windows gebruikt de TPM om de bitlocker keys te bewaren. UEFI BIOS/TPM kan bitlocker niet beheren daar dit een Windows component is.
Als je de TPM uitschakeld in de UEFI, gaat bitlocker zen ding niet kunnen doen wanneer actief.
maar bitlocker staat niet meer actief, ik heb geen staatsgeheimen op die nieuwe pc
thanks
 
als je toch belangrijke documenten hebt, deze map zippen met een sterk wachtwoord en op een usb stick zetten of op externe harddisk / onedrive zetten
Voor de rest dan bitlocker uit laten staan en image maken van je bestaande gegevens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan