Windows 11 image

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hoi,

Ik heb een Dell AIO 7410, als ik de pc opstart heb je de keuze om op mijn vrouw of om in mijn deel te gaan werken. locaal account
Als ik in mijn deel een programma installeer dan staat dat niet tussen haar programma's.

Als we nu beiden dit programma nodig hebben,, moet ik dit dan op haar lokaal account installeren of hoe doe ik dat dan.

En als ik een image van de C schijf maak moet ik dan een van haar locaal account aanmaken en een van mij en ja hoe installeer ik mijn image programma, ik bedoel ik moet dit toch niet op haar
lokaal gedeelte installeren en ook nog eens op mijn gedeelte, ik heb maar een sleutel

groet,

ed
 
je kan dit niet bekijken op die manier. Alle gebruikers en hun apps staan immers op één schijf. De account heeft geen voorbehouden deel van de schijf of zo iets maar wel een eigen onderdeel van de registry nl. per gebruiker.

Als je een programma installeert staat dat op je schijf... punt ! De entries van programma's in de beide startup-menu's en de eventuele aan gebruiker gebonden delen van de instellingen of opslag van programmadata worden bepaald tijdens de installatie. Programma's die bedoeld zijn om door meerdere gebruikers te worden gebruikt maken dat onderscheid maar zullen je dan ook tijdens de installatie vragen of je installeert voor 'de huidige gebruiker' of voor 'alle gebruikers'. Afhankelijk van je keuze komen de entries te staan in je eigen gebruikers-registry of in de gemeenschappelijke registry-boom-structuur. Installeer je voor de huidige gebruiker, dan zal het inderdaad niet altijd evident zijn om dat ook voor de andere gebruikers te laten werken omdat ze niet alle rechten hebben op 'jouw' onderdelen.
Maar vaak hebben vooral eenvoudige programma's dat onderscheid gewoon niet en zetten ze alles altijd in een voor iedereen toegankelijk deel van zowel registry als schijf. En dan volstaat het om de entries uit je start programma ook aan te maken voor de andere gebruiker en het werkt ... maar vaak ook niet... hangt een beetje af van de zorgzaamheid en consistentie van de programmeur.

Of je dan hetzelfde programma nogmaals kan installeren vanuit de andere gebruiker om het te doen werken weet ik niet, nooit dat probleem gehad.

Een image van een schijf heeft daar allemaal geen zicht op nodig en copieert gewoon de schijf, met een account die algemene administratieve rechten heeft op de PC en dus toegang tot alles. Je hebt dus maar één image nodig, los van hoeveel gebruikers je op de Windows-installatie hebt staan. Voor alle duidelijkheid : bij een netwerkomgeving ligt dat anders hé ... dit is louter één interne C-schijf begrijp ik eruit.

PS : voor de techneuten hier die meelezen : ik WEET dat dit een simplistische voorstelling is en niet in alle details voldoende uitgesponnen maar ik wil hebben dat TS er ook nog iets van begrijpt.
 
ok ik begrijp het maar Eset online scanner staat bv niet tussen haar programma"s, misschien is dit zo'n programma die vraagt voor welke gebruiker ik het installeer?
Nu het is gemakkelijk op haar deel te installeren natuurlijk.
Er staan programma"s op die ook bij mij staan maar die had ik geïnstalleerd voordat ik haar lokaal account aanmaakte, das normaal dan.

Als je zegt dat voor het maken van een image daar geen invloed op heeft dan is het goed dan moet ik maar een image maken.
Ja het is een ssd schijf die ik heb opgesplitst in een D deel voor mijn documenten en een E partitie voor haar documenten.
 
maak je een image (= schijf) dan heb je alles.
maak je backups per partitie, dan kan je differentiëren maar dat is natuurlijk helemaal niet hetzelfde.

Als je gaat voor een image, er wel rekening mee houden dat een ev. restore dan het terugzetten van alles betekent, dus ook het deel van de andere gebruiker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan