Windows 11 Installatie van OS op Hyve server

TonyBossche

Steunend lid
Vip Lid
Is er iemand die mij wilt helpen met mijn probleem? Ik heb een goede computer en recent heb ik een Hyve server aangekocht. Ik zou nu graag op die server een OS willen installeren om daarna een soort van bibliotheek te maken voor films, games en documentatie opslag.
Ik heb reeds vernomen dat dit mogelijk is via de CLI BMC LAN verbinding van de server met de computer. Het zou ook mogelijk zijn om na het installeren van
VMWare Workstation de jsuite instellingen aan te vinken om een OS op een van de HDD's van de server te installeren.
Hiervoor heb ik graag hulp in de vorm van een stappenplan of zoiets dat ik dit zelf kan uitvoeren.

Aan je beschrijving te zien heb je effectief een bare metal server aangekocht?
Wat bied die hosting provider effectief aan als bare metal server toegang? Zulke servers bieden via management platformen meestal wel toegang. Dell heeft bijvoorbeeld toegang via een iDRAC hiervoor, en bij HP is die iLO (HPE Integrated Lights-Out). Via die weg kan je dan een virtuele console openen. Je kan ook bepalen hoe die server moet booten. PXE boot bijvoorbeeld, of via een bootable USB/ISO, ....

Met BMC heb ik persoonlijk geen ervaring. Wel over Serial console installaties via een USB/RS232 poort. Maar dat is volgens mij niet de voorkeurspiste die je wilt bewandelen.

Welk OS wil je installeren op die server? Ik vermoed een Linux? Heb je daarvoor de nodige kennis en ervaring? Wat met internet toegang? Daar dezelfde vraag eigenlijk...

Ik vraag dit omdat dit een hele andere playground is dan je thuissituatie. Hier kom je in de wereld van een server. Mag je niet vergelijken met een desktop, want dan heb je een verkeerde keuze gemaakt. Security first onderandere.

Beste heer,

Hartelijk dank voor uw bericht.
Ja, ik heb me al vaak de vraag gesteld waar ik aan begonnen ben.Maar ik ga door.
Voor een antwoord op je vraag welk OS ik zou installeren wacht ik op antwoord van de reacties. W11 is niet de beste oplossing denk ik.
Misschien is USB wel een goede oplossing maar dat wil ik van u horen.
Betreft het BMC gebeuren moet ik eerlijk zijn dat ik me nu bijna niets meer herinner uit de schooltijd.
Dus, het wordt het wachten en zoeken. Ik heb de server nog niet verbonden met een pc (W11).

Alvast bedankt voor uw reactie.

Het zou nuttig zijn om eerst te vermelden wat je exact gekocht hebt? Ik gok op een bare metal server, maar dit kan evengoed een VPC zijn. Dat zijn belangrijke verschillen.
Dan is het ook zeer nuttig om te weten wat je ermee gaat doen, en welke middelen (software....) je daarvoor wilt en moet gebruiken.

Aan de hand daarvan (onderandere), ga je een geschikt OS moeten kiezen. Windows 11 is dat NIET! Dat wordt gebruikt op je laptop of desktop thuis. Best dus een "server level" OS. vb, Alma Linux, Windows server 2025 std (core), ....

Gaat die server bereikbaar zijn vanaf het internet? Hoe is die verbinding voorzien of wat zijn de mogelijkheden? Staat daar een Load Balancer voor? Wat is je bandbreedte, beschikbaar volume, ....

Heb je een strategie voor de beveiliging van een internet faced server? Zijn de gebruikte applicaties voldoende geschikt hievoor?

Wel, het is een Hyve server (blade U1). Type Hyve 9216-R1B.
Ik had al vermeld dat het een library wordt met films, software en games. Geen simpele keuze dus. Betreft de OS heb ik nog bewust geen keuze gemaakt. Het kan Windows Server ijn, Linux, ....? Met Alma LInux heb ik geen ervaring. Wel met Gentoo.
Bereikbaar via het net is nog niet aan de orde. Uiteraard is veiligheid dan belangrijk.
Wat bedoel je jiuist met de verbindingen? LAN kabel of Wifi? Voorlopig wordt het LAN. Ik den dat een Balancer niet nodig zaal zijn. Volume zal TB's zijn.
Gebruikte applicaties zijn nu nog niet bekend.

Ik ben even wat aan het inlezen op hun website. Als ik heel eerlijk mag zijn, vrees ik dat je echter veel te weinig kennis hebt van wat er allemaal bij komt kijken. Heb je een managed of unmanaged server gekocht?

Voor zover ik nu hoor weet je ook heel weinig wat ze wel of niet aanbieden, en hoe, waarom, ...
Je server moet bereikbaar zijn. Hoe ga je dat opvangen? Voorzien zij een VPN? Moet je die zelf opzetten? Firewall...? Wat mag en kan,...

Zonder een plan van wat je nu echt wilt, stopt het eigenlijk ook wel een beetje. Je hebt wel een zeer vaag idee van iets, maar verre van concreet. Daar kom je helaas niet ver mee.

Hieronder een voorbeeld van hun beschrijving ivm "Management". Waar men er al vanuit gaat dat je met een hosting provider in zee gaat die weten wat ze doen.

Management
Choosing a reputable managed hosting partner is an important consideration for your dedicated servers. Not all businesses will have the knowledge, expertise or resources to manage such complex servers themselves, which is essential if they opt for a ‘do it yourself’, unmanaged model.

A managed dedicated server provides all-inclusive services such as server setup, installation, maintenance, hardware upgrades, software installation and upgrades, and monitoring.

For example, our fully managed dedicated server solution gives you the peace of mind that our 24/7/365 team of experts is here to support your platform – up to the application layer. This means that when there is a problem, it will be resolved by your dedicated technical support engineer, who will be ready to help you immediately. Our team of experts will also be able to offer you professional advice in areas such as load balancing and clustering – a service you would not have access to with an unmanaged model."

Het is een unmanaged server.
Uiteraard heb ik er al veel over gelezen. Maar ik hoor graag de mensen aan die er veel meer van kennen als ik. Inderdaad heb ik een plan maar dat is stapsgewijs. Dus ik ga niet eerst vliegen vooraleer ik kan lopen.
Eerst een gemakkelijke stap namelijk het installeren van een OS op 1 harde schijf.

Het probleem is echter dat je eerst probeerd te vliegen terwijl je nog niet kan lopen. Dit komt mss hard aan, en ik wil het je niet met die woorden zeggen. Maar ik kan het niet anders vrees ik.

Voorafgaande aan bovenstaande moet je een aantal zaken op voorhand weten en kennen. Veel van die vragen gaan uit documentatie moeten komen, of via communicatie met hun klantendienst.
Hier een lijstje waar ik zo snel even aan denk.

Welke software wil je gebruiken?
Welk OS hoort hierbij?
Wat zijn de hardware vereisten voor die setup? --> Met deze info kies je de gepaste hardware resources!

Heb je internet toegang nodig hiervoor (inboud traffic)? --> Is hier een extra kost van toepassing? Bandbreedte, capaciteit, ...?
Zoja, hoe benader je die server? Wat bied dat datacenter aan voor zulke toegang? Moet je die toegang zelf voorzien?

Moet je je externe connecties publishen mbv een reverse proxy GW? (HA-Proxy, Citrix Netscaler, ....). Hoe vraag je zoiets aan?
Wil je een interne VPN verbinding naar je server? Moet je die zelf opzetten? Hoe vraag je zoiets aan? Welke kost is hieraan verbonden?

Dit alles samen, heb je meerdere servers nodig voor je doel? Gateway/firewall, application server, data storage, ....?
Data storage wordt algeheel aangeboden via een NAS. Wat kost dit? Backup, redundantie, share protocol (SMB, NFS, iSCSI, ....), datatypes (SSD, Spinning disk,....)?

Zoja, kan/moet je die bare metal server inrichten met een Hypervisor? Welke?
Kan je met containers je doel bereiken hier? Docker?
....

Als alles van bovenstaande je niets zegt, of je denkt dat dit niet belangrijk is, of van toepassing. Dan verwijs ik terug naar de eerste zin in deze post. "Gewoon" even een OS op zetten is niet genoeg helaas. Dat is bijlange niet stap 1. Dat is stap 10 ergens in de algehele planning.

Terug
Bovenaan