Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
Op diverse plaatsen in Vlaanderen geraken klanten van Telenet deze ochtend niet meer op het internet. Ook de digitale tv en telefoon werken niet naar behoren. Het bedrijf gaat na hoeveel mensen er getroffen zijn.
Lees meer Megapanne bij Telenet - HLN.be
 
Beringen/limburg lig ook plat van 5 uur deze morgen laat qtex mij weten.
 
Heel vervelend.
Pas bij storing besef je hoe afhankelijk we tegenwoordig zijn met een internetverbinding.
 
hier in het land van waas ook alles plat vanaf 6 uur 45 deze morgen tot rond 12 uur
 
de DNS server was blijkbaar niet bereikbaar ...
de tv en de telefoon gingen dan weer wel ! ( nagevraagd in de gebeuren omdat ik de optie telefoon niet gebruikt )
omstreeks 13.00uur was het probleem verholpen hier ...
 
had dit ook al gelezen via google.geen last van werk met bgm
 
Zwevegem, West-Vlaanderen geen internet of telefoon. Tot 13u30'
 
Zwevegem, West-Vlaanderen geen internet of telefoon. Tot 13u30'
dit kan eens gebeuren hee ik werk met belgacom voorlopig geen last van maar niet te hard roepen kan daar ook nog voor vallen
 
de DNS server was blijkbaar niet bereikbaar ...
de tv en de telefoon gingen dan weer wel ! ( nagevraagd in de gebeuren omdat ik de optie telefoon niet gebruikt )
omstreeks 13.00uur was het probleem verholpen hier ...

Als DNS het enige probleem was had je die van Google kunnen nemen; 8.8.8.8
 
toen ik deze morgend zag dat er een geel uitroepteken vermeld stond dacht ik dus nog niet aan een algemene panne bij telenet ..
daarom liet ik de probleemoplosser er op los ..
en deze gaf de melding dus dat er geen DNS server kon gevonden worden ...
pas toen ik vernam dat het aan telenet zelf lag heb ik de tv aangezet en deze werkte dus probleemloos ...
daar ik géén optie " telefonie " henb , heb ik in de geburen nagevraagd of zij tv konden kijken en of ze ook de telefoon konden gebruiken beiden gingen dus , maar ook zij hadden een probleem met het internet !

je vermeld nu " dat ik anders de DNS server van google kon gebruiken ....!dit kan best zijn ..en zo ja is deze dan beter ...
maar ik weet dus niet waar je dit kunt instellen ?
 
Ik zal misschien even kort uitleggen wat DNS is en wat het doet enzo.
DNS Staat voor Domain Name System. Het internet werkt met het IP protocol, wat wilt zeggen dat al het internetverkeer werkt met IP adressen op een zekere laag. Als je bijvoorbeeld naar Google wilt gaan, ga je geen IP adres intypen maar een naam. Wel, aan elk IP adres kan een naam gekoppeld worden, een domeinnaam. Als je op een command prompt volgende opdracht uitvoerd ga je dit van elk domein kunnen opvragen;
Code:
nslookup <domain.com>
vb; nslookup www.google.be
De service die deze vertaling doet is een DNS server. Die vertaald hostnames naar IP adressen, zodat iedereen met een naam weg kan op het internet ipv een nietszeggend IP adres. Zulke DNS servers worden aangeboden door je ISP, of zelfs Google zoals ik al aanhaalde. In je netwerk instellingen worden deze gegevens normaal verkregen via DHCP. DHCP voorziet een IP adres met bijhorend subnet, een Gateway adres en één of meerdere adressen van DNS Servers. DHCP kan nog veel meer opties meegeven, maar dit zijn de voornaamste.
Als je een router hebt, gaat deze DHCP zijn voor je interne thuisnetwerk. En dan gaat de DNS server het adres zijn van die router. Deze doet op zich een DNS forwarding, hij vraagt het DNS aan de server welke hij meekrijgt van zen internet netwerk. Dit wordt dus verkregen van je ISP.
Je kan eventueel ook instellen in je Windows netwerk dat je met een vaste DNS werkt, dus niet verkregen via de DHCP. Je kan dan een primaire en een secundaire DNS instellen. Doet de eerste het niet of is deze niet bereikbaar, dan gaat die naar de 2de DNS server. Hier een voorbeeld van die instellingen. (TCP/IPv4)

netwerk.jpg

Standaard staan beiden op "Automatisch verkrijgen", of maw verkrijgen via een DHCP server. Maar zoals ik vermelde kan je de DNS appart "vast" instellen.

DNS Server van Google of van je ISP moeten in theorie dezelfde resultaten geven. Enkel de respondstijd en/of delays in updates komende van de rest v/d wereld kunnen verschillen.

Typ in je webbrowser volgende in de adresbalk: 74.125.136.94
Dit geeft "hetzelfde" resultaat als www.google.be
Webservers verwachten eigenlijk wel meer en meer dat je met URL (namen) werkt dan met een enkel IP adres. Maar dat is een ander verhaal...
 
Je Windows probleemoplosser gaf aan dat er een probleem met de DNS was. Waarschijnlijk zat het probleem bij Telenet wel ergens anders. Wanneer Windows netwerking geen correcte verbinding kan maken, gaat die al snel melden dat er een probleem met de DNS is...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan