Netwerk Netwerk: Ik zie je wel maar jij mij niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik ben hier al meer dan een week mee bezig en het lijkt er op dat het te hoog gegrepen is voor mij.
Wat ik graag wil: 3 computers, Tower en 2 laptops, zo met elkaar verbinden dat ik bestanden kan synchroniseren (met totalcommander)
Dit heeft altijd prima gewerkt, maar nadat er een derde laptop in het spel kwam was dat na een reparatie afgelopen. Ondertussen heeft een laptop zich geüpgraded naar win 11. De problemen hebben zich daardoor niet veranderd.
Wat gebeurt er:
1 ik zie je wel maar jij mij niet 2.JPG
 
Het gaat hier verder: (als je het tussendoor opslaat moet je binnen 5 minuten de verandering af hebben. Wist ik niet.)
Links boven in het eerste deel van de post zie je een deel van mijn netwerk. Ik wil naar "Boven". Op de pc e.e.a. gedeeld. Resultaat staat er naast: Geen toegang. Daaronder het rapport van de probleemoplossing. Zegt mij verder niets.

Daarna ben ik aan het inventariseren gegaan welke instellingen er zijn en wat er gebeurt. Ik heb het ook grafisch proberen weer te geven.
2 ik zie je wel maar jij mij niet 2.JPG


Zoals aangegeven, het heeft altijd gewerkt, sinds xp, met ondertussen afgeschreven materiaal, maar nu lukt het me niet meer. Misschien was het toen toeval.
Wie kan me op weg helpen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg
Rob

NB. defender staat op het moment, vanwege de problemen even uit.
 
is er nog communicatie tussen de win 10 's? is BOVEN een win 11?
zijn al je pc's zichtbaar in je modem?

ondertussen is deel twee verschenen thxs
 
Laatst bewerkt:
Even gekeken. In deel 2 staat het, zoals je al gezien hebt. Eén type fout. ip tower moet 192,168,1,1/24 zijn.
Voor hier maakt het niets uit. Voor mijn netwerk wel want op 11 zit de printer.
 
Heb je verschillende routers in gebruik?

Staat je file en printer sharing aan op alle toestellen? In te stellen met onderstaanden opdracht (uitvoeren met admin rechten):
Code:
netsh advfirewall firewall set rule group="File and Printer Sharing" new enable=Yes

Staan alle toestellen op DHCP ivm het verkrijgen van hun netwerkinstellingen?
 
Heb je verschillende routers in gebruik? Ja en nee. Bij de eerste staat DHCP aan bij de volgende staat DHCP uit. Heeft altijd zo gewerkt.

Staat je file en printer sharing aan op alle toestellen? Ja, staan aan.

De opdracht van jou lukt helaas niet:
cmd lukt niet.JPG



Staan alle toestellen op DHCP ivm het verkrijgen van hun netwerkinstellingen? Zoals hier boven aangegeven, de eerste deelt de adressen uit en de andere geeft het gewoon door.
Zijn er nog meer suggesties van iemand?
 
Voer volgende opdracht eens uit op alle toestellen, naar alle andere toestellen;

Code:
telnet <ip adres bestemming> 445

Concreet;
Uit te voeren vanaf 192.168.1.3:
telnet 192.168.1.11 445
telnet 192.168.1.34 445

Uit te voeren vanaf 192.168.1.11:
telnet 192.168.1.3 445
telnet 192.168.1.34 445

Uit te voeren vanaf 192.168.1.34:
telnet 192.168.1.3 445
telnet 192.168.1.11 445

Als je een pinkende cursor ziet, wilt dit zeggen dat hij een verbinding kan leggen over SMB (file sharing) naar het betreffende toestel. Anders komt er de melding dat de verbinding niet lukt.

Als er dus een melding komt dat de verbinding niet lukt, moet het op netwerklevel gezocht worden; firewall, NAT, ...
Als de verbinding tussen 2 punten wel lukt met een telnet, maar niet via de verkenner, kan het een authenticatieprobleem zijn.
Maw, met bovenstaande opdrachten hebben we een compleet beeld waar de problemen zouden kunnen zitten.
 
Staan alle toestellen op DHCP ivm het verkrijgen van hun netwerkinstellingen? Zoals hier boven aangegeven, de eerste deelt de adressen uit en de andere geeft het gewoon door.
Zijn er nog meer suggesties van iemand?
Je antwoord mist het punt : met 'toestellen' wordt de PC's bedoeld. Je mag uiteraard géén 2 routers met DHCP hebben, maar het is wel zo handig om al je PC's op die ene DHCP hun IP-adressen te laten halen.
 
De computers hebben een vast ip adres, vastgelegd in router. Bij de computers heb ik gecontroleerd of dat ook zo is.
Zoals aangegeven heb ik een typefout hier gemaakt, 192.168.1.11 moet 192.168.1.1 zijn.

Verder zal ik nog wat niet goed doen met telnet:
Screen Shot 02-06-22 at 04.35 PM 25.JPG
 
Misschien zit ik er naast maar ik zie dat die BOVEN als IP adres 192.168.1.1 heeft ... en je router ? wat heeft die als IP-adres zelf ?
Ik zou nooit een PC als de 1 zetten net omdat dit eerste adres door veel toestellen o.a. routers als standaard wordt gebruikt tot je het eventueel wijzigt ... geeft problemen bij het aansluiten van nieuwe toestellen ...
 
Welk IP heeft zijn router dan? 192.168.1.1 standaard adres voor de router. die dingen houden niet van dubbelgebruik va IP's dan komt er een rood lampje te pinken ipv van een blauw ....
 
Telnet bevestigt wat ik in post 2 al gevonden had

Uit te voeren vanaf 192.168.1.3:
telnet 192.168.1.11 445 geen verbinding
telnet 192.168.1.34 445 geen verbinding

Uit te voeren vanaf 192.168.1.11:
telnet 192.168.1.3 445 wel verbinding
telnet 192.168.1.34 445 wel verbinding

Uit te voeren vanaf 192.168.1.34:
telnet 192.168.1.3 445 geen verbinding
telnet 192.168.1.11 445 geen verbinding

Firewalls staan tijdelijk allemaal uit
 
Toon eens een ipconfig zoals in post #13 van de andere 2 laptops?
Ik vermoed dat je Wifi access point NAT toepast. Maar dan zou er wel verbinding moeten lukken tussen de 2 laptops, als die op dezelfde Wifi AP aangesloten zijn. Tenzij je meerdere Wifi access points (routers) in gebruik hebt?
Laat ook eens weten welke Wifi routers/AP's je hebt (naam/model).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan