Netwerk Netwerk: Ik zie je wel maar jij mij niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik ben hier al meer dan een week mee bezig en het lijkt er op dat het te hoog gegrepen is voor mij.
Wat ik graag wil: 3 computers, Tower en 2 laptops, zo met elkaar verbinden dat ik bestanden kan synchroniseren (met totalcommander)
Dit heeft altijd prima gewerkt, maar nadat er een derde laptop in het spel kwam was dat na een reparatie afgelopen. Ondertussen heeft een laptop zich geüpgraded naar win 11. De problemen hebben zich daardoor niet veranderd.
Wat gebeurt er:
1 ik zie je wel maar jij mij niet 2.JPG
 
Op de xLaptop die ik gisteren opnieuw installeerde, is de knop instellingen wijzigen grijs en niet te activeren. Op de tower(=Boven) ben ik alweer uren bezig met de foutmelding 0x800706d9. Hieruit vloeide nog een andere foutmelding voort: 0x80070483

Dan vond ik dit nog:
Network address Translation problem.JPG

Mooi, maar heb geen idee wat ik er mee moet of kan.
 
NAT kom ik ook tegen tijdens het klooien met VMWare:

Network Address Translation (NAT) is de mogelijkheid van een router om een openbaar IP-adres te vertalen naar een privé IP-adres en omgekeerd. Het voegt beveiliging toe aan het netwerk door de privé IP-adressen verborgen te houden voor de buitenwereld.

partikulier of openbaar netwerk daar heeft het mee te maken ... (persoonlijk zet ik die op partikulier met optie (afschakelbaar: gastnetwerk)

die foutmeldingen wijzen grotendeels naar systeemfouten, je kan dit es uit proberen:

sfc /scannow
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

uit te voern op het probleem pc, liefst met min of meer rechtstreekse verbinding naar het internet toe ...

Ziggo internet via coax? of koperpaar?
 
Laatst bewerkt:
De cirkel is terug rond : de boodschap is duidelijk - er zijn meerdere apparaten (en dat zijn dus routers) die een NAT uitvoeren.
Dat staat er en duidelijker kan het toch niet...

Ik denk dus - nog maar eens - dat die 2 routers in dit systeem BEIDEN aan het routen zijn - de Link-sys moet in BRIDGE mode gezet worden of er gewoon tussenuit. Heb je dan onvoldoende bereik doe dat dan met een Access Point / Range Extender of Wireless MESH ...
Tenzij je die router echt helemaal als AP kan configureren met uitsluiting van alle andere functionaliteiten, maar dat lukt je blijkbaar niet.
 
je netwerk opnieuw opbouwen, alle extra routers verwijderen en beginnen met je inkomende router. je drie pc's koppellen met die éne en ervoor zorgen dat iederéén iederéén ziet en kan praten met elkaar. een extra toestel toevoegen bv Link-sys:

voor wat wil je die gebruiken? acces point of extender, configureer naar functie dhcp uitschakelen, deze functie wordt door de inkomende router gedaan!! er een pc aankoppellen en zie of alles nog functioneert ...

dezelfde werkwijze volgen voor de volgend toestel ....

de inkomende router: dhcp on, bij de toegevoegde extra's:dhcp off.

S6
 
NAT gaat het probleem niet zijn, dat wordt aangeduid in post #43.
Ikzelf werd op dat verkeerde spoor gezet omdat alle gevraagde testen zogezegd met uitgeschakelde firewall waren uitgevoerd. Dat bleek niet het geval achteraf bekeken! Daarom moest er gezocht worden naar antwoorden in de netwerkstructuur. Maar zoals vermeld bleek de firewall op de clients WEL al dat verkeer tegen te houden.

Met de ping en telnet test kan men nog steeds zien of het probleem zich op de TCP/IP laag bevind, of moet gekeken worden naar een hoger probleem zoals de credentials in die situatie.
Werkt de telnet en ping test overal, dan is er geen netwerkprobleem meer. Ik heb alle nodige info in dit topic staan, dus pas ze toe om dat laatste probleem te situeren.

Wat betreft de raad van de collega's, het is inderdaad beter dat je één router hebt, en je wireless netwerkapparaten (linksys router) in bridge plaatst (access point).
 
Ja, mijn info zal door gebrek aan kennis en overzicht niet helemaal to the point zijn. Ik doe mijn best, maar dat is het dan ook. De linksys staat alweer een paar dagen in bridgemodus, maar ik merk/zie geen verschil.

Ik hoop dat het een kleinigheidje is, dat nu over het hoofd gezien wordt. Anders wordt het alles opnieuw installeren, het netwerk zich zelf laat instellen m.b.t. bestandsdeling, in de hoop dat... Heb toch niets anders te doen, nou ja, was het maar zo'n feest.
Misschien eerst de poort forwarden in de Fritz!box eens goed bekijken en dan hem terug brengen in de fabriekstoestand
 
De linksys staat alweer een paar dagen in bridgemodus, maar ik merk/zie geen verschil.
en dat heb je gedaan met de specifieke funktie bridge in die router ? Ik ken die Linksys niet maar realiseer je dat een router in bridge mode zetten meer behelst dan het uitschakelen van de DHCP funktie. In de interface van de meeste routers is er een specifieke optie voor en die handelt dan achter de schermen alle instellingen af.
 
Maar om er nog even op terug te komen. Voer de telnet en ping testen terug uit. Adhv die resultaten, weten we op welk niveau je probleem nog zit.
Met de meldingen van Windows kan je alle kanten uit, daarom ... focus even terug op die testen. Want als NAT een probleem is, zou geen enkele laptop goed resultaat moeten boeken, en dat is niet het geval.
 
Dat probleem kan je dan idd. afvinken - met de bridge mode van de Linksys is het dan wel in orde.

Waarom je nu eensklaps over Thunderbird begint snap ik niet ... dat is een mailcliënt, en heeft dus niets met netwerkproblematieken te maken.
 
Nou ik had overwogen om de pc en laptop opnieuw te installeren. Dat betekent ook dat Thunderbird opnieuw er op moet en dat is vanwege mijn manier van installeren te veel werk. Heeft verder inderdaad niets met dit probleem te maken.
 
Uiteindelijk de laptops opnieuw geïnstalleerd en dat loopt nu onderling goed.
Was veel werk maar dat probleem onderling is opgelost. Nu de desktop "Boven" nog. Dat zal wel in een vakantie gebeuren.
Bedankt voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan