Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Goede morgen,

ik heb op dit moment een W7 SP1 32b computer die akelig traag is geworden.
Geen ruimte meer voor extra geheugen en dergelijke beperkingen dus ik heb een nieuwe gekocht met een 64b processor meer geheugen en een moederbordkaart met meer mogelijkheden.
Vooruitlopend op een evntuele (gratis) overgang naar W10 ga ik er weer W7 SP1 op laten zetten, maar dan komt het hele verhaal van bijv. installatie van betaalde versies van toepassingssoftware e.d.
Daar heb ik vragen over gesteld aan de diverse leveranciers.
Rest mij nog met de bestanden over te zetten en daar gaat met name mijn vraag aan jullie over.

Jullie hebben ongetwijfeld goede tips om die bestanden feilloos over te plaatsen?!
Uitgangspunt voor mij is dat de bestanden op een andere wel dan niet physiek gescheiden schijf.
Ik weet van het bestaan van Windows Easy Transfer met bijbehorende kabel af, maar weet niet of en hoe "Easy" het is en wat de berkingen zijn.
Heb nl wel eens gehoord dat het niet risicoloos werkt met OEM versies van de SSW.
Afijn ik heb dus geen praktijk ervaring en voordat ik me daarin stort dacht ik bij jullie te raden te gaan.
Is me voorheen ook goed bevallen, dus ....(lachen);)(y)

Kan ik trouwens niet gewoon een backup maken en die overzetten?

Vragen te over en misschien zelfs wel teveel?

Ik hoor heel graag van jullie!!

Cees
 
Nieuwe computer

zulke browser kapers hebben meerdere namen ...is eerder al behandeld geweest .

zie maar ... http://www.pctuts.be/f499/search-protect-48137/

Ik ben nu bijna klaar met de installatie van de nieuwe computer. Uitgangspunten zijn:
1. C-schijf voor systeemcomponenten en andere software
2. D-schijf voor de bibliotheken Documenten, Afbeeldingen e.d.
Een externe schijf voor het maken van back-ups.

Het viel mij op dat de C-schijf al aardig gevuld was. Nader onderzoek leerde dat de bibliotheken behalve op de D-schijf ook nog een keer op de C-schijf terecht waren gekomen. Die laatste wil ik dus graag laten vervangen door de (diezelfde) bibliotheken die ook op de D-schijf staan. Kan ik ze moeiteloos (en vooral straffeloos ;=) van de C-schijf deleten. Ik verwacht dan toch problemen. Maar wat moet ik dan doen?------

Groet en bedankt weer voor jullie altijd weer (en dus waarschijnlijk ook deze keer) verhelderende adviezen!

Cees
 
maak ruimte door persoonlijke mappen te verplaatsen naar een andere partitie of een andere HDD
dit heeft als voordeel dat bij een systeemcrash van Windows of een herinstallatie daarvan er niks kan gebeuren met die persoonlijke mappen.
Om er nu voor te zorgen dat het verplaatsen goed gebeurd waardoor het startmenu ook goed blijft werken, doe je het volgende:

maak eerst op de partitie of HD dezelfde mappen aan die je straks verplaatst wil hebben.
Ga vervolgens naar C:\Users\....eigen gebruikersnaam ...
Klik nu met rechts op de map "Afbeeldingen".
Kies voor eigenschappen
Klik op de tab "Locatie"
Klik op de knop "Verplaatsen"
In het venster "Selecteer een locatie" navigeer je naar de D-partitie.
Selecteer daar nu de map "Afbeeldingen" en klik op de knop "Selecteren".
Klik daarna op de knop "Toepassen"
Daarna klik je in het venster "Map verplaatsen" op de knop "Ja"
Het verplaatsen zelf kan overigens enige tijd in beslag nemen.
Meestal krijg je daarna ook de vraag om de ini-files wel of niet te verplaatsen. Kies dan voor wel verplaatsen.

Op dezelfde wijze verplaats jij al je overige persoonlijke mappen.
Ook kan je op dezelfde wijze ervoor kiezen om de map Favorieten en de map Downloads ook te verplaatsen.
*Het verplaatsen van de map downloads is zeker voor SSD's belangrijk .

**concreet betekend dit dus dat de mappen op de C aanwezig blijven maar dat de Locatie veranderd is ....bijgevolg word dan ook alles wat je in deze mappen plaatst weggeschreven naar deze mappen op de D Schijf / Partitie.
 
maak ruimte door persoonlijke mappen te verplaatsen naar een andere partitie of een andere HDD
dit heeft als voordeel dat bij een systeemcrash van Windows of een herinstallatie daarvan er niks kan gebeuren met die persoonlijke mappen.
Om er nu voor te zorgen dat het verplaatsen goed gebeurd waardoor het startmenu ook goed blijft werken, doe je het volgende:

maak eerst op de partitie of HD dezelfde mappen aan die je straks verplaatst wil hebben.
Ga vervolgens naar C:\Users\....eigen gebruikersnaam ...
Klik nu met rechts op de map "Afbeeldingen".
Kies voor eigenschappen
Klik op de tab "Locatie"
Klik op de knop "Verplaatsen"
In het venster "Selecteer een locatie" navigeer je naar de D-partitie.
Selecteer daar nu de map "Afbeeldingen" en klik op de knop "Selecteren".
Klik daarna op de knop "Toepassen"
Daarna klik je in het venster "Map verplaatsen" op de knop "Ja"
Het verplaatsen zelf kan overigens enige tijd in beslag nemen.
Meestal krijg je daarna ook de vraag om de ini-files wel of niet te verplaatsen. Kies dan voor wel verplaatsen.

Op dezelfde wijze verplaats jij al je overige persoonlijke mappen.
Ook kan je op dezelfde wijze ervoor kiezen om de map Favorieten en de map Downloads ook te verplaatsen.
*Het verplaatsen van de map downloads is zeker voor SSD's belangrijk .

**concreet betekend dit dus dat de mappen op de C aanwezig blijven maar dat de Locatie veranderd is ....bijgevolg word dan ook alles wat je in deze mappen plaatst weggeschreven naar deze mappen op de D Schijf / Partitie.



Supersnel weer!!

Ik had rekening gehouden met enige reactietijd dus morgen gepand om dit alles uit te proberen. Klinkt duidelijk, dus.... Terugkoppeling dus pas na morgen, maar weer heel erg bedankt voor de (zeer) snelle reactie!!

Groet van Cees
 
Ik leek het goed gedaan te hebben, maar er kwam ineens iets tussendoor en toen ging het helemaal mis. Maakte er dus een zooitje van en heb alles er maar weer afgegooid. Ga het gewoon het weekend weer opnieuw doen. Je hoort van de afloop ;=)

Probeerde trouwens een USB-stick te lezen, maar dat lukte ineens niet meer. Hij herkent het niet meer....
Nieuwe vraag? of kan je er iets over roepen?
 
Ik kan het even zo snel niet meer volgen wat je allemaal aan het doen bent.

Je wilt dus de besturing op schijf C en bepaalde opslag mappen op schijf D
Maar booten vanaf USB stick lukt niet.
 
Ik kan het even zo snel niet meer volgen wat je allemaal aan het doen bent.

Je wilt dus de besturing op schijf C en bepaalde opslag mappen op schijf D
Maar booten vanaf USB stick lukt niet.

Ik begrijp de verwarring, maar inderdaad je eerste veronderstelling is juist en daar heb ik een mooi antwoord op gekregen van Qtex. Tijdens het proces wilde ik een USB gebruiken (om bestanden over te brengen), maar die werd niet herkend, dus kon ik hem niet gebruiken. Vraag van een andere orde natuurlijk, maar die zich wel tijdens het proces van het overplaatsen van de bestanden voordeed. Nieuwe vraag voor misschien ook wel een nieuwe rubriek. Vandaar dat ik (eigenlijk aan Qtex, met wie ik op dat moment bezig was) ook vroeg: Nieuwe vraag?
Ik zit trouwens nog steeds met datzelfde voorval: een USB stick die doodgewonn niet door het systeem wordt herkend an dus kan ik er niets mee, tenzij jullie een oplossing weten?.... Misschien toch een nieuwe vraag voor een nieuwe runriek?

Bedankt voor je reactie trouwens..
 
Wordt de USB stick wel herkend op een andere pc ? Die dingen hebben niet het eeuwige leven.

Ga ook eens naar Start en geef hier de opdracht diskmgmt.msc
Je komt dan in schijfbeheer. Zie je de USB stick daar wel staan ? Waarschijnlijk heet hij daar verwisselbare schijf o.i.d.
 
Ik leek het goed gedaan te hebben, maar er kwam ineens iets tussendoor en toen ging het helemaal mis. Maakte er dus een zooitje van en heb alles er maar weer afgegooid. Ga het gewoon het weekend weer opnieuw doen. Je hoort van de afloop ;=)

Probeerde trouwens een USB-stick te lezen, maar dat lukte ineens niet meer. Hij herkent het niet meer....
Nieuwe vraag? of kan je er iets over roepen?

kun je effe vermelden wat er "tussendoor" kwam ...het is zo dat als je bestanden gaat overzetten dat je ook niets anders gaat doen op de pc ...

*wat betreft de usb stick snap ik je niet dat je eerst al de bestanden op deze stick wilde zetten om deze dan vervolgens neer te zetten op de D schijf ....
dit overzetten dien je dus te doen door de D schijf aan te sluiten ( je zet dus de bestanden over van de C naar de D zonder gebruik te maken van een tussen stop in dit geval de usb stick )

*nu wat betreft de usb stick zelf kan deze wellicht tegen lezen beveiligd zijn .
kun je met rechts de stick aanklikken en de eigenschappen opvragen ?
heb je hier het volledig beheer over de stick !
Ashampoo_Snap_2015.04.18_08h35m46s_001_.png
 
Het was een storing van "buitenaf" waardoor ik werd afgeleid hetgeen me achteraf een hoop tijd heeft gekost. Inmiddels ben ik weer helemaal op dreef en haast zover dat ik de lopende werkzaamheden op de nieuwe computer kan gaan doen en de oude dan als spare kan gaan gebruiken als het toch mis mocht gaan of ik iets vergeten ben over te zetten. Ben dus m.i. dankzij ook jullie bijna klaar! Hoop ik ...... :yahoo:

Wat betreft de usb-stick. Waar ik hem ook laad (USB2 of USB3) de machine geeft wel een geluidje dat er iets geladen wordt, maar geeft hem niet aan via de verkenner of andere file-software zoals Multicommander en Filesizer...
Dus kan ik ook niet naar de eigenschappen kijken.

Vwb de overgang naar het nieuwe systeem heb ik hopelijk geen vragen meer. Dan rest mij dus jullie weer te bedanken voor jullie tomeloze geduld met mij en vakkundige begeleiding bij de overgang! Super bedankt
 
als je de stick aansluit krijg je dus het geluidje te horen ...
word de stick dan ook in de verkenner weergegeven ....wellicht niet ...
nu via schijfbeheer is deze tevens ook niet te zien ....vermelde je ...

*indien je de stick eerder beveiligd heb met een W8woord dan zou je bij het aansluiten van deze stick bijgevolg ook een venster moeten te zien krijgen waar je dit W8woord moet ingeven ....daarna pas is de beveiligde stick te zien in schijfbeheer als ook via de verkenner ...ook daarna pas kun je de stick gebruiken .
***je hoort het al aankomen ....mijn vraag is dan ook heb jij eerder een programma gebruikt zoals bitlocker stationsversleuteling ..
de bitlocker stationsversleuteling zou in je configuratiescherm terug te vinden zijn ....afhankelijk welke Windows versie er gebruikt word .
 
Ik heb het zowel op de W7 SP1 als op de W8.1 computer geprobeerd. Ik weet niet eens wat een bitlocker stationsversleuteling is, laat staan hoe ik ermee om moet gaan.. Moet ik dat op internet gaan uitzoek, of ga jij me dat vertellen ;=) Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar ja...... misschien vind je dat wat te gemakzuchtig ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan