Varia opslag

Beste,
Ik heb ongeveer 15000 fotos en ook veel slide shows en zou die willen opslagen en mijn vraag is wat het beste is
een usb stick of een externe harde schijf van 2TB;

Mvg

wat mezelf betreft ben ik terug overgeschakeld naar een traditionele hdd. de bewaartijd van het magnetisme is groter dan geheugen cellen van ssd's en sticks.
ssd's en sticks moeten meer gerefreshed worden, zodanig dat de opgeslegen files bewaard blijven.

refresh: af en toe toe uitlezen oa.

ook voor backups heb ik gekozen voor een hdd ipv een ssd vanwege de bewaartijd!

@bertje
Als je uw foto's niet wil verliezen, opteer dan voor méér dan 1 harde schijf.
Ik heb er hier vier staan. Ik maak elke dag een kopie naar een andere harde schijf.
Mocht een crashen, dan heb ik er nog drie andere van eerdere datum.

USB sticks zijn minder te betrouwen

ter info:

Op dit moment zijn harddisken nog steeds het betrouwbaarste voor archivering.
Zorg ervoor dat je alles dubbel hebt en zo elke 5 jaar jaar kopieer je alles naar een andere disk om zeker te zijn dat alles weer vers is, blijkt dan dat er ergens wat bitjes zijn omgevallen dan kun je de bestanden die daar last van hebben van je backup halen.

ssd raakt per definitie zijn data kwijt na een tijd dus ongeschikt voor archivering.
Dat zijn in feite kleine condensatoren die regelmatig ververst moeten worden, maar als ze niet onder spanning staan dat niet kunnen en dus op den duur hun lading kwijt raken.

De vraag is ook waar je dat allemaal fysiek gaat bezwaren. Kopieën op aparte schijven opslaan biedt zekerheid voor het geval een van de schijven het begeeft. Maar als je alle schijven op dezelfde locatie bewaart en daar breekt brand uit, dan ben je alsnog de pineut.

Terug
Bovenaan