Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik heb exact hetzelfde probleem als de volgende persoon:

"Why does my Vista Laptop have bad CPU spikes?
Every 5 minutes or so, sometimes once about every 30 seconds, my laptop goes through a massive CPU spike. Ram is slightly affected but not very much.
It will jump to 100% CPU usage for about 20-60 seconds, then slowly go back down to normal.

If I open Task Manager during these spikes, I can't see any program using all of that CPU power. At most maybe Steam is using 1-2 or so, FireFox might be using about 1, Windows Explorer might sometimes go to 1 or 2, Kaspersky might be using 1. And that's it. I only have about 5-7 processes open at any time, and most barely use any CPU or RAM.
If I set it to show processes from all users, which is just me and the system, I get, of course, a bunch of windows processes. But none of them is using all of this CPU power. If I add up the totals, I'm not even hitting 10% usage, in an idle state. In a semi-idle state, which would be like me using FireFox and Steam at once or something, it's about 15-20%."

Helaas vind ik geen antwoord..
Bijkomstig is dat ik bij mijn laptop die CPU sprongen voor heb als ik de eerste keer mijn lapotop opstart, als ik vervolgens opnieuw opstart zijn alle problemen verdwenen.
Al heel lang start ik ik dus 2 maal op om degelijk mijn laptop te gebruiken..

Kan iemand helpen?
 
Ik heb ze met regedit verwijderd!

Helaas:

Vandaag kreeg ik opnieuw cpu tot 100%, alles wat vooraf ging heeft dus niet veel uitgemaakt buiten dan mijn pc nu clean is.
Het werd veroorzaakt door plugin-container.exe van firefox, wat werd gebruikt door de adobe flash player van een gewoon facebook spelletje. Toen ik het uitschakelde zakte de cpu wel maar de pc werkte nog steeds niet optimaal. Na herstarten weer met niets problemen meer..
 
beste Nrobbe , neem toch even de moeite om te zien maar : taakbeheer , onderaan vind je :idle task , met een tijdslijn , kijik aub even ernaar , HOE groot is dit bestand ??????????????? enkel kb's of enkel Mb 's ???
 
Na een besmetting is het normaal dat dit eens gebeurd. Programmas kunnen verhinderd geweest zijn om te updaten.
Ook worden vaak services uitgeschakeld door malware, als bvb windows update en windows defender.
Kan je daarom een screenshot nemen van de uitgeschakelde services?
Type gewoon in je zoekvenster de term "services" en druk op enter. (dit kan even duren, heb wat geduld)
Sorteer de services door bovenaan de lijst te klikken op "opstarttype"
Scrol nu tot de uitgeschakelde services en laat even weten wat daar allemaal bijstaat.

PS: dat opspelen van je cpu na een tijdje normaal worden maar af en toe kan een programma dat automatisch update dit nog veroorzaken.
Nu let je daarop waar het je vroeger waarschijnlijk niet opviel.
Hou het nog even in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
;)beste , 2 opmerkingen -) taakbeheer - scvhost met meer dan 50.000kb is niet normaal -) firefox gebruik is abnormaal hoog - +/- 1Mb
prestatietijd lijn -) 9%cpu gebruik ? +900Mb ram verbruik ? 61 lopende processen ??
je hebt teveel achtergrond progjes lopen -- lopende processen moet meer dan gehalveerd worden , maar dewelke ??
ik weet niet als hier op de site een goed progje is om scvhost in al zijn vormen te analyseren anders kijk even hier naar :
Windows startup programs. What are they? Are they required? How can I disable them? ( autorun prog bevenaan )
of dit :What's my computer doing? - Strange hard disk access? Unexplainable processor activity?
het zijn gratis programma's die ik ook gebruik ( af en toe ) ;)
als het je niet lukt laat maar horen
 
;)beste , 2 opmerkingen -) taakbeheer - scvhost met meer dan 50.000kb is niet normaal -) firefox gebruik is abnormaal hoog - +/- 1Mb
prestatietijd lijn -) 9%cpu gebruik ? +900Mb ram verbruik ? 61 lopende processen ??
je hebt teveel achtergrond progjes lopen -- lopende processen moet meer dan gehalveerd worden , maar dewelke ??
ik weet niet als hier op de site een goed progje is om scvhost in al zijn vormen te analyseren anders kijk even hier naar :
Windows startup programs. What are they? Are they required? How can I disable them? ( autorun prog bevenaan )
of dit :What's my computer doing? - Strange hard disk access? Unexplainable processor activity?
het zijn gratis programma's die ik ook gebruik ( af en toe ) ;)
als het je niet lukt laat maar horen

Ligt er aan wat je met de pc doet zeker? hier een schot van mijn taakbeheer en ook boven 50000
Toch vlot werkend systeempje hier.
 

Bijlagen

  • svchost.JPG
    svchost.JPG
    80.9 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt:
Je kan inderdaad een en ander uitzetten, afhankelijk van of je het veel of weinig gebruikt.
De appletoestanden staan hier uit maar wanneer je iets van apple start staat dat er vanzelf tussen, googleupdate mag ook gerust uit..., paint is ook opgestart wat ook alweer een van de 65 taken is maar je weet dat die gestart is.
Het ziet er volgens mij allemaal vrij normaal uit.
Het aantal svchost gaat ook bij een verse start lager liggen denk ik gezien er redelijk wat aan het draaien was, de pc was dan ook al meer dan 2 uur mee gewerkt.
Tweaken kan maar is niet echt noodzaak, het hangt er van af hoe veeleisend je bent.
Springt de cpu nog naar 100% bij de opstart, dan is dat normaal wanneer heel wat programma's opstarten tijdens het aanmelden in windows.
Een goede tool om dit te verminderen zit gewoon in onze alledaagse ccleaner
Kijk dan nog eens na herstart in taakbeheer, het zal wel minder zijn.

Het komt er gewoon op aan, wanneer je iets niet meer nodig hebt, sluit het dan af. Laat het niet onnodig open staan want het is extra belasting van je systeem.
Dit staat oo los van het oorspronkelijke probleem, de cpu sprong naar 100% bij opstart van de pc, niet na 2 uur.
Als dat opgelost is beter een nieuwe topic starten om je pc te tweaken. Dit onderwerp gaat veel te verwarrend worden.
 
Laatst bewerkt:
Geen programma nodig voor svchost.
Geef in de commandline deze opdracht:
Tasklist /SVC
Je kan onmiddelijk zien welke services in svchost worden uitgevoerd.
Wil je meer detail, geef dan de opdracht
Tasklist /FI "PID eq processID" (waar PID eq processID het nummer is van het proces uit bovenstaande lijst.
Van die programma's weet je nooit wat ze nog doen in de achtergrond.
Zoals ik al schreef hangt het er vooral van af wat je doet met je systeempje.
Zo moet virtialisatie bvb actief blijven want ik dualboot vanaf een virtuele partitie.
Als ik zo testwerk uitvoer op die partitie blijft de echte harde schijf redelijk goed buiten schot. Beter dan bij dualboot met 2 volwaardige partitie's, en vooral geen plaatsverlies. De vhd is een dynamisch volume.
Zo kan ik nog wel wat services aanhalen die ik nodig heb en anderen niet.
Dat moet voor ieder systeem individueel bekeken worden.
Wat wel voor iedereen gelijk is, zet die zware visualisatie van vista/7 uit, dat scheelt een pak. En wil je toch die look installeer dan een vistatheme die voor XP bedoeld is.
Schakel overbodige programma's uit en start minimaal op.
Zet de sidebar uit en windows 7 draait even vlot als XP.

Voorts eens tempmappen opruimen, schijfopschoner en defrag van windows draaien.
Geen getweak met programmas en geen vodden van slechte programmas die te veel opkuisen.

Ps je kan gewoon naar de services navigeren via schijfbeheer en daar de overbodige services uitzetten, dat is het veiligste.
De services die tijdrovend zijn staan hier mooi opgesomd.
http://www.schoonepc.nl/vista/windows_services_optimaliseren.html
Wil je je systeem volledig strippen van overbodige services dan kan je dat gerust doen hoor. Maar nogmaals, wanneer ik dat doe kom ik binnen afzienbare tijd een probleempje tegen waarvoor ik die service terug moet gaan aanzetten. Dubbel werk en weg snelheidswinst.
In windows 7 is dit net hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
De servicegroepen van svchost vind je in het register
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Svchost

Deze services worden opgehaald uit deze sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Service
In deze sleutel bevatten de sleutelparameters een ServiceDLL-waarde.
Via deze 2 sleutels (in veilige modus) kan ik de opstartservices perfect aanpassen en vroeger deed ik dat nog in vista.
In windows 7 ben ik van mening dat dit niet meer nodig is. De computers zijn de laatste 3 jaar sterk verbeterd en en de afgeslankte vista (7) doet de rest. Ik pruts er niet meer aan, want de verschillen, zelfs op mijn basic laptopke zijn maar fractie's van seconden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan