Windows 10 Problemen met clone! 0x8004230f

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Sinds lang neem ik elke 1e en 15e van de maand een clone met Macrium Reflect van de c:\schijf. Dat verliep telkens goed.
Echter sinds vandaag ondervind ik problemen. Krijg telkens de foutmelding 0x8004230f.
Die verwijst dan weer naar Volume shadow copy die niet zou opstaan. Maar die staat wel degelijk op Automatisch vertraagd opstarten.

Macrium 1.JPG

Ik lees ook dat het problemen kan geven met systeemherstel. Krijg bij systeemherstel de foutcode 0x81000203. Kan ook geen herstelpunt maken.

Er zou geen match zijn met die schijf. Is een schijf met exact dezelfde hoeveelheden. Sinds meer als een jaar gebruik ik die elke 15e van de maand zonder problemen.
Wat zou er mis kunnen gegaan zijn?
Heb wel enkele proeven gedaan met Aomei backupper. Maar dat gaf me niet het resultaat dat ik wou. Heb ook niets speciaal aangepast hiervoor.
 
Laatst bewerkt:
start dan een in-place upgrade en je behoud ook alles indien je dit aangeeft om alles te behouden ..
ik heb je in je eerdere topic al over een in-place upgrade gehad .. lees dit eens na
Mik deelt mee in #15 dat dit juist niet lukt, de schijfconfiguratie is mogelijk veranderd ! de mogelijke verwijdering van die 'EFI-systeempartitie'???
 
@wivy: Die partitie was op de backup disk... zou geen probleem mogen zijn om de huidige disk.. Alhoewel ->

Nu zijn er wel enkele dingen die ik wil verduidelijken ivm die post waar wivy naar verwijst. Mik had het ivm die partities over een 3de partitie welke hij niet kon verwijderen etc.
Even duidelijkheid: DISK 0 heeft een klassieke MBR layout, DISK 3 heeft GPT layout. Voor GPT layout is die EFI partitie vereist! Dat is de reden van een extra partitie.
Wil je een MBR bootable windows disk converteren naar GPT, wordt zulke EFI partitie bij aangemaakt.

Kan zijn dat dit losstaand is van vorige problemen, maar ik heb de indruk dat deze informatie niet aanwezig is.
Of juist wel; Als hij diezelfde GPT disk terug wilt gebruiken... moet die eerst terug naar MBR. Goed punt dus!
 
@wivy: Die partitie was op de backup disk... zou geen probleem mogen zijn om de huidige disk.. Alhoewel ->

Nu zijn er wel enkele dingen die ik wil verduidelijken ivm die post waar wivy naar verwijst. Mik had het ivm die partities over een 3de partitie welke hij niet kon verwijderen etc.
Even duidelijkheid: DISK 0 heeft een klassieke MBR layout, DISK 3 heeft GPT layout. Voor GPT layout is die EFI partitie vereist! Dat is de reden van een extra partitie.
Wil je een MBR bootable windows disk converteren naar GPT, wordt zulke EFI partitie bij aangemaakt.

Kan zijn dat dit losstaand is van vorige problemen, maar ik heb de indruk dat deze informatie niet aanwezig is.
Of juist wel; Als hij diezelfde GPT disk terug wilt gebruiken... moet die eerst terug naar MBR. Goed punt dus!
Die 3de partitie was op een externe clone. Dus niet op mijn originele SSD. Die 3de partitie kon ik uiteindelijk verwijderen met AOmei partition aangebracht door Qtex. Dus heeft er niet mee te maken.
Het enige wat ik nog mogelijk zie als er geen oplossing komt is mijn clone van 1e november terug te zetten op mijn SSD.
Op de vraag https://www.pctuts.be/threads/iemand-ervaring-met-aomei-backupper.242493/#post-258826 in #12 vermelde ik te wachten tot na de clone met Macrium. Dus die clone zou moeten werken. Dus ik heb goed gegokt met dit op veilig spelen.
 
Die 3de partitie was op een externe clone. Dus niet op mijn originele SSD. Die 3de partitie kon ik uiteindelijk verwijderen met AOmei partition aangebracht door Qtex. Dus heeft er niet mee te maken.
Het enige wat ik nog mogelijk zie als er geen oplossing komt is mijn clone van 1e november terug te zetten op mijn SSD.
Op de vraag https://www.pctuts.be/threads/iemand-ervaring-met-aomei-backupper.242493/#post-258826 in #12 vermelde ik te wachten tot na de clone met Macrium. Dus die clone zou moeten werken. Dus ik heb goed gegokt met dit op veilig spelen.

Ik neem aan dat die externe disk nog steeds je backup disk is?
Dus dan heeft dat er alles mee te maken.

Je normale disk is MBR, je backup disk GPT. Je kan zomaar geen clone maken van het ene type naar het andere.
 
Ik neem aan dat die externe disk nog steeds je backup disk is?
Dus dan heeft dat er alles mee te maken.

Je normale disk is MBR, je backup disk GPT. Je kan zomaar geen clone maken van het ene type naar het andere.
Klopt, maar ik HAD er 2. De ene van 1e november en de 2e van 15 oktober. Die 2de van 15 oktober is ondertussen gewist en één partitie.
De laatste goede clone is dus van 1e november.
Deze kan ik normaal zonder problemen terugzetten. Mijn data staat op mijn D:\ schijf. Enige wat er natuurlijk niet opstaat is alles van Aomei sinds de clone. Dat is dus wat ik veilig zou kunnen doen.
Zopas gemerkt dat ik nog een 2de clone heb van 1e november. Maandelijks neem ik er nog eentje in reserve.
Deze is uiteraard ook van voor Aomei.
 
Je hebt dus 2 externe disken?
En waar (op welke disk) wil je nu die nieuwe backup met Macrium op maken dan? Toch diegene waar je die 3 partities opstaan had (met die EFI partitie)?
 
Je hebt dus 2 externe disken?
En waar (op welke disk) wil je nu die nieuwe backup met Macrium op maken dan? Toch diegene waar je die 3 partities opstaan had (met die EFI partitie)?
Het is geen back-up, maar een clone. Heb dit al eerder teruggezet. Met goed resultaat. Zelfs gewoon de clone rechtstreeks intern als vervanging van de C:\ schijf en direct kunnen opstarten.
 
Dus je kan terug een nieuwe clone maken op die disk waarover je het had in post #1?
Indien niet, antwoord dan aub op men vraag...
Op welke disk wil je een nieuwe clone met Macrium maken? Is het op die disk waarvan je die partities verwijderd had?
 
Die schijf heeft er niets mee te maken. was een schijf voor intern die ik extern aangesloten had. De 2 clones die ik normaal houd zijn op een 2,5" externe usb 3.0 schijf.
Voor de zekerheid kan ik die schijf die ik intern kan aansluiten, voorzien van een clone (van mijn clone) met mijn laptop.
Als ik die schijf dan zet in de plaats van mijn SSD, zou ik indien ok, moeten kunnen opstarten ermee. Dus er zou niets veranderen aan mijn SSD daar die niet zou aangekoppeld zijn. Dan pas weet ik 100% zeker dat alles weer goed is.

En ja, met al die schijven wordt het moeilijk uit te leggen.
 
ok... die schijf wordt dus niet gebruikt voor Macrium. Wat je in dit geval wel eens kan doen is die schijf (die je leeg gemaakt had), converteren naar een MBR disk. En vervolgens eens proberen of je daar een clone op kunt maken. Dan weet je of het aan de disk ligt of elders...
 
Probeer deze namiddag of avond eens. Ik laat de afloop hiervan weten.

- Ondertussen met laptop op schijf (SATA voor intern) extern aangesloten de nog goede clone van 1e november er op gezet.
- Na afloop, schijf in desktop geplugd ipv SSD. Opgestart..... duurde heel lang, maar deed het.
- Dus met opstart cd van Macrium opgestart en van externe usb 3.0 2,5" de goede clone van 1e november terug gecloond naar SSD.
- Opgestart..... Normaal. Alles staat terug sinds 1e november.
- Ondertussen terug als test Macrium opgestart van computer en naar die SATA schijf bezig een clone te maken. Alles verliep normaal.
- Is ondertussen halfweg op die schijf waar ik problemen mee had wegens 3 partities in Aomei.
- Enige wat ik niet vind is mijn OST bestand van outlook. Krijg melding dat ik een oud ost bestand heb en dit moet verwijderen om opnieuw aan te maken. Maar vind dit bestand nergens.
- Vergeten te melden, als de 2 schijven extern aangesloten waren en ik bios opstartte om cd opstart af te dwingen zag ik dat zowel ssd als mijn 2 externe schijven allen op UEFI stonden.
 
Laatst bewerkt:
OST bestand gevonden en in orde.
Dank voor het meedenken.
Dus Macrium en Aomei samen werkt niet. Ik blijf bij mijn getrouwe Macrium reflect.
Herstelpunt maken werkt ook weer.
 
Heb je al een clone gemaakt met Aomei?
Ik zag direct dat er bij die clone een partitie was bijgekomen. Kon niet met die clone opstarten indien ik ze intern aansloot. Vond dit raar maar tilde er niet zwaar aan.
Tot ik een nieuwe clone probeerde met Macrium. Wat altijd een fluitje van een cent was, kreeg ik totaal niet gedaan. Ook systeemherstel werkte niet. Ook niet met Mediacreationtool of Win10_20H2_Dutch_x64. Deze gaven dan wel aan te werken, maar kon behoud van bestanden en data niet doen.
Ik heb na afloop van de terugzetting clone alle schijven waar ik problemen mee had de clone opnieuw opgezet en nergens meer problemen mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan