Windows 10 RPC server unavailable

albert.1946

Steunend lid
Vip Lid
Hallo

Zondag had ik een USB stick meegenomen met een aantal MP3 bestanden welke op mijn PC probleemloos afspeelden via VLC

Aangekomen bij een vriend heb ik deze USB ingeplugd op zijn PC om via winamp deze te draaien. Het lukte echter niet, kreeg melding " RPC server unavailable"

Hoe kan ik dit in de toekomst vermijden ? ( woont te ver om opnieuw te testen)

Groeten
 
Open gewoon de windows Mediaplayer en selecteer dan pas je muziek bestand en dan speel hij het af.
dat is enige dat werkt. ik heb dat van Patrick geprobeerd maar het lijk niet te lukken(krijg altijd die fout melding van RPC)
M.v.g.
Guido.
 
De foutmelding "RPC server unavailable" duidt erop dat er een probleem is met de communicatie tussen twee computers over een netwerk. RPC staat voor "Remote Procedure Call", een protocol waarmee een programma een procedure kan uitvoeren op een andere computer alsof het lokaal gebeurt. Deze foutmelding kan verschillende oorzaken hebben:

1. **Netwerkproblemen**: De computers kunnen elkaar niet bereiken vanwege netwerkproblemen zoals verbindingsproblemen, firewall-instellingen, of netwerkconfiguratieproblemen.

2. **RPC-service niet actief**: De RPC-service op de server waarnaar wordt verwezen, is mogelijk niet actief of correct geconfigureerd. De service moet draaien en correct zijn ingesteld om RPC-verzoeken te accepteren.

3. **Firewall-instellingen**: Firewall-instellingen op de client of server kunnen RPC-verkeer blokkeren. Controleer of poorten die door RPC worden gebruikt (meestal TCP 135 en de dynamische poorten 49152-65535) open zijn.

4. **DNS-problemen**: Problemen met DNS (Domain Name System) kunnen ervoor zorgen dat de client de server niet kan vinden. Zorg ervoor dat de DNS-instellingen correct zijn en dat de namen van de betrokken computers correct worden vertaald naar hun IP-adressen.

5. **Authenticatieproblemen**: De client heeft mogelijk geen juiste authenticatie-informatie om toegang te krijgen tot de RPC-server.

Oplossingsstappen kunnen zijn:

- Controleer de netwerkverbindingen en zorg ervoor dat de computers elkaar kunnen pingen.
- Zorg ervoor dat de RPC-service op de server actief is. Dit kan gecontroleerd worden via de servicesconsole (`services.msc`) en zoeken naar "Remote Procedure Call (RPC)".
- Controleer en configureer firewall-instellingen om RPC-verkeer toe te laten.
- Controleer DNS-instellingen en zorg voor een juiste naamomzetting.
- Controleer de rechten en machtigingen van de gebruikersaccount die probeert verbinding te maken.

Door deze stappen te volgen, kun je meestal het probleem identificeren en oplossen dat leidt tot de "RPC server unavailable" foutmelding.

[met dank aan ChatGPT]
 
Is inderdaad een mondvol. Voor zulke problemen (RPC) is het zoeken achter een speld in een hooiberg.
Uit mijn ervaring is het meestal een issue met connectiviteit (aka firewall).
Maar, RPC fouten op 1 toestel welke geen relatie heeft met een ander toestel in je netwerk, is vrij duister...
Dit zou dan LPC (Local Procedure Call) moeten zijn ipv RPC.

Ik zou dan ook even de raad van strikerfox volgen in deze. Niet te moeillijk doen en een workaround toepassen.
 
Probleem opgelost(eindelijk)
Step 1. Type cmd, bij zoeken click Command Prompt, then click "Run as Administrator."

Step 2. Enter the commands in the window one by one and select Enter after each.

regsvr32 vbscript.dll
regsvr32 jscript.dll
regsvr32 wmp.dll
uw pc hertopstarten
M.v.g.
Guido.
 
Terug
Bovenaan Onderaan