Waarom wil iedereen Android vervangen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Naar aanleiding van Facebook die ook met een eigen besturingssysteem op de markt wil komen stellen wij ons de vraag, waarom willen de fabrikanten eigenlijk allemaal van Android af?

Eigenlijk is het antwoord heel kort, ze willen het monopolie dat Android momenteel bezit doorbreken. Daar komt het kort door de bocht eigenlijk op neer, maar er is natuurlijk meer aan de hand. Android is ook al een oud besturingssysteem dat weliswaar steeds vernieuwd, maar kan het nog wel mee met de nieuwe technologie die op de proppen komt?

Welke spelers willen hun deel van de koek?

Ten eerste wil Google zelf ook iets nieuws op de markt brengen en dat heet Fuschia.
Daar is nog heel weinig over geweten, het kan wel al geïnstalleerd worden op je huidig Android toestel, maar er zijn toch nog ogen en haken aan het besturingssysteem dat totaal niet op punt staat. Het is een platform dat ruimer, breder en veiliger is als het huidige Android platform, vandaar dat men denkt dat dit platform ooit Android zal vervangen. Maar is dat wel zo? Google doet daar heel geheimzinnig over.

Ten tweede is dan Huawei die op de proppen gekomen is doordat Trump hen een ban opgelegd heeft om nog samen te werken met Amerikaanse bedrijven, laat nu net Google een Amerikaans bedrijf zijn en dus ook Android. Hun toestellen draaien daar dus op, maar door die ban konden/kunnen ze geen nieuwe toestellen op de markt brengen met Google play store erop geïnstalleerd. Hun besturingssysteem heet Harmony, volgens wat ik ervan gezien heb, lijkt het heel hard op Android, zelf beweren ze dat het veiliger, sneller en stabieler is als Android. Ze zouden er ook al 10 jaar aan werken aan dit besturingssysteem, maar echt op punt staat het nog altijd niet. Wat wel normaal is. Een deftig besturingssysteem maken kost immers jaren werk.

Dan heb je nog Samsung die ook zijn deel van de koek wil hebben met een eigen besturingssysteem. Dit besturingssysteem heet Tizen. Net als Android is dit een Open Source systeem, wat zo zijn voordelen, maar ook zijn gekende nadelen kent ten gevolge de beveiliging. Samsung heeft al 1 toestel dat met dit besturingssysteem is uitgerust. De Samsung Z1, die is in Europa niet verkrijgbaar.

Dan heb je nog PureOS, wat eigenlijk een heel veilig besturingssyteem is dat op basis van Android is gemaakt, maar het is een heel gesloten systeem, vandaar dat het zo veilig is. het heeft zijn eigen browser, de play store is niet aanwezig, want Google word eigenlijk gebannen uit dit besturingssysteem.

Dan krijg je het, het besuringssysteem van Facebook zelf, daar is nog heel weinig over geweten, alleen dat ze 1 Facebook willen, dus, besturingssysteem waar alles draait rond Facebook Whatsapp, en hun andere apps die in hun bezit zijn. Het sleutelwoord lijkt hier social media te zijn. Of dit iets gaat worden valt nog af te wachten, ze probeerden dit al eens in 2013 maar dit flopte gelukkig zou ik zo zeggen, want Facebook en privacy is iets wat niet hand in hand gaat. Als ze nu nog eens alles samen in 1 zouden gaan gieten, wil ik niet weten welke achterpoortjes er allemaal nog bij open zullen gaan staan in het verborgen pak.

Kortom er zijn een aantal kapers op de kust als het om een nieuw besturingssysteem gaat.
Is dat voor ons gebruikers goed nieuws? Uiteindelijk zullen ze volgens mij allemaal de markt halen, maar je ziet het op laptop/desktop gebeuren ook. Daar zijn ook slechts 2 grote spelers en dat zijn Windows en IOS, Linux komt dan wat achter hinken, en je hebt dan nog wat andere nog kleinere OS die op een laptop/desktop werken.
volgens mij zullen ze allemaal de markt halen, alleen is de vraag, wie wint deze batle? Voor mij is de strijd nu al gestreden en gaat het tussen Fuschia en Harmony van Huawei. Tizen van Samsung vind ik te Android en gaat gewoon vervagen volgens mij. Pure OS, bestaat reeds en is en blijft volgens mij een kleine speler die enkel op de super beveiligde toestellen zal blijven komen. Al hoor je er momenteel niets meer van. Ik hoop uit de grond van mijn hart dan Facebook besturingssysteem hopeloos te laat komt en zo de boot mist. Want een besturingssysteem dat het niet nauw neemt met privacy wetten en zo wil ik niet hebben.

BRON: Waarom wil iedereen Android vervangen

Met grote Dank aan Tuts
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan