Varia waarom bevriest laptop bij eerste opstart?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik heb een Medion-laptop van 12 jaar oud en die werkt nog naar behoren.

I3 – SSD 128Gb – 4 GB ram (ssd ongeveer 6 jaar oud, vooreerst hdd 500gb)

Als die 2 jaar oud was is het probleem begonnen. Als de laptop wordt opgestart dan verschijnt het logo van Medion met daaronder DEL bios en F12, ge weet wel. Dan het Windows-logo met een draaiend cirkeltje en dat gedurende vijf à 10 seconden. Dan bevriest de laptop. Ik moet dan de laptop afsluiten door de aan/uit-knop te gebruiken. Na een vijftal seconden start ik de laptop weer op met de aan/uit-knop en dan start die op zonder problemen. Dat was zo bij Windows 7, 8 en 10. Nu heb ik daar Windows 11 op gekregen zonder problemen(ssd geformatteerd) maar het probleem blijft zich voordoen.

Nu start de laptop wel altijd op in hibernate maar als er een update is dan moet die volledig heropgestart worden met het nodige probleem vandien.

Waarom zolang wachten met die vraag? Ja, die laptop gebruik ik niet veel, enkel op reis en stond daar eigenlijk niet teveel bij stil 😊.

En nu heb ik tijd (op pensioen) en ben ik nieuwsgierig naar een eventuele oplossing. Leer nog altijd graag bij 😊.

Dank bij voorbaat

Didi
 
W11 kun je wel activeren met een W10 key hoor, zelf al een paar keer gedaan.
Kan zelfs met een W7 of W8 key, als het maar retail is las ik, zelf niet geprobeerd.
Dat kon je inderdaad doen, maar sinds een paar weken kan je dit helaas niet meer doen, Microsoft heeft die mogelijkheid er uit gehaald
 
@Deus, dus ik heb opnieuw Windows 10 geïnstalleerd in plaats van 11. ik heb dan ook het bios kunnen updaten wat niet lukte in Windows 11.
slaapstand weer uitgeschakeld alsook hybernation.
heb ook een kleine wijziging aangebracht in het bios zoals je voorstelde en opgeslagen. na enkele herstarten bleef die verandering in het bios, dus de instellingen blijven bewaard.
enkel het probleem is daarmee niet opgelost, helaas!
in Linux bevriest de laptop niet bij een heropstart.
MAAR....... na die update van het bios werkt de wifi niet meer! ik kan de schakelaar niet meer aanzetten en er is geen externe schakelaar en met het toetsenbord lukt het ook niet.
ziet ook de verschillende netwerken niet. de drivers zijn de laatste nieuwe en bij probleemoplosser in Windows kan het niet opgelost worden.
bij apparaatbeheer ziet alles er normaal uit, geen uitroeptekens. in het configuratiescherm staat er een rood kruis bij Realtek, maar wel groene balkjes wat waarschijnlijk wil zeggen dat er wifi beschikbaar is. de wifi werkt wel op een andere laptop.
het is een Realtek RTL8191SE 802.11n PCI-E NIC.
heb geprobeerd om het bios terug te zetten in de oorspronkelijke staat maar dat lukt niet.
ethernet werkt wel nog.
ook in Linux geen wifi meer. dan nog eens Windows 11 terug gezet en nog geen wifi.
 
Ik heb ook een Medion laptop gehad en dat was bij mijn Medion krak hetzelfde en heb het ook nooit opgelost gekregen. Heropstarten lukte gewoonweg niet. Maar updaten kon ik wel doen. Toen hij moest heropstarten duwde ik de powerknop in tot hij uitviel en starte hem dan manueel zelf terug op en deed rustig verder waar hij gestopt was.
 
Normaal gesproken kun je gratis van Windows 10 naar Windows 11 upgraden.
Misschien als je de Upgrade functie van rufus gebruikt dat het ook automatisch gaat, maar als je een schone installatie van rufus doet dat je dan een nieuwe licentie moet aanschaffen.
Misschien lukt het tezamen met een installatie usb van je oude pc of je licentie nummer van Windows 10 te gebruiken.
Maar inderdaad een Windows licentie kost tegenwoordig niet meer zoveel,
Zag even snel nog geen € 6,00 Windows 11 licentie
 
Nuance : een Windows licentie kost merkelijk méér - officieel tenminste.
Maar er zijn her en der licenties te koop bij voortverkopers voor schandalig lage prijzen.
Vaak werken ze wel, soms ook niet of blijkt dat ze reeds in gebruik zijn op een PC ... ergens !

Waar die verkopers die licenties halen vraag je je beter niet af ...
 
hallo iedereen,
het probleem met het opstarten is niet opgelost. ook door de update van het bios heb ik geen wifi meer.
ik heb me nu een wifi-adapter aangeschaft, €14,99, en die werkt voortreffelijk.
ook geprobeerd om de laptop open te maken maar zonder succes. de bescherming zit te vast en ik durf het niet forceren.
dus voor mij mag deze topic gesloten worden.
aan iedereen nogmaals bedankt voor alle tips en suggesties.
tot de volgende (y)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan