Windows 11 Wederom is Microsoft fout bezig!

Zo is het hele schema van certificaten eigenlijk altijd opgebouwd maar het werd tot nu toe zo slordig toegepast dat het eigenlijk zijn doel voorbij schiet.

Kijk maar eens naar je certificaten op je PC ... een pak zijn gewoon vervallen : wordt nooit opgeruimd en de vervallen certificaten werden nooit geblokkeerd en kon je gewoon blijven gebruiken.

Voor de ernstige app-providers is het zaak om tijdig nieuwe certificaten te verspreiden naar hun gebruikers.
Daar was tot nu géén controle op door Windows. Dus deze evolutie is eigenlijk gewoon afdwingen wat het vanaf het begin had moeten zijn.

als je windows-compatibele software en apps wil bouwen, verspreiden en verkopen lijkt me periodiek voorzien in vernieuwing van de certificaten van je software, het minste dat je kan doen naar je klanten toe hé

Nee, want met gans deze discussie heb je als gebruiker NIETS te maken en je merkt er niet van ... tenzij je app-ontwikkelaar bent en/of verouderde en dus onveilige apps wil blijven gebruiken...

Ik vind voor één keer dat MS hier de juiste houding aanneemt, zij het véél te laat.

@Aardbei,
Ik lees hier wederom totale onzin over je Microsoft uitspraken. Als een volleerde kenner, niet dus! Je ligt maar wat rond te roepen zonder kennis en technische achtergrond. Tijdje terug ook met die NVMe drivers voor Windows, waar het hele artikel wel een gefundeerde onderbouw heeft. Maar je de essentie ook totaal niet begreep. Nu over certificaten, waar je blijkbaar ook totaal niets over weet. Goed bezig man!

@DDragon80, Jij bent natuurlijk 'DE' man hier die alles weet en het zo leuk vind om iemand naar beneden te halen.
Vooral doorgaan!
Er zijn zat mensen die oude printers gebruiken en geen drivers voor windows 11 beschikbaar zijn komen.
Kortom microsoft dwingt je gewoon een nieuwe te kopen!

@Aardbei Ik ben het evenmin eens met je zienswijze, spijtig maar het is zo.
Niet Microsoft dwingt je om een andere printer te kopen als de producent van je huidige printer niet langer volgens de regels wil spelen...

Als vb. Kyocera nalaat de certificaten van zijn drivers en apps voor oudere toestellen te hernieuwen kan MS daar niets aan veranderen.
Dat is volledig de verantwoordelijkheid van Kyocera (louter als bv. hé)

En als MS nu - véél te laat - beslist eens te gaan controleren op de geldigheidsduur van certificaten doen ze enkel wat ze eigenlijk al jaren hadden moet doen. En dat is in het belang van de gebruikers van Windows die op die manier beschermd worden, eindelijk, tegen verouderde en niet meer compatibele drivers.

ik weet uit ervaring dat bij indienen van gecertificeerde drivers voor een professionele siemens highspeed printer Microsoft te veel haast had bij lancering van een nieuw Os en teveel tijd koste om drivers te implementeren in hun windows 10 versie.

Siemens zelf heeft div fixen uitgebracht om het te laten werken. Microsoft is dus soms erg laks

@Aardbei Microsoft Windows Server is men job. Niet dat ik altijd even blij wordt van bepaalde situaties. Maar de topics die ik hier regelmatig lees (of eigenlijk repliek daarop), zoals de voorbije 2 van jouw, getuigen van zeer weinig (en vrijwel onbestaande) kennis van zaken. Voor mij komt die onterechte commentaar dan ook als een bijna persoonlijke belediging binnen. En vooral omdat je uitspraken kant nog wal raken.
Dus ja, dan krijg je van mij de volle lading terug.

ik weet uit ervaring dat bij indienen van gecertificeerde drivers voor een professionele siemens highspeed printer Microsoft te veel haast had bij lancering van een nieuw Os en teveel tijd koste om drivers te implementeren in hun windows 10 versie.

Siemens zelf heeft div fixen uitgebracht om het te laten werken. Microsoft is dus soms erg laks
Zo hoort het ook gewoon .... het is niet de verantwoordelijkheid om van elk apparaat en elke driver van een zelfstandige producent in certificatie te voorzien.
Zij zijn ook niet verplicht drivers voor elk soort en makelij van apparaten te integreren in Windows. Dus dat ze dat toen niet meteen hebben gedaan is waarschijnlijk een afweging die ze hebben gemaakt op basis van hun priotiteiten. Niets mis mee.

Drivers kunnen immers altijd worden opgehaald bij de producenten zelf en die kunnen wel kort op de bal spelen omdat ze enkel verantwoordelijk zijn voor hun eigen producten. MS kan en wil die rol niet overnemen voor die honderden producenten en ontwikkelaars.

Zij stellen enkel hun specs ter beschikking van de buitenwereld en dan ligt het bij die producenten om ervoor te zorgen dat hun apps hieraan voldoen, als ze willen meespelen in het Windows-universum. Het up-to-daten van certificaten is daar maar één onderdeeltje van ...

Terug
Bovenaan