Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb me de laatst dagen windows 8 aangeschaft. Had voordien windows 7
Op 1 schijf windows7 staan van vroeger, op een 2 schijf windows 8
Vermits ze niet op 1 schijf stonden ( dual boot) , starte ik wat ik nodig had op met de bootvolgorde te veranderen.

Nu na enkele dagen switchen , weigert windows7 nog om op te starten (geeft begin scherm windows start op, en daarna stopt hij ermee, schijf stopt)

Heb chkdisk uitgevoerd, deze vind geen fouten.
Kan de schijf met Lnux benaderen en zien

Kan geen systeemherstel doen , geen bckup gemaak(t (fout) , had toch 2 schijven, los van elkaar.

Dat is de situatie, heb al vanalles geprobeerd, doch zie het niet meer goed zitten.

Heb windows8 eruit gehaald
Opgestart met 1 schijf, blijft halstarrig weigeren

Nu kan ik alles terug instaler, doch weet iemand nog iets dat ik zou kunnen doen vooraleer drastich in te grijpen.
Kan ik windows terug instaleren , over mijn bestaande versie(dezelfde) , zonder dat mijn documenten en persoonlijke gegevens weg gaan. Als dit gaat jan ik dit nog proberen????
Zijn er andere tools die eventueel kan laten lopen om die schijf te corrigeren, (is zeer raar start en vind dan blijbaar iets niet, mijn aanmeldscherm bekom ik niet)

Heb wel gezien dat als ik opstart met windows8, ik de schijf niet kan openen. Ook zeer raar. In Linux wel.


dank bij voorbaat voor een tip

Marcel
 
je heb waarschijnlijk wel de windows 7 installatie dvd of een herstel cd ...je dient daarvan op te starten en een opstartherstel te doen .
note : ook nu beschik je in feite over een dual boot systeem en zou je in feite ook telkens bij het opstarten de keuze moeten zien welke je wilt opstarten ....
dit kun je desgewenst via msconfig instellen welke van de 2 je als eerste in de bootvolgorde wilt hebben ...


**wat bedoel je met switchen ?
het is niet zo dat je deze telkens los koppelt ...
 
@ qtex , met switchen (tussen Windows 7 en windows8, op 2 fysieke schijven) bedoelde ik
bij het opstarten van de pc , in bios de opstartvolgorde veranderen (1 van de 2 harddisk is dienst zetten).

Blijkbaar is dit geen goed systeem , want ik kreeg regelmatig een automatische check disk van beide schijven vooraleer hij verder opstartte. Tot vandaag , check disk en gedaan met windows 7 op te starten.

Kan ze misschien fysiek loskoppelen??? Of spelen met die msconfig , maar dat heb ik nog niet bekeken en begrepen (waar vind ik dat ergens????)

Met de originele Windows 7 dvd , krijg ik het scherm , doch hij herstelt niks.
Mag ik de set-up uitvoeren , en kan ik dan ergens een herinstal doen zonder dat mijn gegevens weg zijn . Opstartherstel enz.. lukt niet (zoekt een half en dan is alles ok, doch start niet op)

Als ik een setup kan doen en enkel de fouten worden verbeterddan zou dit ideaal zijn . Is dit mogelijk??

Dacht vroeger bij xp wel???

Kan ik via Linux eventueel iets nachecken of controleren, daar kan ik wel nog aan mijn gegevens

In alle geval bedankt op voorhand.

Marcel

Met niet opstarten bedoel ik ; de pc boot, krijg windows start scherm met 4 blokjes die in mekaar schuiven, en daarna rammelt men schijf even door , daarna blijft de cursor staan op een zwart beeld (geen enkel reactie meer)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je start msconfig op door in het zoekvenster msconfig te typen ..
open dan in msconfig de tap opstarten en je zou hier 2 opstart regels vermeld moeten zien ...
1 van deze 2 regels verschijnt in het blauw ,deze is dan van het besturingssysteem dat je heb opgestart en waarschijnlijk zal dit dan ook de Windows 8 zijn ....gezien de Win7 niet kan gestart worden.
blijkt dat er géén 2 opstart regels vermeld staan dan dien je EasyBCD te installeren om de Win7 opstartregel toe te voegen ...

*hoe ga je dan te werk !
3bd5d7718e-Ashampoo_Snap_2013.12.08_01h16m58s_001_.png


indien je opstart met de Windows7 dvd dan zie je op een zekere moment dit scherm ....waar je ook kunt aangeven om een herstel te doen ....je bestanden blijven behouden .
3bdd89f240-Ashampoo_Snap_2013.09.18_16h26m37s_002_.png


echter vrees ik er voor omdat je dus beweert dat je HD rammelt ( het kan dus zijn dat deze de geest aan maarten heeft gegeven ) in dat geval is er niets meer aan te doen !
 
@qtex,
(wat ik bedoelde et de schijf die rammelt, hij rammelt niet echt maar dit zeg ik altijd als een pc aan het booten is tegen mijn studenten senioren, schijf draait en lampje brand, na logo stopt alles ook aanduiding dat de schijf (lampke) brand).

opstartherstel met originele dvd windows 7 , voert hij uit, doch geen resultaat.

Opgestart via windows8 en kan schijf zien, doch geeft fout in verkenner , geen toegang tot schijf.

Kan ik ergens een bootcd afhalen, met enkel tools om te schijf te checken op fouten (chkdsk al uitgevoerd geeft geen fouten)

Blijft raar, normaal na chkdsk zou de zaak toch moeten opstarten , nu start hij op doch stopt bij projectie van aanmeldscherm gebruiker.

Als niemand nog een suggestie heeft, tja dan wordt het een clean instal morgen.
 
Opgestart via windows8 en kan schijf zien, doch geeft fout in verkenner , geen toegang tot schijf.

Met welk type gebruikersaccount start je windows op en welke rechten heeft dit type gebruikersaccount?

#1
Vermits ze niet op 1 schijf stonden ( dual boot) , starte ik wat ik nodig had op met de bootvolgorde te veranderen.

En hoe veranderde je dan de bootvolgorde? Ik heb de indruk dat je het één of ander mispeuterd hebt in de bootloader.
 
Met welk type gebruikersaccount start je windows op en welke rechten heeft dit type gebruikersaccount?

#1

windows8 met gebruiker denk dat ik admin ben ??? enige gebruiker, dus admin

En hoe veranderde je dan de bootvolgorde? Ik heb de indruk dat je het één of ander mispeuterd hebt in de bootloader.

bootvolgorde : door de schijf aan te duiden die offline moet n space duwen en er komt dan een uitroepteken voor , is dan uitgeschakeld volgens de instructies die er staan (er staan wel 3 lijnen bij de hard disk , de 2 schijven en een ander tijdelijke schijf of zoiets.Die lijn is er bijgekomen denik???? Dus switchen met de een of de andere uit te schakelen.
 
je zegt dat de Windows8 wel kan gestart worden ....
wel dan druk je gelijktijdig de Windowstoets in + X en selecteer je uitvoeren
type in uitvoeren msconfig en je zou dan het volgende scherm moeten zien ....met de 2 opstart regels ....
Ashampoo_Snap_2013.12.08_13h12m24s_003_.png
is dat niet het geval dien je de Win7 opstart regel toe te voegen met EasyBCD zoals eerder werd vermeld.
 
#3

@ qtex , met switchen (tussen Windows 7 en windows8, op 2 fysieke schijven) bedoelde ik
bij het opstarten van de pc , in bios de opstartvolgorde veranderen (1 van de 2 harddisk is dienst zetten).

Sorry , maar lees nu pas dit , en hierbij is mijn euro gevallen.
Bij een Dualboot moet men in het Bios niet altijd de volgorde van de harde schijf gaan veranderen, maar in het bootmenu het besturingssysteem selecteren waarmee je de computer wil opstarten.
Zoals jij dit formuleert kan er nooit sprake zijn van een dual boot.
 
Heb nog wat doorgezocht
Via Linux chdsk gedaan , geen fouten
Nog wat programma gedownload en erop losgelaten
Geen resultaat (zeer eigenaardig)

Heb dan maar va Linux mijn persoonlijke zaken gekopieerd naar een externe schijf .
EN daarna clean instal gedaan met alles erop en eraan

Alles teruggezet en zaak bolt terug.

Heb toen easybcd eens geinstalleerd doch kreeg men windows8.1 er niet in , gaf fout iets ivm loader.

Heb nu onmiddellijk een backup genomen van de installatie (sp1 geinstalleerd, duurt effe)

Ga nu proberen via de bootoptie uit windows 8.1 op te starten (hier ergens vermeld)

Bedankt jongens voor de hulp , toch weer wat bijgeleerd

Voor mij mag er een slotje op.

Als ge niks meer van mij hoort alvast een prettig uiteinde en veel geluk in het nieuwe jaar (wel al vroeg , maar beter te vroeg dan niet)

Groetjes,

Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan