Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Bij C: zou ik E: en H: willen voegen ,zie printsceen.
Maar hoe? heb reeds geprobeerd met Easus partition manager, maar het lukt mij niet. Schermafbeelding (2).jpgIk vermijd iets fout te doen ,dat moeilijk kan hersteld worden.
Dank
Koekoek (goeienacht)
 
@qtex
Je hebt wel een dual boot, met Windows 7 en Windows 8. Maakt verschil in de keuze van partities. Windows kan namelijk niet booten van een logische partitie. Je Windows 8 kan in deze situatie wel op een logisch volume staan.

Het is onmogelijk om een windows OS op een logische partitie te installeren. Windows kan alleen op een primaire partitie geïnstalleerd worden. Linux daartegenover kan wel op een logische partitie geïnstalleerd worden.
 
Het is onmogelijk om een windows OS op een logische partitie te installeren. Windows kan alleen op een primaire partitie geïnstalleerd worden. Linux daartegenover kan wel op een logische partitie geïnstalleerd worden.

Bij een dual boot zoals Windows 7 met Windows 8 ligt die situatie blijkbaar anders voor het "additionele" OS. Betreffende een single OS heb je gelijk. Waarschijnlijk komt dit omdat de initiële bootsector maar op 1 plaats aanwezig is, de eerste primaire partitie.

Kijk even naar dit technet artikel; Dual-boot Windows 7 and Windows 8 - TechRepublic
 
Om even overzichtelijk te blijven.
Wat is het juiste plan van koekoek ?
Een Dualboot win7 + win8 creëren, of zijn huidige windows behouden en een datapartitie aanmaken.
 
@ Swake
de TS " Koekoek " had eerst een HD met 4 partities ik tel nu de 100MB "gereserveerd door het systeem " niet mee
bezie de afbeelding..
Ashampoo_Snap_2013.08.02_01h28m56s_001_.jpg
hij wilde de partitie D toevoegen aan de C **dit is gelukt
de partitie E en H wilde hij ook samen voegen ***ook dat is gelukt ..
de E en de H werden dan hernoemt tot de D partitie en deze werd geformateerd en is daar door ook een Primaire partitie
***
maar omdat er dus eigenlijk in het begin stadium 5 partities waren werd de C een logische partitie

wat hij nu wilt behalen is de huidige windows behouden maar dan de logische partitie converteren naar een Primaire Partitie *** dit kan niet , omdat het om het besturingssysteem gaat !
het is echter zo dat deze wel opstart , hij kan dus de windows gebruiken !
wellicht door het feit dat de 100MB "door het systeem beheerd " nog steeds een primaire partitie is ..
 
Laatst bewerkt:
Ik weet minder en minder wat ik nu echt moet doen om logical naar primary te converteren. Zou het toepassen van Macrium Reflect Free, of AOMEI Partition Assistant risico's in houden voor mijn pc systeem?

Ik heb zojuist mijn pc met win8 terug opgestart: momenteel geen enkel probleem, of zouden die later nog opduiken.?

Als ik C:(logical) backup naar een externe hd met acronis true image, dan de C: op de laptop formatteer, zou het dan echt lukken om van die C met Easeus.. te converteren naar primary? , en daarna de backup te herstellen naar deze primary C:.

Is deze bewerking echt nodig? Sorry, dat ik met mijn twijfels jullie geduld op de proef stel. Maar ik wat schrik mijn systeem naar de "kl...." te helpen.
 
indien je over de acronis true image beschikt dan kun je best de C backuppen naar een externe schjif maar je maaktdan ook een opstart cd aan via deze acronis true image...
via deze opstart cd kun je dan opstarten en de backup terug zetten op de C indien deze niet meer opstart omdat je tegen alle waarschuwingen in nu toch de C wilt converteren naar een Primaire partitie

**wat je ook eerst kunt proberen is de D partitie samen te voegen met de C ( het zou zomaar kunnen dat deze dan weer gezien word als een Primaire partitie !
 
Jullie hebben al heel wat nagedacht, dank hiervoor.
Inderdaad die 100 MB zit in een primaire partitie. Ik wens: C: als opstartschijf en D: als dataschijf op 1 hd van 750GB op een laptop met win8. Deze is nu draaiende, maar misschien op basis van die 100MB
 
ook met het tool aangeprezen door Lucdebruyker met name de AOMEI Partition Assistant Pro Edition 5.2 kan dit niet ...

je kan de C selecteren en je kan zelfs rechts klikken op de C om dan de geavanceerde optie te selecteren , maar dan houd het op ... de vermelding " convert to primaire " is niet aanklikbaar deze vermelding staat weergegeven in het licht grijs .
 
In het licht grijs staat wel van primary naar Logical en niet van Logical naar Primary.

dat heb ik je daarstraks al uitgelegd .....je dient over een logische partitie te beschikken voor al leer je het tool opstart ,want hoe kan deze anders de melding weer geven " Convert to Primaire "

@ Koekoek succes er mee
 
Ik kan lokale partitie C niet formatteren: ik krijg en weigering melding: omdat het een Windows versie bevat!!

Na de format toch eerst met easeus.. converteren naar primary, vooraleer backup terug te zetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan