Windows 10 32 bit versie van W10 vervangen door 64 bit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jdr

Steunend lid
Vip Lid
Beste, heb een pc met 32 bit W10 maar de processor is 64 bit . Deze pc veranderd van eigenaar (door overlijden) en mag geformatteerd worden. Heb met media creation een 64 bits Windows 10 op stick gemaakt maar de pc aanvaard die niet, waarschijnlijk omdat ik hem op een 32 bits systeem wil gebruiken.
Mijn theorie is dus de pc formatteren en van op de lege pc (ssd schijf) dan terug W10 64 bit te installeren.
Ik heb een nieuwe licentie gekocht want dat zou nodig zijn als je van 32 naar 64 overstapt.
Graag jullie hulp want het formatteren is niet meer zo eenvoudig zoals het vroeger was.
Grt
Jdr
 
Formatteren hoeft normaal gezien niet vooraf te gebeuren maar je moet wel de installatie van je aangemaakte installatiebestanden opstarten door een reboot, die dan voordat de bestaande Windows-installatie wordt opgestart reeds in gang schiet.
Daarvoor moet je nakijken :
  1. of je PC in het BIOS een USB in de boot order staan heeft en of die hoger staat dan je SSD/HDD
  2. of je USB stick waarop je de bestanden hebt aangemaakt ook bootable is (zie help uit mijn vorige post hierboven)
 
Zal de bootvolgorde nog eens aanpassen maar meestal boot het systeem van op de stick op bij vorige installaties (dacht ik toch) Dacht gewoon dat de stick met 64 bit W10 niet werkt omdat hij op een 32 bit systeem wordt aangesloten, het systeem zegt dan dat de gekozen W10 niet voor deze pc te gebruiken is. (niet met zoveel woorden) daarom verkies ik om eerst de pc te formatteren en dan op een lege pc W10 te installeren.
Hoe formatteer ik de ssd schijf? Alle gegevens mogen weg.
Grt
Jdr
 
jij dient dus op te starten vanaf een installatie media ...wil jij eerst de ssd leeg maken als een niettoegewezenruimte ..
bekijk het filmpje eens aandachtig ..
 
  • Leuk
Waarderingen: Jdr
Hoe formatteer ik de ssd schijf?
Hoeft niet, je verwijderd alle partities in de geavanceerde schijfopties via de bootable USB stick waar de installatie bestanden opstaan en laat erna W10 de boel zelf indelen.
Indien een UEFI systeem dan dien je op te starten met de boot menu key en voor de UEFI usb stick te kiezen, bootvolgorde aanpassen in de uefi kan meestal niet, wordt altijd opgestart via de Windows Boot Manager.
 
Ik heb een nieuwe licentie gekocht want dat zou nodig zijn als je van 32 naar 64 overstapt.
Zonde van je geld, want een nieuwe licentie was niet nodig. Stel dat je nu Windows 10 Home 32 bit hebt, en jouw Windows is geactiveerd, dan is die licentie ook geldig voor Windows 10 Home 64 bit. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.howtogeek.com/228042/how-to-switch-from-32-bit-windows-10-to-64-bit-windows-10/

Je doet het zoals Lange Pier beschrijft. Wanneer gevraagd wordt waar je Windows 10 wilt installeren, dan moet je alle partities gaan verwijderen, ook de allerkleinste. Je houdt dan een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte over. En daarop ga je Windows 10 64 bit installeren. De benodigde partities zullen tijdens de installatie automatisch worden aangemaakt.
Als naar de licentiesleutel wordt gevraagd, dan klik je op 'Ik heb geen productcode'.
Nadat Windows 10 64 bit geïnstalleerd is, zal die versie automatisch geactiveerd worden, wanneer er verbinding met internet is.

En ja, dit heb ik zelf al eens gedaan.
 
Formatteren hoeft normaal gezien niet vooraf te gebeuren maar je moet wel de installatie van je aangemaakte installatiebestanden opstarten door een reboot, die dan voordat de bestaande Windows-installatie wordt opgestart reeds in gang schiet.
Daarvoor moet je nakijken :
  1. of je PC in het BIOS een USB in de boot order staan heeft en of die hoger staat dan je SSD/HDD
  2. of je USB stick waarop je de bestanden hebt aangemaakt ook bootable is (zie help uit mijn vorige post hierboven)
Kan je screenshot sturen van wat het systeem "zegt" ? als je het probeert ...
 
Beste PhilpV
Je had overschot van gelijk, heb de bootvolgorde juist ingesteld en alles liep zoals het moet. Bedankt.
Wat Porrelaar schrijft was voorheen toch niet mogelijk, dacht dat een nieuwe W10 in een ander bit formaat automatisch een nieuwe licentie vraagt en ik heb dat al eens meegemaakt. De Licentie kost € 14,5 dus dat zijn geen kosten om wakker van te liggen. Bedankt voor de hulp.
Het filmpje van Qtex was ook interessant ook bedankt daarvoor.
Lange Pier zijn tussenkomst heb ik ook aandachtig gelezen en er veel van opgestoken. Ook bedankt.
Het forum heeft mij al dikwijls uit de nood geholpen proficiat daarvoor.
Groeten
Jdr
 
Wat Porrelaar schrijft was voorheen toch niet mogelijk, dacht dat een nieuwe W10 in een ander bit formaat automatisch een nieuwe licentie vraagt en ik heb dat al eens meegemaakt. De Licentie kost € 14,5 dus dat zijn geen kosten om wakker van te liggen. Bedankt voor de hulp.

Toch heeft porrelaar hier wel gelijk.
Je hoeft geen nieuwe licentie te hebben, want die staat los van de architectuur.
Je kunt dus met dezelfde installatiecode naar wens de 32-bits of 64-bits versie van Windows activeren.
Wel moet de Windows versie dan gelijk zijn.
Je kunt dus Windows 10 Home 32-bit vervangen door Windows 10 Home 64 bit. Of Windows Pro 32-bits door Windows Pro 64 bits

Van Windows 10 Home 32 bits naar Windows 10 Pro 64 bits gaat dus niet lukken met dezelfde licentie.
 
Kan het nu niet meer uittesten wegens niet meer in bezit, maar mijn netbookje had dus een 32 bit windows, dit had ik dus gratis een 64 bits windows kunnen geven. Jammer dat ik dit niet eerder wist. Weet natuurlijk niet of mijn netbookje dit leuk ging gevonden hebben. 32 bits systeem was dat.
 
Ligt er maar helemaal aan wat voor proc erin zat en 32 of 64 maakt niets uit qua werking e.d., geheugenbeheer is beter en kan meer aan maar netboekjes hadden gewoon te weinig voor een 64 bit OS.
Wel mijn netbookje had als ik keek bij info in de instellingen bij type systeem, 32 bits besturingssysteem- x 64 processor. Vandaar dat ik altijd de 32 bits gekozen heb. heb het nochtans heel vaak her geïnstalleerd. Want updaten deed hij niet. Als er een update was haf hij dat wel netjes aan, maar ik had 8 GB vrije ruimte nodig. Maar met zijn eMMC dingetje van 32GB waarvan hij er steeds maar 28GB aangaf. Als je daar dan je Windows opzet en 1 of 2 programma's gelijk office dan staat dit dingetje meteen vol. Dan heb je niet eens ruimte meer om up te daten. Dan deed ik iedere keer met media creation tool een clean install.

Welke processor erin stak is is een intel atom Z3770 quad core geklokt op 1.46 GHz. Dit is een passief gekoelde processor.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan