Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Heb op mijn 1ste hd Windows 7 staan. (Deze schijf is onderverdeeld in "Systeem" "HP (Windows 7) " " Factory Image"
Heb een 2de hd geinstalleerd met Windows XP.
Als ik ze beiden loskoppel starten ze op zonder problemen.
Maar beiden aangekoppeld heb ik geen keuze mogelijkheid en start hij dus op in Windows 7.
Heb dan Easy BCD 1.72 geinstalleerd en nu krijg ik wel de keuze om te starten onder XP maar als ik deze keuze maak start het venster opnieuw op en moet ik toch Windows 7 nemen.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit moet oplossen? Alvast bedankt. Carine

PC gegevens:
Motherboard Specifications, IPIEL-LA3 (Eureka3) HP Pavilion p6230be Desktop PC - HP Customer Care (United States - English)
 
Als je na windows xp windows seven installeerd word xp automatisch in de bootloader opgenomen.
Je moet er verder niets aan doen.
Hier kan het aan de herstelcd's liggen.
Maar download de officiele iso van seven, deze zijn onbewerkt.

Eens kort hoe ik reeds vele multiboot heb opgezet.

1:Sluit beide schijven aan en laat ze altijd aangesloten.
De mbr word op de eerste schijf geplaatst bij iedere besturing (windows, linux,....)
Een hogere windows neemt altijd de oudere windows mee vanaf windows 2000 (oudere windows niet)
Dan is easybcd niet nodig.
Dit heeft hier altijd gewerkt.
Ik heb nog een minitutje gevonden over easybcd.
Deze was om linux naast windows te zetten.
Tuurlijk heb je tabje linux in jouw geval niet nodig he.
Easybcd kan overweg met alle besturingen, windows, linux en mac.
Het zou me verbazen dat hp er een stokje kan tussen steken.
Kijk eens via deze tut of je niet ergens een foutje hebt gemaakt.

2:Een stapje verder heb ik ook reeds gedaan in het verleden.
Een oude windows me naast vista bvb.
Ik had toen 4 windows op mijn pc.
Vista, xp, 2000 en me
Dat deed ik met masterbooter.
De tutorials staan niet meer in het forum zie ik net.

Tuurlijk heb je tabje linux in jouw geval niet nodig he.
Easybcd kan overweg met alle besturingen, windows, linux en mac.
Het zou me verbazen dat hp er een stokje kan tussen steken.
Kijk eens via deze tut of je niet ergens een foutje hebt gemaakt.

3:Met acronis kan je nog meer dan 4 os op je pc hebben.

4:En in virtuele pc kan het ook.
Deze draaien onder je host (bvb seven).
Voordeel is dat je niet steeds je pc hoeft te herstarten.
Nadeel, je hardware moet het aankunnen om beide gelijktijdig te draaien.
En meestal is de virtuele machine trager dan normaal.
 

Bijlagen

  • linux en windows.doc
    181.5 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:
Heb het nog maal eens geprobeerd zoals hierboven vermeld maar zonder resultaat. Windows 7 vindt XP niet terug bij het opstarten. Ook met easybsd geprobeerd, maar ook deze lukt niet.
Dus moet het zijn dat hp die bios helemaal versleuteld heeft. Dus da weten we nu ook weer al.
Dus jongens, ik geef het op. Toch nog bedankt.
Grts Carine
 
Heb je terug de herstelcd van windows 7 gebruikt? dan is het normaal hoor dat het niet werkt.
De pc word met deze cd set terug naar fabriekssettings ingesteld.
Als je nu een windows 7 dvd gebruikt en via telefoon activeert gaat het beslist lukken, maar nu zal de mbr herschreven zijn door de herstelcd waardoor de boot van xp weg is.
(in geval je de herstelschijven hebt gebruikt.).
Met easybcd in xp zou ht wel moeten werken bij gebruik van een normale installcd voor xp.
Ziet vista beide schijven staan?
Indien niet, ligt het ook enkel aan de herstelschijven.
 
Laatst bewerkt:
Had een windows 7 gebruikt die ik niet moest activeren.
En de easybcd had ik eerst op de windows 7 gezet (Telkens als ik de letter aangaf waar hij xp kon vinden, verzette hij hem telkens automatisch op de letter van waar het systeem van windows 7 stond. ) en nadien die gewist toen het niet lukte en op de xp gezet. Op xp lukte het me uiteindelijk wel, maar bij het opstarten kreeg ik dan de foutmelding dat hij de boot van xp niet vond. Kon dan zelf niet meer terug naar windows 7 . Heel de boel blokkeerde. Dus terug naar af en weer die herstel dvd's erop. En wel 100 x goed gevloekt, maar ook da wilde niet helpen.
Ik kan nu geen herstel of opstart cd's niet meer zien.
 
driveletter moet je niet manueel kiezen.
Bij de knop add/remove entries gewoon op xp klikken (in windows 7) of op windows 7 in xp.
Driveletter stelt zich vanzelf in.
De mbr kan maar 1 driveletter hebben, dus het is normaal dat die telkens word terug gezet.
Met 2 mbr weet de computer immers nooit vanaf welke hij moet opstarten.
1 mbr, 1 driveletter, meerdere os (te selecteren in de bootloader, die ook in de mbr staat = 1 stuks).
Wat ik in het verleden reeds meldde, beter lezen en proberen begrijpen wat ik post, of haal er iemand bij met de nodige bagage om dit te realiseren.
Wil je zelf een multiboot, ik schreef het reeds, gebruik dan nooit de herstelschijfjes.
Leen een dvd met windows 7 en activeer telefonisch of gebruik de downloadlinken die ik je gaf.
Deze windows 7 gaat xp wel opnemen in de bootloader.
 
Zoals je zegt, iemand met de nodige bagage erbij halen. Had daar straks broere69 aan de telefoon, en de volgende keer dat hij langs komt zal hij eens kijken. Ik ken hem, hij zal er zich inbijten zoals een hond in een been tot hij het gevonden heeft.
 
Laat maar iets weten he beide.
Ik heb al veel geexperimenteerd met multibootsystemen.
Ik ga de tutorial met mrbooter zodra ik kan opnieuw maken.
Met dit programma moet het zelfs lukken via de herstelcd's.
Gebruik dit programma direct, of als je er geld voor over hebt, acronis heeft er een zeer goed programma voor.
 
Helaas is een herstel cd/dvd van de fabrikant niet gelijk aan een OEM-versie van windows? Om een gewenst resultaat te krijgen schaf een volledige versie/OEM aan.
Dan gaat het wel lukken!
mvg.wivy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan