Dynamische schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

MRMJC

Steunend lid
Vip Lid
Is het mogelijk op een dynamische schijf (geen SSD, MBR) met 3 partities (P, D, E), waarvan D bestaat uit 4 delen, deze delen samen te voegen tot 1 D-partitie ?
Hieronder voorbeeld:
1627225381933.png


Deze schijf is zo goed als vol; hoe kan ik deze omvormen naar een basis schijf zonder gegevensverlies en met behoud van partitie-letters ?
 
Kopiëer alle data naar een andere disk met voldoende lege schijfruimte en orden deze zoals gewenst. Verwijder dan alles van bovenstaande disk, zet deze terug op "basic" en maak dan een nieuwe partitie aan mbv Windows Disk Management.
 
@DDragon80
Dank voor je snelle respons. Echter nog een vraagje, op Partitie P staan alle geïnstalleerde programma's (of app's zoals men dat tegenwoordig heet),
zullen die nog werken na het terug kopiëren naar die HD (die dan een GPT zal zijn) ?
Die nieuwe partitie mogen er ook meerdere primaire partities zijn, zoals nu (P, D, E) maar dan D uit 1 stuk ?
 
Deze vraag snap ik niet: hoe kan ik deze omvormen naar een basis schijf zonder gegevensverlies en met behoud van partitie-letters
Als je driveletters samen gaat of wilt voegen ( of zoals u het noemt omvormen naar een basis schijf ) verdwijnen er dus partitie letters.
Voorbeeld: Als je een D,E en F partitie hebt op 1 logisch station en je voegt dit samen naar een D partitie. Hierna bestaat driveletter E en F dus niet meer.
Als alle programma's op de P schijf zijn geïnstalleerd en je voeg bijvoorbeeld de P en de D schijf samen zullen alle verwijzingen in het register naar de P schijf niet meer bestaan. Hierdoor zullen de programma's niet of niet goed meer werken.
 
@DDragon80
Sorry, misschien heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd.
Mijn bedoeling is om deze "dynamic disc" (MBR) om te zetten naar
een "basic disc" (GPT) om er dan "primary volumes" op te maken
met dezelfde letters (P, D, E). De D-partitie moet dan wel uit 1 geheel bestaan
(nu zijn er 4). Mijn huidige 2-de schijf (bootable SSD) is ook zo ingesteld. (zie foto met huidige situatie)
1627246094710.png
 
@Skippy
#5 was eveneens voor jou bedoeld, sorry.
Hierna nog even herhalen. Bedoeling is om in de toekomst Windows 11 gereed te zijn.

Sorry, misschien heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd.
Mijn bedoeling is om deze "dynamic disc" (MBR) om te zetten naar
een "basic disc" (GPT) om er dan "primary volumes" op te maken
met dezelfde letters (P, D, E). De D-partitie moet dan wel uit 1 geheel bestaan
(nu zijn er 4). Mijn huidige 2-de schijf (bootable SSD) is ook zo ingesteld. (zie foto met huidige situatie)
1627246094710.png
 
je kan via de Aomei Partition Assistant Pro een dynamische schijf omzetten naar een gewone basic mbr schijf met behoud van alles ..
maar ik betwijfel het dan ook of dit ook mogelijk is aangezien jij van een mbr indeling naar een gpt indeling wilt gaan ..
de optie om een mbr indeling om te zetten naar een gpt indeling zie ik echter niet vermeld staan in deze aomei partition assistant pro aangezien ik hier nog de 5.2 gebruikt welke dus al verouderd is ..
*persoonlijk denk ik niet dat er ook maar een tool is dat dit kan verwezenlijken met behoud van alles aangezien de schijf omgezet ( lees geformateerd ) dient te worden naar een GPT schijf .

Ashampoo_Snap_dinsdag 27 juli 2021_21h16m41s_001_.jpg


Ashampoo_Snap_dinsdag 27 juli 2021_21h18m46s_002_.jpg
 
@Qtex
Dank voor je suggesties. Ik heb (en gebruik) ook Aomei Partition Assistant Pro NL editie, maar daar lukt het niet mee.
De D-partitie neemt hij niet mee, en meldt zelfs dat er gegevens zullen verloren gaan (Zie fotot hieronder). Omzetten kan ook maar van een dynamische MBR → basic MBR,
en deze daarna naar GPT om te zetten.

1627413656068.png
 
probeer jij al de handelingen in één keer te doen ..
jij dient eerst via de partition assistant te zorgen dat al de D partities aansluitend zijn ..
daarna pas mag je aan het converteren denken van en naar een basic mbr indeling ..
waar zie jij de optie om deze te converteren naar gpt ...deze optie is er namelijk niet in de oudere versies ..zelf heb ik de 6.3 terwijl de 9.1.3. uit is .

*de versies vanaf de 8.4 kregen de optie ook mee om een basic mbr schijf te converteren naar een gpt schijf ... "convert to gpt /mbr disk " word er vermeld !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan