Hardware HP blokkeert printers zonder HP inkt cartridges

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
HP printer


BRON : TechPulse

Printers zijn doorgaans redelijk goedkoop: de echte kost schuilt namelijk in de inktpatronen.
Heel wat gebruikers schaffen dan ook liever inktpatronen aan van externe verkopers, die een pak goedkoper zijn dan de originele cartridges. HP probeert gebruikers de laatste tijd van die goedkope cartridges weg te halen en ze richting de eigen inktpatronen te sturen.

Dat doet het bedrijf met een firmware-update. De firmware-update maakt heel wat printers met niet-originele patronen onbruikbaar. Wie voorheen zo’n goedkoper inktpatroon installeerde, geraakte er nog vanaf met een melding – even op ‘print’ duwen en de printer deed nog gewoon z’n werk. Nu lukt dat niet meer: als je HP-printer geen HP-patronen detecteert, zal die gewoonweg dienst weigeren.

HP weet de ingreep te onderbouwen met een nieuwe gebruikersovereenkomst. Daarin legt de printerfabrikant uit dat zowel printers als cartridges tegenwoordig van chips voorzien zijn. Deze chips zouden malware kunnen bevatten, waardoor je onbedoeld je printer – en mogelijk de rest van het netwerk – infecteert.
HP haalt als meest voorname reden dus de veiligheid van de gebruiker aan, al speelt ook mee dat het merk zijn intellectueel eigendom – de code die op de printers draait – wil beschermen.

Hoe waarschijnlijk dat het is dat een iemand slachtoffer wordt van een cyberaanval via de printer, zegt het merk er echter niet bij.

Toch printen met goedkope inkt?

Wat de reden ook is, de eindstand blijft dezelfde: wie een HP-printer heeft kan voortaan alleen printen met duurdere inktpatronen van HP zelf.
Een woordvoerder van HP liet zich echter ontvallen dat de ‘beveiligingsfunctie’ op sommige printers wel uitgeschakeld kan worden in de instellingen van de printer. Over welke printers het precies gaat deelt het merk echter niet mee.

Wie wil blijven printen met goedkopere inkt, zal dus even in de instellingen van de printer moeten neuzen. Als je daar een instelling ziet staan die “dynamic security” heet, zet ze dan uit. Het is namelijk die functie die het printen blokkeert. Zie je de functie niet staan? Dan zal je inkpatronen van HP in huis moeten halen – of een nieuwe printer, waarmee je wel kunt printen.
 
ik heb een brother printer , gekocht op december 2014 en werkt nog steeds zeer goed en altijd de originele inktpatromen gekocht .
Ervoor had ik ook een HP printer de inktpatromen ginnen leeg zonder te printen en ik vond ze zeer duur geel rood en blauw waren samen. toen na het printen zetten ik de printer telkens uit. bij deze brother printer DCP-J552DW laat ik die altijd aanstaan omdat deze een slaapfuncie heeft.
als je een printer aanzet gaat hij altijd zijn koppen kuisen, door dat mijne aanblijft doet hij dat af en toe, daardoor gaan de inkt niet zo snel leeg zonder te printen
de HP printer is hierdoor stuk gegaan door hem telken uit te zetten, printkoppen waren verstopt en het zou me meer gekost hebben dan een nieuwe
Moest ik morgen een nieuwe printer kopen zou het terug een brother zijn en geen HP !
 
Laatst bewerkt:
Bij HP zitten de printkoppen wel op de cartridges zelf. Die kunt u gewoon reinigen met een wattenstaafje en warm water. Als dat niet lukt koop je een nieuwe cartridge en geen nieuwe printer. De inkt van HP is wel heel duur...
 
Jullie hebben beiden gelijk : HP heeft 2 systemen van printcartridges en printkoppen. Wat Patrick.S laat zien is het vrij zeldzame, maar vooral professioneel gebruikte systeem. Zit in de grotere modellen.
 
:rolleyes: het is toch van den Zotte dat HP gaat bepalen welke inktcartridges men moet gebruiken op hun toestellen
gelukkig was dit bericht al enkele tijden bekent, ik heb alles van HP eruit gedaan en heb daar in plaats de Epsons printers in huis gehaald
Die slikken alle soorten Inktcartridges zelfs de goedkoopste soort, bij mij komt niks meer in huis van HP :mad:
 
Als je cartridges van HP zelf koopt, gaat de kwaliteit wel altijd goed zijn. Navulbare cartridges, of goedkopere, geven geen garantie op een goede zuivere printkwaliteit. Nu is dit voor de meeste gebruikers geen punt en zijn alternatieve cartridges vrijwel altijd 'good enough'.

Persoonlijk ben ik niet echt fan van de klassieke printcartridges/systemen. Ik gebruik nu al jaren een laserprinter (brother).
Kwaliteit is altijd super goed. Gaat er niet onder leiden als hij een langere tijd niet gebruikt wordt. Prijs/kwaliteit verhouding veel beter dan standaard cartridges. etc...
Enige mogelijke nadeel: print enkel zwart... tenzij je een kleuren laserprinter koopt. Maar dan gaat de prijs fors de hoogte in en praten we over een heel andere prijsklasse welke voor doorsnee gebruiker onbetaalbaar gaat worden.
 
Ben het met @DDragon80 eens ... Epson is wel het goedkoopst in gebruik, maar niet erg betrouwbaar qua drivers en software van de funktionele apps. HP is wat dit betreft al stukken beter maar dus duur.

De balans ligt hem waarschijnlijk idd. wel bij Brother - stevig, betrouwbaar, goede drivers en soft én gemiddeld in gebruikskost.
 
Wij hebben 1 printer in huis die door iedereen hier gebruikt wordt. Eerst waren dit steevast exemplaren van HP, ieder jaar moesten we die dingen vervangen. We zaten een krap bij kas en natuurlijk printer op dat moment naar de vaantjes. Gevolg, er moest wederom een nieuwe printer komen. Ik heb toen de goedkoopste printer gezocht die je maar kon vinden. Het werd een Epson printer, dat ding heeft het dik 2 jaar vol gehouden voor het ganse gezin. Dus geen HP meer voor ons. Nu is het onze eerste Brother printer en die bevalt ons nog meer als die van Epson, maar HP, nooit meer. Je kan ze ook overal kopen die printers van HP, maar een ander merk is vaak een pak moeilijker. Het is net als een Smartphone, Samsung en iPhone vind je in iedere zaak, maar wens je bv. een Motorola, dan gebeurt het vaak dat je als antwoord krijgt, die hebben we niet binnen.
Over het feit dat HP nu andere merken inkt cartridges gaat verbieden, zal de EU wel weer ingrijpen zoals enkele jaren geleden toen ze voor de rechter gesleept werden toen ze dit onaangekondigd hebben gedaan. Ze mogen geen monopolie opzetten, dit is in de EU verboden bij mijn weten.
 
ik koop mijn inkt patronen altijd bij 123inkt.be en daar vind ik wel alles voor mijn Brother printer .
1 nadeel is ben je ingelogt en staat er iets in je winkelmandje . dan bellen ze u op om te laten weten dat je niet hebt afgerekent of om u te overtuigen om hun thuismerk te nemen als je de origineel van Brother neemt .
bij 123inkt kan ik de kleuren appart nemen en bij andere winkels moet je meestal een pack nemen.
prijsverschil met bolcom 4€ duurder ,maar bij coolblue is het 2 € goedkoper.
 
Alleeninkt.nl is nog een stukje goedkoper. Ik heb zelf ook een Brother DCP-J serie en zal melden hoe deze inkt bevalt.
cve heeft gelijk over de rechterlijke uitspraak een tijd geleden dat dit niet mag.
Weten jullie nog dat M$ een boete moest betalen voor koppelverkoop met internet explorer?
(Dit artikel is al oud, maar scroll nog even naar beneden)
 
Laatst bewerkt:
ik koop mijn inkt patronen altijd bij 123inkt.be en daar vind ik wel alles voor mijn Brother printer .
1 nadeel is ben je ingelogt en staat er iets in je winkelmandje . dan bellen ze u op om te laten weten dat je niet hebt afgerekent of om u te overtuigen om hun thuismerk te nemen als je de origineel van Brother neemt .
bij 123inkt kan ik de kleuren appart nemen en bij andere winkels moet je meestal een pack nemen.
prijsverschil met bolcom 4€ duurder ,maar bij coolblue is het 2 € goedkoper.
:unsure: alleeninkt.nl ik moet zeggen dat de kwaliteit echt wel Super is.
Ze zijn de goedkoopste met alle inktcartridges scheelt best wel enkele euro's
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan