Hardware HP blokkeert printers zonder HP inkt cartridges

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
HP printer


BRON : TechPulse

Printers zijn doorgaans redelijk goedkoop: de echte kost schuilt namelijk in de inktpatronen.
Heel wat gebruikers schaffen dan ook liever inktpatronen aan van externe verkopers, die een pak goedkoper zijn dan de originele cartridges. HP probeert gebruikers de laatste tijd van die goedkope cartridges weg te halen en ze richting de eigen inktpatronen te sturen.

Dat doet het bedrijf met een firmware-update. De firmware-update maakt heel wat printers met niet-originele patronen onbruikbaar. Wie voorheen zo’n goedkoper inktpatroon installeerde, geraakte er nog vanaf met een melding – even op ‘print’ duwen en de printer deed nog gewoon z’n werk. Nu lukt dat niet meer: als je HP-printer geen HP-patronen detecteert, zal die gewoonweg dienst weigeren.

HP weet de ingreep te onderbouwen met een nieuwe gebruikersovereenkomst. Daarin legt de printerfabrikant uit dat zowel printers als cartridges tegenwoordig van chips voorzien zijn. Deze chips zouden malware kunnen bevatten, waardoor je onbedoeld je printer – en mogelijk de rest van het netwerk – infecteert.
HP haalt als meest voorname reden dus de veiligheid van de gebruiker aan, al speelt ook mee dat het merk zijn intellectueel eigendom – de code die op de printers draait – wil beschermen.

Hoe waarschijnlijk dat het is dat een iemand slachtoffer wordt van een cyberaanval via de printer, zegt het merk er echter niet bij.

Toch printen met goedkope inkt?

Wat de reden ook is, de eindstand blijft dezelfde: wie een HP-printer heeft kan voortaan alleen printen met duurdere inktpatronen van HP zelf.
Een woordvoerder van HP liet zich echter ontvallen dat de ‘beveiligingsfunctie’ op sommige printers wel uitgeschakeld kan worden in de instellingen van de printer. Over welke printers het precies gaat deelt het merk echter niet mee.

Wie wil blijven printen met goedkopere inkt, zal dus even in de instellingen van de printer moeten neuzen. Als je daar een instelling ziet staan die “dynamic security” heet, zet ze dan uit. Het is namelijk die functie die het printen blokkeert. Zie je de functie niet staan? Dan zal je inkpatronen van HP in huis moeten halen – of een nieuwe printer, waarmee je wel kunt printen.
 
Heb ongeveer 20 jaar geleden mijn eerste Epson printer gekocht. Goedkoop en met compatibele cartridges. Resultaat voor mij, heel tevreden van. Heb inderdaad reeds enkele printers aangekocht. Heb er eentje gehad die het bijna 8 jaar volhield. Heb nu nog altijd een Epson XP-255. Compatibele cartridges bij Action voor nog geen 10€/complete set. Printer kostte 44€. Maak regelmatig foto's op A4. Hoge resolutie. Ben er heel tevreden over. In onze living hebben we van elk van onze kinderen een recente gezinsfoto ophangen. Zelf geprint. Die kwaliteit mag gezien worden.
Ik blijf heel trouw zweren bij Epson.
 
ik ben het met PhilipV eens over de software voor epson printers. De scan software kan veel beter. Gelukkig zijn er alternatieven beschikbaar en werkt goed met de geinstalleerde printer
Hamrick vuescan werkt er perfect op en bied meer biedt instelmogelijkheden.
Het programma is te gebruiken in 28 talen, waaronder het Nederlands. Werkt zowel op een mac als windows

Lijst van alle compatible scanners:
 
Als ik scan doe ik dat vanaf mijn printer en daar select de pc waar hij het bestand moet op plaatsen. Dan kan ik met die software niet doen. wand hij gaat automatisch de software van brother gebruiken. mijn printer en pc staat niet in de zelfde kamer !
 
Zonder merk te noemen gebruik ik ECOtank 7750 . Eenvoudig te hervullen met inkt flesjes. Veel en veel goedkoper en ook als huismerk verkrijgbaar bij o.a. 123 en goede printkwaliteit. Maar ... het is natuurlijk geen printer van 49 euro of zo. Ik ben de laatste om big industry te verdedigen want die kerels willen geen winst maken maar wel ALLE winst maken maar eerlijk is eerlijk, een kleurendrukmachine kopen voor een prijs van 50, 60, 70 euro is utopisch. Die van de cartridges zijn dus inktverkopers aan goudprijzen. Zie maar eens naar de literprijs. Elektrische tandenborstels werken volgens hetzelfde principe, goedkoop basisproduct maar dure wisselborstels die je moet blijven kopen. En de kip blijft leggen.
 
Ik koop al jaaaaaaren mijn Canon patronen in de Action. 5 patronen (2 x zwart en 3 x kleur) voor 9,99 euro, ja u leest goed., en als ik een leeg patroon vervang krijg ik de melding: u heeft een oroginele inktcatridge geplaatst.
 
Ik koop al jaaaaaaren mijn Canon patronen in de Action. 5 patronen (2 x zwart en 3 x kleur) voor 9,99 euro, ja u leest goed., en als ik een leeg patroon vervang krijg ik de melding: u heeft een oroginele inktcatridge geplaatst.
Ja, deed ik ook voor mijn canon bij de Action. En ineens werd er een zwarte toch geweigerd, als zijnde niet canon. Net degene, die ik echt nodig had :)
Koop ze nu dus als eigenmerk via internet 123inkt of alleeninkt, ligt er aan wie incl verzending voordeliger is. Iets meer geld kwijt, maar nog steeds geen problemen gehad.
 
Alleeninkt.nl is nog een stukje goedkoper. Ik heb zelf ook een Brother DCP-J serie en zal melden hoe deze inkt bevalt.
cve heeft gelijk over de rechterlijke uitspraak een tijd geleden dat dit niet mag.
Weten jullie nog dat M$ een boete moest betalen voor koppelverkoop met internet explorer?
(Dit artikel is al oud, maar scroll nog even naar beneden)
Kijk ook eens in Duitsland. Gebruik al jaren alternatieve cartridgen voor Canon en brother maar dan aan 50% van de prijs van deze welke je in Nederland kan aankopen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan