Bij uitbreiding en algemeen in verband met skeuomorfisme en Windows icomen (klokken,mail, mappen, ...), heb ik eens aan ChatGPT volgende vraag gesteld:
'Waarom worden er skeuomorfe iconen gebruikt in Windows10?'
Antwoord:
"Skeuomorfisme wordt in interface-ontwerp gebruikt om virtuele objecten een "echte" uitstraling te geven door ze op te bouwen uit elementen die bekend zijn uit de fysieke wereld. Dit helpt gebruikers bij het snel herkennen en begrijpen van de functie van een knop of pictogram, omdat ze vergelijkbare beelden hebben gezien in het echte leven.
In het geval van Windows 10 werden skeuomorfe iconen gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren en het besturingssysteem een visueel aantrekkelijke en consistente uitstraling te geven. Het skeuomorfische ontwerp van iconen, zoals papieren documenten, vergroot de herkenbaarheid en begrijpelijkheid voor de gebruiker, wat de gebruiksvriendelijkheid verhoogt.
Echter, sinds de opkomst van het flat design en de trend weg van skeuomorfisme, is er in recentere versies van Windows, zoals Windows 10X, een verschuiving waarneembaar naar een meer gestroomlijnd en modern ontwerp."
Die "automatische taalmodellen" doen het niet slecht, vind ik.
Maar waarom die (Windows-)programmeurs (meestal toch jonge mensen) toch nog steeds gebruik maken van voor hen minder herkenbare fysieke voorwerpen (analoge klokken, enveloppes, floppy's, ...) voor icoon-creatie, blijft me toch verwonderen.