Weetje van de dag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sommige wetenschappers gaan ver in waarheidsvinding:
Een scheikundige dompelde zich onder in een vat gekoeld tot -273,15C; de man bleef toch 0K!
 
Kan niet - lees maar eens na wat een thermische schok is - heb je al bij een duik in te koud water.
Broodje aap verhaal.
 
Bestaat wel degelijk maar niet met die lage temperaturen, vandaar de vraag naar een link.
 
Met die temperatuur -273,15C loop je hele zware brandwonden op. Probeer maar eens droogijs in de hand te houden. Is nog maar -79° C.
 
-273,15 is het absolute nulpunt en kan zelfs niet bereikt worden in lucht ! Kan enkel bij het gebruik van vloeibare stikstof en daar kom je best met je huid niet mee in aanraking want in een fractie van een seconde is die compleet weggebrand. Nog véél erger dan je hand vol op een gloeiende kookplaat drukken.
Of waarom dacht je dat die lab techniekers die met zo'n bewaarsilo's werken zo ingepakt zijn ?
 
Interessant allemaal! Verrassend zelfs.
Kleine instinker: 0K ≠ OK
Hoor ik ergens een 'euro' vallen?
 
Over smaken gaan we niet twisten; dit is nu eenmaal de 'droge' humor waar ik van hou.
De 'pointe' (van de grap) hier: de man is niet 'OK' maar 0 (nul)(graden) K(elvin) (273°C onder nul dus) ... zo dood als een pier dus!

Was verbaast dat het topic zo serieus werd genomen.
Bewijst toch hoe makkelijk (iedereen?!) op het verkeerde been kan worden gezet; en bijgevolg hoe onderhevig aan bijv. reclame, phishing, ... we wel zijn!
 
Mijn eerste 2 woorden waren dan ook "Kan niet ... ".
Mijn echtgenote is labotechnicus en zij, maar ook ik, weten wel beter.
 
Definitie van de thermodynamische temperatuur:
Het tripelpunt van water ligt bij 273,16 K, wat overeenkomt met 0,01 oC (graden Celsius).

Kelvin heeft 0 als absoluut nulpunt, er is niks kouder dan 0 Kelvin en er zijn dus ook geen negatieve getallen mogelijk
 
Nogmaals, de clou zit 'm in de manier waarop ons brein 'het verhaal' leest: ... de man bleef toch 0K (oké, ongedeerd, levend)
Dat maakt het natuurlijk een broodjeaapverhaal.
Eigenlijk staat er ... de man bleef toch nul K(elvin)
Hij nam dus de omgevingstemperatuur aan (met wat fantasie en een 'grove korrel (wetenschappelijk) zout (!)genomen, meer plausibel).
Omfloerste omschrijving van -273,15C = 0K dus.
Een 'mindfuck'; een psychologisch trucje louter door toedoen van een (onopvallende) vervanging van een (hoofd)letter 'O' door het cijfer 0.
Een truuk die ook wel eens wordt gebruikt door de meer capabele hackers (om een link naar het (gekozen) forum te maken).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan