Weetje van de dag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Loomax en Wivy zijn er toch 11, Loomax beweert dat er 10 zijn. Wivy erbij is 11. Met mij er bij maakt dat 101 want blijkbaar ken je ook de uitkomst.
 
De grap kan niet verbaal verteld worden.
De '10' (tien) slaat op het bit (IO) bij binair rekenen ! En dus niet op het decimale cijfer 10. Je kan er dus ook niet coherent een 1 aan toevoegen of bij optellen.

binair 00010 is immers 2 decimaal en 00011 binair is 3 decimaal... tot zover gaat het op voor wat @wivy zei.
decimaal 4 is dan weer 00100 (en niet 00101 want dat is al 5), en dan verder gaat het niet meer zo makkelijk...
 
Laatst bewerkt:
De grap kan niet verbaal verteld worden.
De '10' (tien) slaat op het bit (IO) bij binair rekenen ! En dus niet op het decimale cijfer 10. Je kan er dus ook niet coherent een 1 aan toevoegen of bij optellen.

binair 00010 is immers 2 decimaal en 00011 binair is 3 decimaal... tot zover gaat het op voor wat @wivy zei.
decimaal 4 is dan weer 00100 (en niet 00101 want dat is al 5), en dan verder gaat het niet meer zo makkelijk...
Toch wel, want ieder 1 wat er bij komt geeft een carry naar de voorgaande die opnieuw 0 komt.
Zoals het decimale 10 een carry krijgt telkens de 9 overschreden wordt. Bij hexadecimaal is dit de e.
 
Juist en precies daarom ging het rijtje na 3 niet meer verder door op die manier.
 
Loomax en Wivy zijn er toch 11, Loomax beweert dat er 10 zijn. Wivy erbij is 11. Met mij er bij maakt dat 101 want blijkbaar ken je ook de uitkomst.
Geen idee wat je hiermee bedoelt, maar laten we het toch houden bij de '10' (eventueel ook de 11) anders vrees ik dat de 'grap' te zeer verwatert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan