Melding "Keyboard not detected"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Sinds een paar dagen krijg ik regelmatig bij het opstarten (bios mode) de melding "Keyboard not detected". En inderdaad, het toetsenbord werkt dan niet.
Als ik dan heropstart via reset, is de melding weg en werkt het toetsenbord uiteraard terug.
Wat zou er aan de hand zijn? Of is het gewoon toetsenbord naar de Filistijnen? Maar waarom dan de ene maal wel en de andere niet zonder aanleiding?

Het is een PS2 toetsenbord.
 
Skippy;n235663 zei:

Betreft het defect zijn, is dat niet een beetje zoals zwanger zijn? Je bent het of niet. Een klein beetje kan niet. Dat er stroom te kort is, dat kan de reden zijn. Bijgevolg, een uitbreidingskaartje naar usb is maar olie op het vuur in zo een geval. Maar in dergelijk geval twijfel ik of het defect is.
 
Jazeker wel, een onderdeel kan deels defect zijn.
Bijvoorbeeld in een chip een bepaalde weerstand die iets van waarde is veranderd door slijtage of ouderdom.

Maak maar eens een bepaalde schakeling met een paar onderdelen en laat hier een led branden. Verhoog de weerstand met een paar ohm en je zal zien dat de led minder fel zal branden, maar hij doet het nog wel.


Een ander voorbeeld, kijk naar de accu in de auto. Als deze al behoorlijk oud en versleten is zal de auto misschien nog wel starten maar het zal steeds moeilijker gaan.

Zo is het ook met elektronica. Door slijtage of ouderdom kan het zijn dat iets nog wel werkt of deels werkt, maar niet meer voor 100%
 
Inderdaad, wat je aangeeft is juist. Echter in dit geval heb ik twijfels over de oorzaak. Vooreerst het is digitaal. Het werkt tot een bepaald niveau en dan niet meer.
Maar hier zeggen dat er iets defect is trek ik in twijfel. Met alles wat ik probeerde heb ik de neiging van te denken dat er ergens (??????) sleet op komt en er meer stroom nodig is. Het gebeurt enkel bij de opstart. (Als je nadien de USB herinplugt, werkt het wel.) Dat duid er op dat er bij de opstart veel stroom getrokken wordt. Dit is normaal. Met een component die wat sleet vertoont, kan er meer stroom nodig zijn. En juist dat kan de oorzaak zijn van het niet inschakelen bij de opstart. Maar ik denk dat we niet langer moeten twijfelen. Ik zal er ook geen kosten aan doen want ik ben niet zeker van de oorzaak. Voorlopig opgelost met een externe USB hub met een aparte voeding. Zolang alles op die manier werkt, ben ik tevreden.
Aan allen wil ik hier mijn dank overbrengen om mee te denken en mogelijkheden aan te geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan