Windows 10 microsoft.windowscommunicationsapps

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is de map microsoft.windowscommunicationsapps ,

De laptop van een vriendin staat hier omdat haar ex echtgenoot nog ergens in de mailbox kon komen. Niet verwonderlijk ook. Een kleine situatieschets.
De naam van haar ex stond plots bij user account voor windows (in het startmenu zichtbaar) Dat vond ze raar.
Nu heb ik aangemeld in haar microsoft account online, en daar bij haar outlook mailadres stond zijn naam als weergavenaam.
Dus zij stuurde een mail naar ons en wij zagen zijn naam. Ik heb dat aangepast op 21 augustus en moet nu nog wachten tot 21 september voor we haar naam terug zullen zien.
Verbazing aan de andere kant, want haar ex belde haar op omdat op zijn laptop plots haar naam stond weergegeven bij de gebruiker die daar was aangemeld.
huh ???
Gezien beide dezelfde microsoft account gebruikten en gezien de weergavenaam van de mailbox in windows 10 blijkbaar gekoppeld is met de computeraccount ....
Maar daar maak ik me geen zorgen om.
Wat doet zich nu voor.
Wel, via de windows updates kan je ook het herstel zien. Ik stelde haar pc opnieuw in.
Ik ging zelfs nog een stap of twee verder.
De interne ssd van 128mb heb ik op deze 5 jaar oude laptop leeg gemaakt, partitie's via een opstartmedium met de windows iso gewist en opnieuw door windows setup laten indelen. Ook heb ik een los mailadres aangemaakt bij mail.com.
Bij de nieuwe windows installatie heb ik gekozen mijn vrouw haar telefoonnummer te gebruiken, wat ik later aanvulde met dit mail.com mailadres.
Alles goed tot ik ga kijken. Gevoelige files als loonfiches, aanslagformulier belastingen, factuur ziekenhuis stonden al meteen allemaal in gevaar volgens een scannertje, in de verborgen map C:\Users\******\AppData\Local\Packages\microsoft.windowscommunicationsapps_8wekyb3d8bbwe\LocalState\Files

Dus stel dat ik die laptop overkoop dan kan ik gewoon over alle gevoelige info van haar beschikken. Daar zakt mijn broek toch echt van af.
Waar komt die data vandaan op een ssd die volledig herpartitioneerd is en waar een nieuw microsoft account en windows account gezet is nu vandaan?
Is dit gebeurd op basis van de username die bijna hetzelfde is gebleven (voornaam en familienaam ipv familienaam en voornaam, met hoofdletters en een punt tussen gezet), baseert Microsoft zich op de naam die het moederbord doorgeeft en moet je pc levenslang bij je blijven met een OS dat na 5 jaar geen support meer krijgt, of is er nog iets anders?
 
met een format is je ssd/hdd NIET LEEG. daarvoor gebruikje ' KillDisk ' of ' Darik's boot and Nuke '. met de juiste handelingen kan je een geformateerde schijf helemaal terug halen, omdat de oude Data NIET overschreven werd ,,,,

en zoals al es vermeld in #2, het systeem moet ontkoppeld worden bij de huidige eigenaars microsoft account ,,,,,
 
met een format is je ssd/hdd NIET LEEG. daarvoor gebruikje ' KillDisk ' of ' Darik's boot and Nuke '. met de juiste handelingen kan je een geformateerde schijf helemaal terug halen, omdat de oude Data NIET overschreven werd ,,,,

en zoals al es vermeld in #2, het systeem moet ontkoppeld worden bij de huidige eigenaars microsoft account ,,,,,
of je gebruikt een lokale account , niks microsoft dus
 
of deze stappen volgen:

Wat is het verschil tussen een lokaal account en een Microsoft-account?


De verschillen tussen een lokaal en Microsoft-account
Als u zich op verschillende apparaten aanmeldt met hetzelfde Microsoft-account, hebt u op alle apparaten toegang tot dezelfde bestanden, instellingen en app-gegevens. Lokale accounts koppelen uw exemplaar van Windows niet aan een identiteit.
 
met een format is je ssd/hdd NIET LEEG. daarvoor gebruikje ' KillDisk ' of ' Darik's boot and Nuke '. met de juiste handelingen kan je een geformateerde schijf helemaal terug halen, omdat de oude Data NIET overschreven werd ,,,,

en zoals al es vermeld in #2, het systeem moet ontkoppeld worden bij de huidige eigenaars microsoft account ,,,,,
In het programma op vtm “ze zeggen dat” hebben dat gedemonstreerd daar zijden ze dat je een schijf minsten 35 keer moet formatteren
 
Laatst bewerkt:
In het programma op vtm “ze zeggen dat” hebben dat gedemonstreerd daar zijden ze dat je een schijf minsten 35 keer moet formatteren

euh.... 35?? Dat is gewoon larie. Als de volledige disk van begin tot einde wordt overscheven, is normaliter 1 keer voldoende. Als je daarna die data nog terugwilt, ga je de CIA moeten bellen vrees ik... en dan nog.

Nee, 35 keer is gewoonweg zwaar van de pot gerukt en totaal onwaar.

De reden waarom de betreffende personen in dat filmpje hun data niet correct verwijderd hadden, heeft een andere oorzaak. Met een standaard delete of snelle format, ga je enkel het file system vertellen dat de plaats beschikbaar is en overschreven kan worden met (nieuwe) data. Die aanwezige data kan dus heel snel en eenvoudig teruggehaald worden dmv backup tabellen van je file system etc.
Als dat een volledige (low level) format zou zijn, is alles overschreven en kwasie niet herstelbaar. Data, file system data, ....
Zelfs al gaat men met speciale technieken die originele data willen herlezen, gaat er een serieuze foutmarge zijn met aanzienlijk dataverlies ten gevolge.

Om een SSD veilig leeg te maken, gebruikt men best de aanbevolen tools van de fabrikant. De methode om data te verwijderen is totaal verschillend dan een standaard 'spinning disk'.
Bij een SSD dient men in de firmware de encryption key te verwijderen, mbv de software van de fabrikant.
 
Wat doet zich nu voor.
Wel, via de windows updates kan je ook het herstel zien. Ik stelde haar pc opnieuw in.
Ik ging zelfs nog een stap of twee verder.
De interne ssd van 128mb heb ik op deze 5 jaar oude laptop leeg gemaakt, partitie's via een opstartmedium met de windows iso gewist en opnieuw door windows setup laten indelen.
Dat snap ik niet goed. Hoe ben je er in geslaagd om de functie "Deze pc opnieuw instellen" uit te voeren en daar bovenop ook nog eens de interne SSD van 128 GB leeg te maken. Normaal gezien is die SSD namelijk de systeemschijf.
Hoe ben je eigenlijk precies te werk gegaan? Vertel het ons eens stapsgewijs.

Ook heb ik een los mailadres aangemaakt bij mail.com.
Onder een "los" e-mail adres zul je wellicht bedoelen "nieuw" e-mail adres.
mail.com ... daar heb ik nog nooit van gehoord. Bedoel je misschien outlook.com ?

Bij de nieuwe windows installatie heb ik gekozen mijn vrouw haar telefoonnummer te gebruiken, wat ik later aanvulde met dit mail.com mailadres.
Door het telefoonnummer van je vrouw te gebruiken maak je het er voor die vriendin niet gemakkelijker op hoor. Als zij om een of andere reden ooit een verificatiecode wil ontvangen dan gaat uw vrouw die ontvangen i.p.v. van de vriendin. Ik raad je dan ook aan om dat telefoonnummer te vervangen door het tel. nummer van de vriendin. Ik ga er hierbij vanuit dat je een volledig nieuwe Microsoft account hebt aangemaakt. Dat is dan op basis van een nooit eerder ingesteld e-mail adres.

Tracht eens wat meer duidelijkheid te scheppen.

Als de relatie tussen die vriendin en haar ex niet al te verzuurd is raad ik aan dat beiden afstand nemen van die gezamenlijke Microsoft account. Zo kan het toch echt niet verder hé.
 
@Geertvb is na het doorgeven van de vraag niet meer online geweest. Laatste aanwezigheid was op de minuut van het zenden van de vraag. Tja, dat is een kenmerk van een forum waar we als medewerkers en helpers geen vat op hebben. Iedereen stelt zijn vraag voor als uitermate belangrijk maar vaak is er zelfs niet voldoende motivatie om zelfs naar het antwoord te komen kijken.

Sommigen doen dat wel, reageren interactief .... DAT zijn degene waarvoor wij het hier doen en de anderen moeten we er erbij nemen !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan