Varia opslag

bertje

Geregistreerd lid
Hallo,
Voor het ogenblik heb ik ongeveer 10000 foto's en veel shows van mijn reizen en familie op verschillende usb sticks staan en zie het bos niet meer door de bomen.
Ik wil alles orderlijk en in mappen bewaren op een externe schijf en wat zou de beste oplossing zijn voor later om alles veilig op te slaan.

Mvg

Wellicht is dit een leuke oplossing voor opslag:
en wat dacht je dat daarin zit ?

De HAT3300-4T is een Synology Plus Series 3,5" SATA NAS-harddisk met een capaciteit van 4 TB. De belangrijkste kenmerken zijn:
  • Type: 3,5" HDD (mechanische harde schijf)
  • Interface: SATA III (6 Gb/s)
  • Capaciteit: 4 TB
  • Rotatiesnelheid: 5.400 rpm
  • Cache: 256 MB
  • Maximale sequentiële overdracht: ongeveer 202 MB/s
  • Opnametechniek: CMR (Conventional Magnetic Recording), dus geen SMR
  • Garantie: 3 jaar (Download Center)
Er zijn sterke aanwijzingen dat de HAT3300-4T in feite een gerebrande Seagate IronWolf 4 TB (ST4000VN-serie) is, met aangepaste Synology-firmware. Dat wordt door diverse gebruikers bevestigd en is ook zichtbaar aan de modelnummers op de schijf.

Als je een schijf loskoppelt en jarenlang in de kast legt zonder stroom, verliest een SSD zijn data veel sneller dan een HDD.

De houdbaarheid zonder stroom (in de kast)
  • HDD (Harde schijf): 5 tot 10 jaar. Een HDD slaat data magnetisch op. Dit magnetisme blijft heel lang stabiel, zelfs als de schijf jarenlang uitstaat. Na verloop van tijd (vaak pas na 10+ jaar) kan er wel "bit rot" (data-corruptie) optreden.

• SSD (Solid State Drive): 1 tot 2 jaar. Een SSD slaat data op via elektrische ladingen in microchips. Zonder stroom lekken deze cellen heel langzaam leeg. Als je een SSD langer dan een jaar ongebruikt in de kast legt, riskeer je permanent dataverlies.

Terug
Bovenaan